Egy kanadai magáncég speciális holdi rovert fejleszt

Kapcsolódó

USA: Oroszország műholdellenes fegyvert bocsátott az alacsony Föld körüli pályára

Az Egyesült Államok attól tart, hogy a Kozmosz-2576 feltehetően...

A SpaceX új felderítő műhold-konstelláció első tagját állította pályára az NRO számára

A hattagú hálózatot a Northrop Grumman-nel együtt valósítják meg...

A nap képe #1476 – Gibraltári-szoros

A Gibraltári-szoros, melyet a Nemzetközi Űrállomás fedélzetéről örökítettek meg...

Július első két hetére szűkítette az ESA az Ariane-6 debütálásának időpontját

Jól halad az első repülésre szánt rakéta felkészítése, de...

A négyes szám jegyében zajlanak ezen a héten a kínai indítások

Ezúttal egy Kuajcsou-11 állított pályára négy műholdat, csakúgy, mint...

A STELLS nevű torontói magánvállalat egy speciális holdjáró fejlesztésébe fogott: a Mobile Power Rover (MRP) elnevezésű eszköz saját napelemtábláinak segítségével termelne áramot, amit aztán vezeték nélküli eljárással lenne képes más holdi járműveknek áttölteni. Az MRP-1 legkorábban 2025-ben indulhat egy másik hasznos teher részeként a Hold déli pólusának valamely területére. Alex Karparov, a cég ügyvezető igazgatója azzal magyarázta a rover kifejlesztését, hogy számos esetben merülhet majd fel főleg kis- és közepes méretű holdjárók vagy egyéb űreszközök esetében a túl csekély mennyiségű áramtermelés, amik az árnyékosabb kráterekben tevékenykednek, és az MRP megoldás lehet a problémára. A kanadai rovert eredetileg radioizotópos termoelektromos generátorral szerelték volna fel, de technikai és szabályozási kihívásokba ütközött a cég, ezért döntöttek végül a napelemmel történő áramtermelés mellett.

Az elektromos energia átadását kétféle módon fogja végrehajtani az MRP: egyik megoldásként, miután feltöltötte az akkumulátorait a jármű, egy másik eszköz közelébe gurul, és vezeték nélküli eljárással tölti fel annak akkumulátorait. Másik módszerként egy töltőegységet helyez el az adott kráterben, majd kigurulva onnan egy napsütötte területre, megkezdi az egység feltöltését, ami a másik járműnek továbbra is vezeték nélkül lesz képes továbbítani az áramot.

Kaplarov elmondása szerint a prototípus gyártása már befejeződött és jelenleg a repülési prototípus építése zajlik, aminek kialakítása már szinte teljes mértékben megegyezik a végleges roverrel, mely kb. 30 kg tömegű lesz. A cégvezető minden kereskedelmi partneri megkeresésre nyitott, ám egyelőre hivatalosan még nem írtak alá senkivel szerződést az együttműködésre. Bár a STELLS még nagyon kis cég a jelenlegi 20 alkalmazottal, és Kaplarov maga finanszírozza az egész vállalkozást, azt reméli, hogy a Canadensys Aerospace Corporation-höz hasonlóan ők is támogatást nyernek el a Kanadai Űrügynökségtől. Ez utóbbi magáncég 32 millió amerikai dollárnak megfelelő összeget kapott a CSA-tól a NASA Commercial Lunar Payload Services (CLPS) programjának keretében induló roverre, ami hat darab tudományos kutatási eszközt fog eljuttatni a Holdra legkorábban 2026-ban. Bár a STELLS is dolgozott egy tudományos holdjáró kifejlesztésén, az űrügynökség nem szavazott bizalmat ennek a projektnek.

A holdjáró látványterve. Forrás: STELLS

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Kérjük engedélyezd a reklámokat

Így tudod a Spacejunkie csapatát támogatni, hogy minél több friss hírt hozhassunk Nektek az űrutazás, űrkutatás világából!
Dark mode powered by Night Eye