Nézzük is elmúlt napok orosz űrhíreit, ezúttal is sok érdekességből tudunk szemezni. A legutóbbi hírösszefoglalót itt találjátok.
A Progressz MSz-14 távozása után lezárták a Nemzetközi Űrállomáson a Zvezda modul átmeneti egységét, de a repedések utáni keresés nem áll le. Itt írtunk részletesen a hírről. A Progressz MSz-14 két nagy rekordot is döntött, erről itt írtunk korábban.
Itt írtunk az állítólagos orosz döntésről, hogy Oroszország kilépne a Nemzetközi Űrállomás üzemeltetéséből.
Bajkonurban már szerelik össze a Szojuz-2.1b hordozót a következő OneWeb-küldetéshez.Az újabb 36 műholdat szállító misszióra nyáron kerülhet majd sor Bajkonurból. A legutóbbi OneWeb április 26-án indult Vosztocsnijból.
Június 2-án űrsétára indul Oleg Novickij és Pjotr Dubrov a Nemzetközi Űrállomáson. A páros feladata a dokkolóport előkészítése lesz a Nauka érkezése előtt, illetve a Zarja modul külső részén található hőszabályzó rendszerének megjavítása lesz.
Együttműködési megállapodást írt alá a Roszkoszmosz a Bahreini Nemzeti Űrügynökséggel. Az elmúlt két évben már több bahreini mérnök is járt Oroszországban, ahol az űrtudományok szakértőivel egyeztettek. Az új megállapodás nem tartalmaz konkrét új részleteket, csak egy általános együtműködésről egyeztek meg.
Az Orenburgi régiót választották a leendő Orel (Sas) űrhajó leszállási zónájának. A terület Kazahsztán északi határánál fekszik. A tervek szerint az első, még ember nélküli Orel indításra 2023 decemberében kerülne sor a Vosztocsnij Űrrepülőtérről, egy Angara rakétával. Ez a küldetés még nem dokkolna az ISS-re, azt majd a 2024-es (szintén személyzet nélküli) misszió hajtaná végre. A harmadik úton 2025-ben már utaznának kozmonauták is, és a Nemzetközi Űrállomásra is kikötne. Az Orel Hold körüli és mélyűri utazásokra is használható variánsa 2028-ban mutatkozna be, és 90%-ban megegyezik majd a testvérével. Különbség, hogy 4 űrhajós helyett csak 2 kozmonauta szállítására lesz majd képes.
Az Orel látványterve
3 év alatt felújítják a Bajkonuri Űrrepülőtér 1/5-ös indítóállását, vagyis ahonnan Jurij Gagarin indult a világűrbe. A startállást legutoljára 2019-ben használták a Szojuz MSz-15 indításakor, amikor még a Szojuz rakéta FG variánsát indították. A felújítás után az indítóállás Szojuz-2 típusú rakétákat is tud majd fogadni, a költségeket Oroszország, Kazahsztán és az Egyesült Arab Emírségek (?) közösen állja majd. Arról nincsen hír, hogy pontosan mikor kezdődnek a munkálatok.
Érdekesség a júniusban induló Progressz MSz-17 küldetésről. A teherszállító előszőr a Poiszk modulra fog dokkolni, majd a Nauka érkezése után átdokkolják az új tudományos modulra október végén. November 24-én, a Prichal (a Naukára szánt kikötőmodul) startja után leválasztják majd, és magával viszi a dokkolóadaptert, mert az útban lesz a Prichal végső rögzítéséhez.