Jó pár történés volt az elmúlt héten, szóval nézzük is a híreket.
Hétfőn elindult a Progressz MSz-16 a Nemzetközi Űrállomásra, és szerdán már dokkolt is. A dokkolás utolsó fázisában az automata KURSZ rendszer hibája miatt végül Szergej Rizsikov kézi irányítással dokkolt be a Pirsz modulra. A meghibásodást a Roszkoszmosz kivizsgálja, valószínűleg a KURSZ egyik antennája ferdült el az áramvonalazó kúpok leválásánál, és ez okozta a váratlan eltérést és forgást a dokkolás előtt. Az MSz-15-nél is hasonló hibákat tapasztaltak, ezért 5 extra kamerát szereltek fel az áramvonalazú kúpokra, így jobban ki tudják vizsgálni a hiba okát.
A Progresszhez kapcsolatos hír szintén, hogy a vele feljuttatott mikroszkópot – amivel a Zvezda modulban lévő második szivárgás helyét keresnék meg az űrhajósok -, nem tudták bekapcsolni. A moszkvai irányítóközpont kérte a kozmonautákat, hogy készítsenek fényképeket az eszközről, hátha orvosolni tudják a hiba okát.
A Progressz MSz-16 megközelítés közben
Mi is írtuk már korábban, hogy a NASA még egy helyet szeretne a tavaszi Szojuz MSz-18 küldetésen, és ezúttal nem fizetni szeretnének, hanem helyet cserélni. A hírek szerint Mark Vande Hei már január óta Oroszországban tréningezik az útra, tartaléka pedig Anne McClain. Hivatalos bejelentés még mindig nincsen, de elég árulkodó, hogy az őszi Crew-3 küldetés negyedik űrhajósára is várunk, aki így minden bizonnyal az első orosz lesz, aki kereskedelmi űrhajóval indul majd a Nemzetközi Űrállomásra.
Hírek szerint a gyártó RKK Enyergija újból azt mérlegeli, hogy emberes utakra használják a jövőben az Angara rakétát: a Holdra vinnék az Orel űrhajót és személyzetét. Az Orelt eredetileg a Szojuz-5 hordozóval tervezik használni, de évekre van még a megvalósulástól. Az Angaráról még rengeteg infó jött, nézzük őket sorban:
- Megerősítették, hogy a decemberi Angara-A5 indítás teljes siker volt, mind a felkészítés, és mind az indítás teljesen rendben volt.
- Az orosz Védelmi Minisztérium 4 indítást rendelt már meg, ezeket a rakétákat 2022 és 2024 között gyártják majd Omszkban, ezútan pedig egy modernebb variánsra állnak át, ami az Angara-A5M nevet kapta.Ez nagyobb teljesítményű hajtóműveket jelent az első és második fokozatban, illetve a rakéta teste is könnyebb lesz. A teherbírás (a Vosztocsnij Űrrepülőtérről való indítás esetén, alacsony Föld körüli pályára) 24 tonnáról 27-re nő majd.
- Állítólag több beszállító is emelte az árait, de azon dolgoznak, hogy csökkentsék a rakéta költségét (jelenleg kb. 100 millió dollár, amivel drágább, mint a Proton). Állítólag több megrendelő is érdeklődik már Angara-indításokra.
- A Védelmi Minisztérium azt szeretné, hogy a következő indításon már legyen igazi hasznos teher, azonban még nem döntötték el, hogy melyik műholdat vihetné fel. A startra elvileg még idén sor kerülne… A kisebb, Angara-1.2 variáns következő indításán szintén a Védelmi Minisztérium műholdja utazik majd, ezt már ki is válaszották.
- Az Angara-1.2 első kereskedelmi indítására is még várni kell: a koreai KOMPSAT-6 műhold startját 2022 második negyedévére tolták (ez már a harmadik csúszás), ugyanis a műhold még nem készült el.
Az Angara decemberi startja
Két turnusban téli túlélőtréningen vettek részt a Roszkoszmosz kozmanautái. A két napig tartó kiképzésen egy erdős, mocsaras területen gyakorolták a tűzgyújtást, menedéképítést, orvosi segítségnyújtást, és rádiójelezést a mentőcsapatoknak. Ezekre azért van szükség, ha a Szojuz esetleg nem a kijelölt leszállási helyre tér vissza és az űrhajósoknak napokat kell várni a kimentésre.
A Jurij Gagarin Űrhajóskiképző Központ vezetősége ellen amúgy nemrégen felszólaltak a kozmonauták, akik a munkakörülményekre, a kevés fizetésre, és a visszavonulás utáni juttatásokra panaszkodnak. A hírek Vlagyimir Putyin elnökhoz is eljutottak, aki azonnal kivizsgálást kért Dimitrij Rogozintól. A Roszkoszmosz elnöke amúgy pont a napokban találkozott az elnökkel, és jelentést adott az orosz űripar helyzetéről.
Rogozin vicces kedvében volt amúgy pénteken, az alábbi képet osztotta meg Twitteren, amit ha jól látok azóta törölt is.
Bajkonurban folytatódik a Nauka felkészítése, a tervek szerint márciusban váákumkamrában tesztelik majd az új tudományos modult.
Rogozin is megtekintette a Naukát
A gyártó RSC Progressz elkészült a leendő Szojuz-5 rakéta első prototípusának első fokozatának az oxigéntartályával. Ez még csak egy teszpéldány, amit nyomásteszteknek vetnek majd alá Szamarában.