Egy lépéssel közelebb a SpaceX a Starship orbitális indításaihoz

Kapcsolódó

A nap képe #1446 – Armstrong felkészülése

Neil Armstrong szimulációs gyakorlaton vesz részt 1969. április 18-án.

5 évesek lettünk!

2019. április 20-án írtuk első cikkünket az akkor még...

Hétzáró indítás a Hszicsang Űrközpontból

Kína keretbe zárta a hetet, hiszen hétfőn, valamint vasárnap,...

A nap képe #1445 – Csodálatos Föld

Michael López-Alegria szavaival élve: "Semmilyen szintű oktatás vagy felkészülés...

Tegnap egy régóta várt folyamat végére került pont: az eredetileg tavaly december 31-re kitűzött dátumhoz képest öt és fél hónappal később, de elkészült a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) környezetvédelmi hatástanulmánya a SpaceX dél-texasi rakétagyártó- és fejlesztő komplexumát, a Starbase-t illetően. Ez egyúttal a szükséges működési engedély megadását is jelentette, ami a különböző gyártási folyamatokhoz, tesztekhez és indításokhoz volt feltétel. A döntés értelmében „nincs szignifikáns és a környezetet komolyan károsító” hatása a komplexumnak, de a hivatal egy 75 pontból álló módosítási listát állapított meg, hogy valóban sor kerülhessenek a komolyabb hajtóműtesztekre és orbitális indításokra. Ezek közül írtuk össze most a legfontosabbakat:

A levegő minőségének megőrzésére irányuló előírások

  • A terület időszakos öntözése a levegő szálló por koncentrációjának csökkentésére
  • A különböző járművek motorjának minél inkább környezetkímélő működétetése (kevesebb várakozás működő motorral)
  • Illékony felületi festékbevonatok nélkülözése

Zajvédelmi előírások

  • Előzetes tájékoztatás a közelgő indításokról és visszatérésekről – bár a fellépő hangrobbanások nem lesznek komoly hatással, a közelben élő lakosság számára felhívások kiküldése szükséges
  • Hangrobbanások következtében keletkezett szerkezeti károkért teljes mértékű felelősségvállalás
  • A SpaceX a „lehető legnagyobb mértékű anyagi kár” rendezésére 500 millió dollárig terjedő biztosítást vállal magára indításonként

Fényszennyezéssel kapcsolatos előírások

  • A gyártó- és indítókomplexum kivilágításának optimalizálása
  • Hivatásos biológusok által végzett vizsgálatok az indításkor fellépő fényhatások felmérésére

Kulturális értékek védelmére irányuló előírások

  • További felmérések készítése a történelmi területek és épületek, kulturális örökségek listázásához
  • A forgalomból eredő zajok minimalizálása
  • A történelmi épületekben keletkezett esetleges károk helyreállítása

Az Egyesült Államok Közlekedési Minisztériumának előírásai

  • Tervek és végrehajtási folyamatok kidolgozása a Starship SN11 levegőben történő robbanása, lletve jövőbeli hasonló események esetén maradványok eltakarítására (röviden a terület eredeti állapotának visszaállítása egy baleset után)
  • Többlépcsős helyreállítási terv kidolgozása a Texas Parks and Wildlife Department (texasi vadasparkok és vadon élő állatok védelmi osztálya) bevonásával, a SpaceX teljes költségátvállalásával
  • Helyreállítási tesztek után a tényleges folyamatok lebonyolítása, ha az adott teszt megfelelő eredménnyel zárul
  • Felhívások, tájékoztatók kiküldése jövőbeli lezárásokról, korlátozásokról 1-2 héttel a tervezett indítás előtt, illetve 2 nappal a végleges lezárási dátum előtt
  • A Highway 4-t érintő lezárások szabályozása: nem lehet útlezárás az ünnepnapok legtöbbjén / hétvégén abban az esetben, ha egy lezárás péntekre vagy hétfőre már érvényben van, illetve évente összesen öt hétvégi lezárás engedélyezett (ha egy lezárást 24 órával a tervezett időpont előtt, vagy annál rövidebb időintervallumban törölnek, már beleszámít az öt alkalomba)
  • A Starbase-től északra megfelelő távolságban elhatároló infrastruktúra felépítése

További környezetvédelmi előírások

  • Ship második fokozattal végrehajtott statikus hajtóműtesztek: csak nappal és egy évben legfeljebb 150 másodpercig
  • Super Heavy első fokozattal végrehajtott statikus hajtóműtesztek: csak nappal és egy évben legfeljebb 135 másodpercig
  • Starship-indítások: éjjel-nappal lehetséges, évente legfeljebb 5
  • Super Heavy-visszatérések: éjjel-nappal lehetséges, évente legfeljebb 5
  • Ship-visszatérések: éjjel-nappal lehetséges, évente legfeljebb 10
  • Összesen két, legfeljebb 146 méter magas indító/szerviz torony felépítése engedélyezett
  • További kamerák felszerelése, melyek a madarak és viselkedésük megfigyelésére szolgálnak majd
  • A partmenti teknős-populáció védelme, és napi szintű megfigyelése fészkelési időszakban

Ezek csak a szárazföldi indításokra és visszatérésekre irányuló korlátozások, ha a jövőben elkészül legalább egy tengeri indítóállás (a Phobos és/vagy Deimos nevű volt olajfúró tornyok, amiket átalakítanak), azok további repüléseket jelenthetnek.

Összességében az előírások végrehajthatóak a SpaceX számára, és nem fognak jelentősebb csúszást okozni az orbitális tesztindításra való felkészülésben. Érdemes megjegyezni, hogy eddig sem csak az FAA-n múlt az első Föld körüli pályára történő indítási kísérlet végrehajtása, hiszen a SpaceX sem készült még el sem a kijelölt Super Heavy első fokozattal és Ship második fokozattal, illetve az indítókomplexum különböző berendezései és építményei sem állnak még teljesen készen. Az biztos, hogy a mostani engedély kiadásával nagyot lépett előre a SpaceX, hogy végre sor kerülhessen a régóta várt orbitális teszt(ek)re, hiszen amíg a Kennedy Űrközpontban nem épül fel a második komplexum, csak a Starbase rendelkezik megfelelő gyártási és indítási infrastruktúrával. A Starship-program sikerén rengeteg minden múlik, többek között a NASA-val együttműködve a következő Holdraszállás végrehajtása, de „házon belül” a második generációs Starlink-hálózat kiépítése is, aminek köszönhetően a műholdas Internetszolgáltatás valóban nyereségessé válhat. További naprakész információkért kövessétek, olvassátok a folyamatosan frissülő Starship/Starbase hírfolyamunkat!

Dark mode powered by Night Eye