Egy kilométeres magasságba emelkedett a Nebula-M

Kapcsolódó

Két frissen végzett űrhajóst nevezett ki az ESA a Nemzetközi Űrállomás féléves küldetéseire

A francia és belga asztronauta kiválasztását tegnap jelentette be...

Ismét 23 Starlink műhold állt Föld körüli pályára

A SpaceX a héten két házon belüli küldetést tervez...

A nap képe #1477 – Flight 4 előtti tankolási teszt

Teljes tankolási teszt a júniusra tervezett Flight 4 előtt.

USA: Oroszország műholdellenes fegyvert bocsátott az alacsony Föld körüli pályára

Az Egyesült Államok attól tart, hogy a Kozmosz-2576 feltehetően...

A Deep Blue Aerospace (DBA) kínai űripari vállalat ismét egyre közelebb került az újrahasználható hordozórakéták eléréséhez: a SpaceX Grasshopper rakétájához hasonló Nebula-M tesztpéldány május 5-én egy 1000 méteres magasságba jutó szuborbitális repülést hajtott végre a cég tungcsuangi telephelyén. Indulás után a rakéta egy kilométer magasan ereszkedni kezdett, majd sikeresen leszállt a központ egyik betonpályájára, mindössze fél méterrel a kijelölt leszállási ponttól.

A Sanhszi-tartomány völgyeinek mélyén elhelyezkedő telephely egyben a kínai űripar azon egyik fontos központja, ahol a visszatérő orbitális rakéták technológiáját fejlesztik – a többi fiatal kínai cég mellett, akik szintén szeretnének egy szeletet magukénak tudni az egyre erősödő belföldi műholdas piacból. A Deep Blue Aerospace-szel egyidőben a Space Pioneer, Galactic Energy, Expace, iSpace és Linkspace vállalatok csapatai is azon dolgoznak, hogy rakétáik képesek legyenek egy szárazföldi (vagy vízen úszó) platformra visszatérni.

A Nebula-M tesztrakéta meghajtását a Lejting-5 kerozin-oxigén üzemű rakétamotor biztosította, melynek érdekessége, hogy a hajtóanyagokat áramoltató szivattyúkat elektromotorok működtetik, éppúgy mint a Rocket Lab Rutherford-hajtóművei esetében. A DBA bejelentése szerint ez volt ennek a példánynak az utolsó repülése, ugyanis új fázisba lépett a fejlesztés: a 10 és 100 kilométeres „ugrásokhoz” már egy jóval nagyobb, az orbitális repülésre tervezett Nebula-1 méreteihez hasonló járművet szeretnének használni. Ennek a tesztelésére azonban még egy darabig várhatunk, ugyanis ehhez már a Lejting-20 típusú motorokra lesz szükség, amik a nevükből adódóan 20 tonna felemeléséhez szükséges tolóerőt (~200 kN) képesek nyújtani, ám ezek tesztelése még jelenleg is folyamatban van.

A fenti videóban láthatjuk a teljes repülést a fel- és leszállással. Egyelőre nem osztottak meg képeket a rakétáról a leszállás után, de a DBA nyilatkozata szerint teljes siker volt a teszt (még a kicsit gyorsabbnak tűnő landolással is). Korábban már kétszer repült a Nebula-M, először 10, majd 100 méteres magasságba.

Az orbitális repülésre fejlesztett Nebula-1 a tervek szerint 4,5 tonnát lesz képes alacsony Föld körüli pályára állítani, első repülésére pedig 2024-ben kerülhet majd sor. Huo Liang DBA-alapító egy korábbi interjúban elmondta, hogy a cég kereskedelmi és állami megbízásokért is versenybe száll majd a jövőben, az utóbbi alatt pedig a kínai állami internetes műholdrendszer kiépítésére célzott. A cég szempontjából még nagy lehetőségnek számít a Tienkung űrállomás ellátása is, ugyanis korábban a kínai emberes űrprogram illetékesei kijelentették, hogy várják a privát űrszektor megoldásait az űrállomás utánpótlására hasonlóan az amerikai Commerical Resupply Services programhoz, ezzel részlegesen (vagy teljesen) kiválta a Tiencsou-teherhajókat.

A Nebula1 rakéta kilenc darab Lejting-20 hajtóműve bal oldalon, és a hordozó felépítése jobb oldalon. Kép forrása: Deep Blue Aerospace

Forrás: SpaceNews

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Kérjük engedélyezd a reklámokat

Így tudod a Spacejunkie csapatát támogatni, hogy minél több friss hírt hozhassunk Nektek az űrutazás, űrkutatás világából!
Dark mode powered by Night Eye