Egy Falcon-9 rakétával indult az első svéd geostacionárius műhold

Kapcsolódó

Újabb sikeres hajtóműteszt a Stoke Space neve mellett

Ismét fontos mérföldkövet ért el a Stoke Space, ugyanis...

A nap képe #1498 – Az ISS csapat

A Nemzetközi Űrállomás 9 tagú csapata, köztük a nemrégiben...

19-re húzott lapot a Virgin Galactic jelenlegi járművük nyugdíjazásával

Mindössze 7 darab üzemszerű repülés után fejezi be pályafutását...

Űrtávcsövet szállít az RS1 rakéta

A virginiai székhellyel rendelkező Scout Space június 10-én jelentette...

Több éves csúszást követően kezdhette meg útját az Ovzon-3 elnevezésű távközlési szatellit.

Múlt éjjel sor került a SpaceX idei első kereskedelmi megbízású küldetésére is, melynek keretében a svéd Ovzon-3 távközlési műholdat állították pályára. Eredetileg az Arianespace hajtotta volna végre a felbocsátást egy Ariane-5 rakétával, de az Ovzon 2022 szeptemberében a SpaceX-nek adta át a megbízást.
A feladat végrehajtására a Falcon-9 B1076 hordozót jelölték ki, mely 10. repülését kezdhette meg magyar idő szerint 0:04-kor a Cape Canaveral Űrhaderőbázis SLC-40 indítóállásáról. A 1,5 tonnás műhold űrbe juttatása nem jelentett gondot a rakétának, és a fokozatszétválást követően az első fokozat a keringési pálya energiaigényének, illetve a hasznos teher tömegének köszönhetően szárazföldi leszállási zónára való visszatérést is megkísérelhetett. Ezt nagyjából 8,5 perccel a startot követően szintén hibátlanul hajtotta végre a hordozó. A második fokozat több hajtóműves pályakorrekcióval a kijelölt geostacionárius átviteli pályára (Geostacionary Transfer Orbit, GTO) állította hasznos terhét, a küldetés sikerrel zárult. Az említett keringési pálya azt jelenti, hogy egy elnyújtott ellipszis alakú „parkoló” pályára került a műhold, melynek földközeli pontja (perigeum) pár száz, míg földtávoli pontja (apogeum) a végső 36000 km-es magasságban van.

Az emelkedés pillanata: Forrás: SpaceX
Visszatérés. Forrás: SpaceX

Az Ovzon-3 műhold

Az Ovzon-3 az első, magántőkéből fejlesztett és finanszírozott svéd geostacionárius műholdként kezdte meg útját. Egyúttal ez a valaha épített legfejlettebb és „legerősebb” szatellit, mely geostacionárius keringési pályán fog üzemelni, hiszen a Föld felszínének 1/3-át képes lefedni. Célja főleg a félreeső európai területek számára szélessávú mobilhálózati lefedettség biztosítása lesz. A műhold az Ovzon cég szabadalmaztatott technológiájának köszönhetően nagy teljesítményű irányítható nyalábokkal és egyedi szoftveres képességekkel rendelkezik.
2018 decemberében a Maxar Technologies-t bízták meg az űreszköz gyártásával, de a műhold „agyát”, azaz a processzort egy harmadik, meg nem nevezett fél állította össze, mely a nagy teljesítményű, Ku-sávban működő nyalábokhoz kapcsolódik. Miután a műhold leválik a Falcon-9 második fokozatról geostacionárius átviteli pályán, a földi irányítás rendszerellenőrzéseket végez el rajta és a belső elektromos meghajtásért felelős rendszert is üzembe helyezi. Nagyjából 3-4 hónap alatt fogja kiegyenlíteni még elliptikus pályáját kör alakúra, hogy a végleges, 36000 km-es magasságú és 59,7° hajlásszögű keringési pályát tartani tudja.

Az Ovzon-3 műhold illusztrációja. Forrás: Ovzon
Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Kérjük engedélyezd a reklámokat

Így tudod a Spacejunkie csapatát támogatni, hogy minél több friss hírt hozhassunk Nektek az űrutazás, űrkutatás világából!
Dark mode powered by Night Eye