Elhunyt Pavlics Ferenc, az Apollo-program holdjárójának tervezője

Kapcsolódó

Ismét értékelhető adatokat küldött haza a Voyager-1

5 hónap után először sikerült megfelelő adattovábbítást végrehajtani az...

A nap képe #1447 – Apollo-13 visszatérés

Az Apollo-13 űrhajósainak visszatérését ünnepelve. Balról jobbra: Gerald D....

Szakmai úton vettek részt az USA-ban a HUNOR-Program űrhajósjelöltjei

A látogatás célja volt, hogy első kézből kapjanak szakmai...

Csütörtökön űrsétán vesznek részt a Nemzetközi Űrállomás kozmonautái

Április 25-én sor kerülhet az idei év első űrsétájára,...

A szakember Santa Barbara-i otthonában, 96 évesen hunyt el.

96 éves korában elhunyt Pavlics Ferenc, aki az amerikai Apollo-program holdraszállásainak első Földön kívüli járművét, a holdjárót tervezte. A speciális négykerekűt az Apollo-15, 16 és 17 űrhajósai használhatták, melynek köszönhetően a korábbinál jóval nagyobb távokat tudtak megtenni, ezáltal még több és részletesebb kutatást és felfedezést megtéve a Hold felszínén. 

Pavlics 1928. február 3-án született a Vas megyei Balozsameggyesen. A szombathelyi Faludi Ferenc Reálgimnázium után a Budapesti Műszaki Egyetemen szerzett gépészmérnöki diplomát 1950-ben. 1956-ban hagyta el Magyarországot, az Egyesült Államokban telepedett le, és 1957-ben a General Motors kutatórészlegénél kapta meg első amerikai állását. Eközben a Michigani Egyetemen folytatta posztgraduális tanulmányait.
1961-ben a GM Santa Barbara-i kutatóintézetébe helyezték át, ahol vezető mérnökként vett részt bolygók felszínén közlekedő távirányítású és ember vezette terepjárók tervezésével, fejlesztésével kapcsolatos kutatómunkákban. Később a NASA JPL és a Boeing Aerospace Corparation megbízására a GM szerződéses munkáinak keretében kezdte meg egy igazán speciális négykerekű fejlesztését.

Az Apollo-programban jelentős szerepet vállalt a Lunar Roving Vehicle (LRV, magyarul holdjáró) tervezésében és kivitelezésében. Ez lett az emberiség első Földön kívüli járműve, melyet speciálisan a holdfelszíni körülményekhez fejlesztettek. Az utolsó három Apollo-küldetés tudományos munkáját nagy mértékben segítette és bővítette, az űrhajósok természetesen mindhárom egységet a Holdon hagyták misszióik befejezése után. Pavlics 1971-ben NASA-díjat is kapott a program sikeréért. Az azt követő évtizedekben a hibrid- és elektromos meghajtású gépjárművek megvalósításában, sőt, a Santa Barbara-i elektromos autóbusz-hálózat kifejlesztésében is elévülhetetlen érdemeket szerzett. 

Forrás: NASA

Magyarországgal sem szakadt meg a kapcsolata: 2000-ben arany-, majd 2010-ben gyémántdiplomát kapott a BME-től. 2005-ben díszvendégként tért haza az egyetemen tartott ünnepségre, melyet a magyar autógyártás 100. évfordulójának alkalmából szerveztek. 

Nyugodjon békében, Pavlics Ferenc!

Dark mode powered by Night Eye