Bár az utóbbi időben a Nauka modul felbocsátása és kalandos útja uralta a híreket, ezen kívül is számtalan kisebb hír és érdekesség történt az orosz űriparban, lássuk is most ezeket.
A Nauka útjáról, a dokkolásáról, és a váratlan vészhelyzetről az ISS-en a linkeken olvashattok bővebben, a legutóbbi orosz hírösszefoglalót pedig itt találjátok.
Itt a Pirsz modul leválasztásáról, illetve ebben a cikkben pedig a Pricsal kikötőmodulról írtunk részletesen.
Bill Nelson, a NASA vezetője levélben is gratulált Dimitrij Rogozinnak a Nauka modul sikeres megérkezéséhez, és újból hangsúlyozta az amerikai-orosz együttműködés fontosságát. Nelson amúgy a tervek szerint még idén Oroszországba látogat egy személyes találkozóra – Rogozin a krími válság óta tiltólistán szerepel, így ő nem léphet be az USA területére.
Bill Nelson levele Dimitrij Rogozinnak
Az ISS orosz űrhajósai, Oleg Novickij és Pjotr Dubrov szeptember 2-án és 8-án is űrsétát hajtanak végre, a kozmonauták a Nauka modul külső részén dolgoznak majd. Várhatóan amúgy összesen 8-9 űrsétára lesz szükség, hogy a Naukát teljesen integrálják a Nemzetközi Űrállomás rendszereivel.
A múltkori váratlan „pályamódosítás” után augusztus 19-én egy tervezett manővert hajtanak végre a Nemzetközi Űrállomáson: a Zvezda szervizmodul hajtóműveit 47 másodpercig üzemeltetve 1,2 kilométerrel emelik meg az ISS pályáját. A pályakorrekcióval az októberi Szojuz MSz-18 távozására és az MSz-19 érkezésére készülnek.
A Nauka érkezése az ISS-re
Egy keringéses, vagyis kb. 2 órás ISS-re tartó úton dolgoznak a Szojuz és Progressz űrhajókat gyártó és üzemeltető Enyergijánál. Az ultragyors megközelítést várhatóan a 2022 márciusában induló Progressz MSz-20 küldetésen használják majd előszőr, az új orbitális manőverezés egyes elemeit pedig már a Progressz MSz-18 (2021 október) és MSz-19 (2022 február) repüléseken tesztelik.
Július 31-én egy konferenciát tartott a Roszkoszmosz, amin a tervezett saját nemzeti Orosz Űrállomás (ROSS – Russian Orbital Service Station) technológiai és tudományos kérdéseit vitatták meg. Újból kihangsúlyozták, hogy az orosz szegmens elöregedése 2024-től válhat kritikussá, ami nagyon megnehezíti majd a működtetést. Fontos azonban kihangsúlyozni, hogy továbbra sincs arról hivatalos döntés, hogy Oroszország kilépne az ISS-programból. Korábbi részletes írásunkat a témáról itt találjátok.
A ROSS látványterve
Eközben az ISS-en a Zvezda modul lezárt átmeneti egységében továbbra is jelen van egy kismértékű szivárgás, aminek a megkeresését a kozmonauták a hetekben fogják elkezdeni. Dimitrij Rogozin Twitteren közzé is tette a lezárt részen a júliusban mért légköri értékeket.
Augusztus 20-án kerül sor a következő OneWeb küldetésre (OneWeb-9) Bajkonurból. A Szojuz 2.1b rakéta felkészítése már zajlik, illetve a műholdak is megérkeztek az űrkikötőbe.
OneWeb műholdak érkezése Bajkonurba
Anton Skaplerov (Szojuz MSz-19 parancsnok) és Oleg Artyemjev (Szojuz MSz-21 parancsnok, és az MSz-19 tartaléka) űrhajósok rutin és vészhelyezti űrséta gyakorlaton vettek részt a Jurij Gagarin Űrhajóskiképző Központban. A kozmonauták a tervek szerint a Nauka modulon dolgoznak majd a küldetésük alatt.
Oleg Artyemjev és Anton Skaplerov az Orlan-M szkafanderekben
Ha már szóba került a Jurij Gagarin Űrhajóskiképző Központ: 2-3 hónapon belül elkezdik kidolgozni a leendő Orel (Sas) űrhajó űrhajós eljárásait, tréningterveit. Az Orel a jelenlegi tervek szerint 2023. december 15-én indulna előszőr egy Angara-A5 rakétával, űrhajósok nélkül a Vosztocsnij Űrrepülőtérről. A második tesztküldetésre 2024-ben kerülne sor – szintén űrhajósok nélkül -, majd 2025-ben már személyzettel startolna az űreszköz. A küldetések „szóló” repülések lesznek, tehát nem csatlakoznak a Nemzetközi Űrállomásra. Az Orel az orosz holdprogram űrhajója lesz, bár a projekt jelenlegi helyzetéről, az űrhajó építéséről nincsenek új információink.
Az Orel látványterve