A valaha gyártott összes Dragon űrhajó adatbázisa, minden infó a kapszulákról egy helyen. Az adatbázist folyamatosan frissítjük, részletes írásunkat a Dragon űrhajók bemutatásáról pedig itt olvashatjátok.
Crew Dragon űrhajók
A Crew Dragon kapszula a SpaceX második generációs űrhajója, amit űrhajósok szállítására terveztek a Nemzetközi Űrállomásra a Commercial Crew Program (CCP) keretében. Az űrhajó újrahasználható, és legfeljebb 4 személy szállítására képes. A kapszulát Falcon-9 rakétával indítják.
C212 – „Freedom” („Szabadság”)
Jelenlegi állapot: aktív
Küldetések: SpaceX Crew-4 (2022 április – szeptember)
- A negyedik, űrhajósokat szállító Crew Dragon.
- Az űrhajó nevét a Crew-4 személyzete adta a küldetés előtt 2022. március 23-án.
A Crew-4 űrhajósai a Crew Dragon Freedom-mal
C210 – „Endurance” („Kitartás”)
Jelenlegi állapot: aktív
Küldetések: SpaceX Crew-3 (2021. október 31. – 2022 április), Crew-5 (2022. október 5. – 2023 március)
- A harmadik, űrhajósokat szállító Crew Dragon.
- Az űrhajó nevét a Crew-3 személyzete adta a küldetés előtt 2021. október 7-én.
A Crew Dragon Endurance
C207 – „Resilience” („Ellenállóság”)
Jelenlegi állapot: aktív
Küldetések: SpaceX Crew-1 (2020. november 16. – 2021. május 2.), Inspiraton4 (2021. szeptember 16. – 2021. szeptember 18.), Ax-1 (2022 április)
- A C206 kapszulához (Endeavour) képest számos fejlesztést tartalmaz, például megerősített külső burkolatot és hőpajzsot.
- Az űrhajó nevét a Crew-1 személyzete adta az indítás előtt, a 2020. év nehézségeinek legyőzését szimbolizálva.
A Dragon C207 „Resilience” a Falcon-9 rakéta orrán
C206 – „Endeavour” („Törekvés”)
Jelenlegi állapot: aktív
Küldetések: SpaceX Demo Mission-2 (2020. május 30.), Crew-2 (2021. április 23 – 2021. november 9.)
- Az első Crew Dragon űrhajó, ami űrhajósokat szállított.
- Eredetileg az első operatív küldetésre tervezték használni, azonban a C201 anomáliája után a DM-2 tesztküldetésre jelölték ki, hosszútávú küldetésre is alkalmas. Az űrhajó nevét Bob Behnken és Doug Hurley űrhajósok Föld körüli pályán, a DM-2 sikeres startja után jelentették be – mindkét asztronauta korábban az Endeavour űrrepülőgéppel repült.
Dragon Endeavour a Nemzetközi Űrállomáson
C205 jelű kapszula
Jelenlegi állapot: ismeretlen
Küldetések: SpaceX In-Flight Abort teszt (2020. január 19.)
- A C201 felrobbanása után jelölték ki az In-Flight Abort tesztre, amit sikeresen végre is hajtottak 2020. január 19-én. Az űrhajó nem rendelkezik minden fedélzeti rendszerrel, ugyanis a küldetésmegszakítási teszten nem volt rá szükség. Elon Musk elmondása szerint kicsi az esélye, hogy valaha is újrahasználják ezt az űrhajót.
Dragon C205 az In Flight Abort teszt után
C201 jelű kapszula
Jelenlegi állapot: megsemmisült
Küldetések: SpaceX Demo Mission-1 (2019. március 2.)
- Az első második generációs Dragon űrhajó, ami Föld körüli pályára állt, és a Nemzetközi Űrállomáshoz csatlakozott automatikusan a DM-1 küldetés keretében. Az űrhajó 5 napot töltött az ISS-en, és sikeresen szállt le az Atlanti-óceánra.
