Eltelt egy újabb hét, és újból összefoglaljuk az oroszországi űrhíreket.
Nauka tudományos modul
Új hírek és képek érkeztek az új orosz tudományos modulról, mely a jelenlegi tervek szerint idén májusban, vagy júliusban indulhat a Nemzetközi Űrállomásra. A Roszkoszmosz szerint a tervezett tesztek 80%-át már elvégezték, és jelenleg a dokkolóportokat, a modult védő burkolatot, a hőleadásásért felelős radiátorokat és az európai robotkart szerelik fel. A Naukát egy Proton rakétával indítják majd Bajkonurból. Az áprilisban induló Szojuz MSz-18 űrhajósai valószínűleg három űrsétát is végrehajtanak majd, ennyi szükséges a Nauka és az orosz szegmens összekapcsolásához.
Az összes új fényképet a munkálatokról a Roszkoszmosz oldalán találjátok.
Ételcsere az ISS-en
A február 14-én startoló Progressz MSz-16 eredetileg még januárban indult volt az orosz utánpótlással, azonban pár héttel elcsúsztatták. A Roszkoszmosz állítólag kérte az amerikai felet, hogy vigyenek fel orosz ételutánpótlást a kozmonautáknak, valószínűleg még a múltkori Cargo Dragonnal. A NASA végül nem vitt fel orosz ételescsomagokat, hanem az amerikai utánpótlásból adtak át az orosz űrhajósoknak, állítólag 13 doboznyit. Az orosz irányítóközpont vezetője erre közleményt adott ki, hogy ez teljesen normális és megszokott dolog az ISS-en, hogy az űrhajósok megosztják egymással az ételeket, és nincsen semmi probléma az űrhajósok ételellátásával. Amúgy valószínűleg tényleg nincsenek problémák, de kicsit felfújták talán a történetet…
Orosz hajtóműveket külföldre
Igor Arbuzov, a NPO Enyergomas vezetője szerint idén folytatódnak a tárgyalások külföldi partnerekkel a cég által gyártott hajtóművek szállítására. A tárgyalások tavaly a vírushelyzet miatt szakadtak meg. Arbuzov szerint a cég jelenleg brazil, kínai, indiai, argentin és dél-koreai lehetséges vásárlókkal folytat egyeztetéseket hajtóművek eladására, vagy új hajtóművek közös fejlesztésre. Az NPO Enyergomas gyártja a jelenleg használatos orosz hajtóművek nagy részét, és az amerikai Atlas-V (RD-180) és Antares (RD-181) rakétákhoz is ők biztosítják a hajtóműveket.
Progressz MSz-16, Szojuz MSz-18 előkészületek
Bajkonurban eközben folyik a következő indítások előkészületei. Már végszerelik a februárban induló új Progressz teherhajót, illetve az április 10-én startoló emberes Szojuzt is. Februárban egy műholdat is indítanak, az Arktika-M-et, az ezt szállító Szojuz rakéta Fregatt fokozatán is már a végső felkészítést végzik.
A Progressz MSz-16
Az új, újrahasználható Amur rakétára tervezett metán hajtóanyagú, RD-169 hajtóműveket úgy tervezik, hogy akár 50 alkalommal is használható legyen. Az Amurról itt írtunk részletesen.
Magyar idő szerint ma 17:14 órakor a Progressz MSz-14 hajtóműveivel az ISS egy újabb pályaemelésére került sor. A hajtóműveket 7 percig üzemeltették, és 1.25 kilométerrel lett magasabb az űrállomás orbitális pályája – az ilyen korrekciókat általában új Szojuz, vagy Progressz űrhajók érkezése előtt szoktak végrehajtani.
Új repülőteret építenek a Távol-Keleti Vosztocsnij kozmodrómban. A Roszkoszmosz a JSC Crocus céget bízta meg a munkálatokkal és 2023-2024 környékén várható a repülőtér megnyitása.
Szivárgás a Nemzetközi Űrállomáson
Mi is már többször beszámoltunk az ISS-en a légkör szivárgásáról, melynek helyét tavaly találták meg, és ragasztották be az orosz űrhajósok. A szivárgás azonban azóta is jelen van (bár jóval kisebb mértékben, de így a normális szint felett), így valószínűleg egy második repedés is lehet valahol a Zvezda modul átmeneti egységében. Az oroszok a Luch kommunikációs rendszeren keresztül bonyolították a beszélgetéséket a szivárgásról, melyet a NASA nem fordít le (azt nem tudom pontosan, hogy figyelik-e az ott zajló kommunikációt), így kevés az elérhető információ, de állítólag februárban a Progressz érkezése után folytatják a valószínűsített második repedés keresését. Azért csak a Progressz után, mert a teherhajó szállít majd speciális eszközöket a kereséshez.