Dupla Ekszpressz Bajkonurból

Kapcsolódó

Diákok segítségével épült műholdakkal indul az Alpha rakéta

Jelen tervek szerint június utolsó napjaiban kerül sor az...

Visszatértek a Hold túloldalán gyűjtött kínai minták a Földre

A Csang'e-6 küldetés során először gyűjtöttek és hoztak...

A nap képe #1510 – Vörös lidérc az űrből

Matthew Dominick remek fotókat készít a Nemzetközi Űrállomás fedélzetéről,...

A Starlink-hálózat tizedik rétege után gyorsan bővült a kilencedik is

Mondhatni hamar sor került az újabb Starlink küldetésre, ugyanis...

A nap képe #1509 – Légzsilip teszt

A Langley Kutatóközpont tudósai egy légzsilip modelljén tesztelik, hogy...

Cikkünket frissítettük az Ekszpressz műholdak állapotával.

Magyar idő szerint 13 óra 7 perckor sikeresen elstartolt az Orosz Szövetségi Űrhivatal, azaz a Roszkoszmosz Proton-M nehézrakétája, melynek orrkúpja alatt két darab Ekszpressz távközlési műhold utazott. A küldetés a Bajkonur Űrközpont 200/39-es jelzésű indítóközpontjából startolt, ami jelenleg is az egyetlen működőképes Proton-indítóállás a négy közül, ami a kazahsztáni űrközpont területén található. A hordozórakéta egyik érdekessége, hogy a Zenyit, Ciklon és Szojuz rakétákkal ellentétben más űrközpontból sosem indult útnak , és mivel hamarosan elérkezik a nyugdíjaztatása, ez már várhatóan soha nem fog megtörténni.

A rakétát csütörtökön szállították ki egy speciális vasúti szerelvényen az indítóközpontba, ugyanis a misszió eredetileg vasárnapra volt tervezve. Ezt egy a Briz-M (Breeze-M) negyedik fokozatban talált meghibásodás miatt el kellett halasztani, és a hét vége előtt visszaszállították a hordozót a két műholddal együtt a szerelőcsarnokba, hogy mégegyszer átnézzék a rendszereket, valamint hogy kijavítsák a hibát.

A rakét a hóval borított startálláson központban. Kép forrása: Roszkoszmosz

A mai nap folyamán magyar idő szerint 10 óra 30 perckor fejezték be a rakéta feltöltését a szükséges hajtóanyagokkal – mivel a Proton-M teljesen hipergolikus üzemű (erősen toxikus és karcinogén anyagok, de érintkezéskor öngyulladás következik be), ezért mind a három fokozatba és a Briz-M végfokozatba is aszimetrikus dimetilhidrazint (UDMH, üzemanyag) és dinitrogén-tetroxidot (N2O4, oxidálószer) tankoltak. A sikeres hajtóműindítás és elemelkedés után az első három fokozat rendben elvégezte a feladatát, és egy szuborbitális pályára gyorsította a Briz-M fokozatot az Ekszpressz-AMU7 és -AMU3 szatellitekkel. Hogy ne zuhanjanak vissza és semmisüljenek meg a hasznos terhek, a Briz-M fokozat első manővere maga az orbitális pályára állás volt, mely 11 perccel a start után kezdődött, és körülbelül 4 percig tartott.

A fokozat második, harmadik és negyedik manőverei az Egyenlítő síkja felett fognak beindulni, és 180×180 kilométeres parkolópályáról egy elnyújtott alakú ellipszispályára gyorsítja a műholdakat, melynek legmagasabb pontja 52 872 kilométerre lesz a Föld felszínétől. Az ötödik manőverrel a Briz-M az összes üzemanyagát felhasználva a pálya hajlásszögét (inklináció) az eredeti 26°-ról közel 0°-ra csökkenti, és a pálya legalacsonyabb pontját közel 18 ezer kilométer magasra emeli, ezzel egy ún. az Egyenlítő síkja felett húzódó, szuperszinkron pályára állítja a műholdakat. Ennek az az előnye, hogy a két Ekszpressz sokkal üzemanyagtakarékosabban lesz képes átállni a 35 786 kilométer magas geostacionárius pályára saját hajtóműve segítségével.

A Proton indulása. Kép forrása: Roszkoszmosz

Ezen manőverek sorozata majdnem 18 óráig fog tartani: az felső helyet elfoglaló Ekszpressz-AMU7 17 órával és 50 perccel fog az indulás után leválni, míg az Ekszpressz-AMU3 17 perccel később hagyja majd el a Briz-M fokozatot. A tervek szerint az -AMU3 a 103° keleti hosszúság felett fog állomásozni, az -AMU7 pedig a 145° k.h. pontban lesz elhelyezve. Mindkét szatellitet az Orosz Állami Műholdas Távközlési vállalat üzemelteti, és a tervek szerint 15 éven keresztül fogják Oroszország telekommunikációs igényeit kiszolgálni. A műholdakról és küldetésükről az előzetesünkben írtunk részletesebben.

A mai Proton-küldetés volt a 23. orosz indítás 2021-ben, és a Nauka modul felbocsátása után pedig a második útja ennek a hordozórakéta-típusnak idén. A következő misszió 23-án startolhat el, ami az Angara-A5 újgenerációs nehézrakéta egy következő próbarepülése lesz. Ezután ismét Bajkonur kerül a figyelem középpontjába, ugyanis az idei utolsó orosz rakétaindítás december 27-én valósulhat meg egy Szojuz-2.1b rakétával, melynek rakománya 36 darab OneWeb internetes műhold lesz. A Proton-M rakéta következő küldetése 2022 első felében várható, és ha minden igaz, ahogy az Elektro-L4 geostacionárius időjárási műhold lesz a rakománya.

Frissítés (december 14. 08:57): a Roszkoszmosz megerősítette, hogy mindkét Ekszpressz távközlési szatellit a kijelölt keringési pályára állt a Briz-M fokozat segítségével, és mindkét műhold leválasztása is rendben megtörtént. A küldetés teljes sikerrel zárult.

Összefoglaló videó a küldetésről.

Források: Roszkoszmosz/NASASpaceflight

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Kérjük engedélyezd a reklámokat

Így tudod a Spacejunkie csapatát támogatni, hogy minél több friss hírt hozhassunk Nektek az űrutazás, űrkutatás világából!
Dark mode powered by Night Eye