- 2019. április 20-án egy hajtóműteszt során a kapszula felrobbant a Kennedy Űrközpontban.
A Dragon C201 érkezése a Nemzetközi Űrállomásra
Cargo Dragon (2. generáció) űrhajók
C211 jelű kapszula
Jelenlegi állapot: aktív
Küldetések: SpaceX CRS-26 (2022. november 26.)
C209.2 jelű kapszula
Jelenlegi állapot: aktív
Küldetések: SpaceX CRS-22 (2021. június 3.), SpaceX CRS-24 (2021. december 21.)
Dragon C209 a CRS-22 küldetés előtt
C208.3 jelű kapszula
Jelenlegi állapot: aktív
Küldetések: SpaceX CRS-21 (2020. december 6.), CRS-23 (2021. augusztus 29.), CRS-25 (2022. július 15.)
- Az első második generációs teherszállító Dragon. A teherhajó nagyban megegyezik a Crew Dragonnal, azonban nem rendelkezik SuperDraco hajtóművekkel, így egy vészhelyzeti küldetésmegszakítás nem lehetséges. Az előző generációhoz képest már automatikus dokkolásra képes, a korábbi „berthing” folyamat helyett.
Cargo Dragon (C208) felkészítés közben a SpaceX Hawthorn-i telephelyén
Cargo Dragon (1. generáció) űrhajók
C113 jelű kapszula
Jelenlegi állapot: inaktív, nem repül többet
Verziószám: v1.2
Küldetések: CRS-12 (2017. augusztus 14.), CRS-17 (2019. május 4.)
- A tizenharmadik, egyben utolsó első generációs Dragon
- A hatodik újrahasznált Dragon űrhajó
C113 a Nemzetközi Űrállomásról lecsatlakozás után
C112 jelű kapszula
Jelenlegi állapot: inaktív, nem repül többet
Verziószám: v1.2
Küldetések: CRS-10 (2017. február 19.), CRS-16 (2018. december 5.), CRS-20 (2020. március 7.)
- A harmadik Dragon-1, ami háromszor repült; az utoljára használt első generációs teherszállító
Dragon C112
C111 jelű kapszula
Jelenlegi állapot: inaktív, nem repül többet
Verziószám: v1.2
Küldetések: CRS-9 (2016. július 28.), CRS-15 (2018. június 29.)
- A CRS-15 küldetés végén egy ejtőernyőprobléma miatt keményebben landolt, de az űrhajóban nem esett kár.
Dragon C111 az ISS-en
C110 jelű kapszula
Jelenlegi állapot: inaktív, nem repül többet
Verziószám: v1.2
Küldetések: CRS-8 (2016. április 8.), CRS-14 (2018. április 2.)
- Az első v.1.2 variáns, megerősített vízzáró burkolattal.
Dragon C110 az ISS robotkarjának végén
C109 jelű kapszula
Jelenlegi állapot: megsemmisült
Verziószám: v1.1
Küldetések: CRS-7 (2015. június 28.)
- Az űrhajó megsemmisült a CRS-7 indítása után, emelkedés közben a második fokozat meghibásodása miatt. A robbanást még túlélte a kapszula, azonban az űrhajó szoftverét nem tervezték ilyen eshetőségre, így nem nyílt ki az ejtőernyő és vízbecsapódás közben megsemmisült.
A CRS-7 robbanása emelkedés közben
C108 jelű kapszula
Jelenlegi állapot: inaktív, nem repül többet
Verziószám: v1.1
Küldetések: CRS-6 (2015. április 14.), CRS-13 (2017. december 15.), CRS-18 (2019. július 25.)
- Az első Dragon-1, ami háromszor használtak újra.
Dragon C108 a harmadik küldetésén (CRS-18)
C107 jelű kapszula
Jelenlegi állapot: inaktív, nem repül többet
Verziószám: v1.1
Küldetések: CRS-5 (2015. január 10.)
