Eközben Oroszországban – Orosz hírösszefoglaló #6

Kapcsolódó

Rocket Lab tervek: 2024-es Neutron indítás, saját műhold-konstelláció

A Rocket Lab új fejleményeket osztott meg egy február...

Szedjük fel a marsi mintatárolókat!

A Mars Sample Return kampánnyal kapcsolatban vegyesek voltak az...

A nap képe #1394 – Szojusz MSz-25 személyzet

A Szojuz MSz-25 személyzete a Csillagvárosban: Tracy Dyson, Oleg...

Megnövekedett a Zvezda modul légszivárgása

A modulból már korábban is szökött a levegő, azonban...

Folytatjuk állandó rovatunkat az orosz űripar történéseiről.

Oroszország és Kína együttműködési nyilatkozatot írt alá egy leendő Hold-körüli, vagy egy holdi űrbázis megépítésére. Részletes írásunkat itt olvashatjátok.

Végleges az április 9-én startoló Szojuz MSz-18 személyzete, katt ide a külön írásért. Az űrhajó amúgy az „ultragyors” megközelítést használja majd, vagyis indítás után 3 órával már meg is érkezik a Nemzetközi Űrállomásra. A személyzetcsere a Szojuz MSz-17 április 17-i távozásával fejeződik majd be, ami az Expedíció-65 kezdete is lesz egyben.

A Szojuz MSz-18 űrhajósai

Az idén decemberben induló Szojuz MSz-20 személyzetéről is érkeztek hírek, a Roszkoszmosz tervei szerint ezen a küldetésen két űrturistát is felvinnének, és csak két hétig tartana a misszió. A parancsnok Alekszandr Miszurkin lesz: ő természetesen hivatásos kozmonauta és már kétszer járt a világűrben. Az új hírek szerint az egyik űrturista az osztrák Johanna Maislinger, aki hivatásos pilóta és mérnök. Az űrutazást a Space Advantures cég szervezi, és a költségek nagy részét a Red Bull és más szponzorok állják az osztrák hölgynek. A másik utas a pletykák szerint a japán énekesnő, Yumi Matsutoya lenne, az ő útját szintén a Space Adventures szervezi.

Szergej Krikaljev, a Roszkoszmosz emberes űrrepülésért felelős vezetője (és természetesen korábbi legendás űrhajós) elmondta, hogy folyamatban vannak a tárgyalások a NASA-val a kölcsönös utakra.

A ESA német űrhajósa, Matthias Maurer lehet az első nyugati űrhajós 12 év után, aki orosz űrruhával (Orlan) hajt végre űrsétát. Maurer a SpaceX Crew-3 küldetés tagja, ami idén szeptember indul majd a Nemzetközi Űrállomásra. Az űrhajós az európai robotkar felszerelésében vesz majd részt az új Nauka modulon.

Orlan űrruha

Ha már szóba került a Nauka: március 11-ig (vagyis máig) lehetett a biztosítótársaságoknak jelentkezni a modul indításának a biztosítására: a szerződés díja 2,6 milliárd rubel, a szerződéses összeg pedig 17,7 milliárd rubel – vagyis a Proton rakéta balesete esetén ennyi jár kártérítésként.

Március 29-ről június 30-ra csúsztatták a következő Progressz (MSz-17) indítását, a pontos okot nem tudjuk, de valószínűleg az utolsó két Progressz úton tapasztalt hiba miatt. A KURSZ automata dokkolórendszer antennája sérült meg az áramvonalazó kúpok leválásánál, ami miatt például a Progressz MSz-16-ot manuálisan kellett bedokkolni az ISS-re.

Megkezdték a 2029-re tervezett új Vénusz-szonda tervezését. A Venyera-D-nek nevezett küldetés egy leszálló-, és keringőegységből áll majd. Korábban szó volt róla, hogy az Egyesült Államok is részt vesz a programban, azonban tavaly a Roszkoszmosz bejelentette, hogy saját nemzeti misszió lesz.

2021 második feléről 2022-re tolták a katonai Luch-5 műholdat szállító Proton-M indítását. Két Proton startot így is láthatunk még idén: az egyik júliusban a Naukát, a második pedig két Express műholdat szállít majd.

Korábbi Proton indítás

3000 jelentkezőből 20 döntőst választottak ki a leendő orosz űrfilm főszerepére. A döntősökre most egészségügyi vizsgálatok várnak. A 20 hölgy között amúgy vannak hivatásos pilóták, tudósok és színésznők is.

Március 19-én átdokkolják a Szojuz MSz-17 űrhajót a Rasszvet modulról a Poiszkra, hogy helyet adjon az áprilisban érkező Szojuznak. Biztonsági okokból ilyenkor az űrhajósok is a fedélzeten vannak beöltözve, így egy esetleges probléma esetén is vissza tudnak térni a Földre.

Az átdokkolás menete

Dimitrij Rogozin, a Roszkoszmosz vezetője találkozott Kazahsztán miniszterelnökével, Askar Maminnal. A találkozón az orosz-kazah űripari együttműködésekről beszéltek.

Dimitrij Rogozin és Askar Mamin

Holnap, azaz március 12-én újra megemelik a Nemzetközi Űrállomás pályáját. A Progressz MSz-14 teherhajó hajtóműveit 167 másodpercig fogják üzemeltetni, ami kb. fél kilométerrel emeli majd meg az ISS magasságát. A manőver magyar idő szerint 20:24-kor kezdődik majd.

A végére pedig nézzük a fejleményeket a Nemzetközi Űrállomás Zvezda moduljában található repedésekről. Jelenleg két repedést erősítettek meg hivatalosan, ebből az egyik 22 mm hosszú. A Roszkoszmosz megvitatta a NASA-val a javításokat, amit az amerikai űrhivatal jóváhagyott, és az elmúlt három napban el is végeztek a kozmonauták. Előszőr a repedések környékét tisztították meg alkoholos törlőkendővel, majd három rétegben vitték fel a speciális tömítőanyagot. A munkák elvégzése után várhatóan a napokban le is zárják a Zvezda átmeneti egységét, hogy megnézzék milyen mértékben csökken a szivárgás. A tervek szerint amúgy egy júniusi orosz űrsétán kívülről is megvizsgálják majd a Zvezda külső borítását.

A Zvezda modul az átmeneti egységből nézve

Dark mode powered by Night Eye