- Ismeretlen okokból a kapszulát nem használták újra.
Dragon C107 visszatérés után
C106 jelű kapszula
Jelenlegi állapot: inaktív, nem repül többet
Verziószám: v1.1
Küldetések: CRS-4 (2014. szeptember 21.), CRS-11 (2017. június 3.), CRS-19 (2019. december 5.)
Dragon C106
C105 jelű kapszula
Jelenlegi állapot: inaktív, nem repül többet
Verziószám: v1.1
Küldetések: CRS-3 (2014. április 18.)
- Az első 1.1 variáns, számos fejlesztést tartalmaz az 1.0-hoz képes
Dragon C105 az ISS robotkarjának a végén
C104 jelű kapszula
Jelenlegi állapot: inaktív, nem repül többet
Verziószám: v1.0
Küldetések: CRS-2 (2013. március 1.)
- A sikeres indítás, és a második fokozat leállása után 3 Draco hajtóművel problémák akadtak (az oxidálórendszer alacsony nyomása miatt), és a napelemek sem nyíltak ki. A SpaceX irányítóközpontjában végül sikeresen orvosolták a problémákat, és az űrhajó kikötött az ISS-en. Ez volt az első küldetés, amin hasznos terhet szállítottak a Dragon csomagtartójában (trunk).
Dragon C104 az ISS-en
C103 jelű kapszula
Jelenlegi állapot: inaktív, nem repül többet
Verziószám: v1.0
Küldetések: CRS-1 (2012. október 8.)
- Az első operatív küldetés volt a Nemzetközi Űrállomásra.
Dragon C103 felkészítés közben
C102 jelű kapszula
Jelenlegi állapot: inaktív, a Kennedy Űrközpontban került kiállításra
Verziószám: v1.0
Küldetések: COTS-2 (2012. május 22.)
- Az első privát fejlesztésű űrhajó, ami a Nemzetközi Űrállomáson dokkolt. Az első Dragon, ami napelemekkel és csomagtartóval is rendelkezett.
Dragon C102
C101 jelű kapszula
Jelenlegi állapot: inaktív, a SpaceX Hawthorn-i telephelyén került kiállításra (sokszor látható a SpaceX közvetítéseiben is a háttérben)
Verziószám: v1.0
Küldetések: COTS-1 (2010. december 8.)
- Az első Dragon kapszula amit gyártottak, és az első privát fejlesztésű űrhajó, ami sikeresen pályára állt, és vissza is tért. A Dragon két keringést tett meg Föld körüli pályán, csomagtartó és napelemek nélkül. A visszatérés után derült ki, hogy a kapszula belsejében egy sajtkorong utazott, a Monthy Python egyik jelenetére utalva.
Dragon C101 visszatérés után
Egyéb tesztjárművek, prototípusok
Dragon 2 szerkezeti tesztpéldány
Szerkezeti tesztekre épített Dragon 2 tesztpéldány, valószínűsített száma C202. 2016-ban McGregorban tesztelték.
Dragon 2 ECLSS teszmodul
A Crew Dragon életfenntartó rendszereinek tesztelésére építették, 2017-ben használták utoljára.
DragonFly
A Dragon 1 és 2 keveréke, egy startálláson történő küldetésmegszakítási tesztet hajtottak végre vele 2015. május 6-án. McGregorban lebegési teszteket is végrehajtottak vele, mivel azonban a hajtóműves visszatérés ötletét elvetették, többet nem használták. Később SpaceX eseményeken volt kiállítási darab.
Dragon űrhajó kvalifikációs egység (makett)
Küldetés: 2010. június 4-én, a Falcon-9 első tesztküldetésén használták. A makettet úgy tervezték, hogy nem válik le a második fokozatról. Június 27-én tért vissza a Föld légkörébe, és égett el a második fokozattal együtt.
DragonLab makett
Egy korai Dragon űrhajó makettje 2008-ból, önálló repüléseket végzett volna. A terveket később elvetették.