Elindult a Starlink-18 küldetés, újabb 60 darab műhold állt pályára

Kapcsolódó

A négyes szám jegyében zajlanak ezen a héten a kínai indítások

Ezúttal egy Kuajcsou-11 állított pályára négy műholdat, csakúgy, mint...

A nap képe #1475 – Perseverance és a Jezero-kráter

A Perseverance marsjáró, és a poros Jezero-kráter.

Négy darab Peking-3C földmegfigyelő műholdat állított pályára Kína

Az indítást a 90. repülését teljesítő Hosszú Menetelés-2D rakétatípussal...

A nap képe #1474 – A 21. út

A 21. küldetését teljesítő B1062 jelű Falcon-9-es. A fotót...

21 hónap után repültek ismét utasok a New Shepard rakétával

Legutóbb 2022 augusztusában hajtott végre a Blue Origin utasokkal...

A SpaceX pedig ismét megdöntötte saját korábbi rekordját.

A napokban ugyanis úgy döntöttek, hogy a korábban kijelölt B1059.7 helyett a B1060.4 első fokozatot indítják ezen a küldetésen, ennek okát azonban nem közölték. Ez viszont azt jelentette, hogy mindössze 27 napos ún. „turnaround”, tehát újbóli felkészítési periódus telt el az előző indítás (azaz a január 8-i Turksat-5A misszió) óta, ami a korábbi 38 napos rekordot adta át a múltnak.

Az elmúlt napokban több halasztás is történt mind a Starlink-17, mind a ma indított Starlink-18 küldetés en, és végül úgy alakult, hogy a 18-as küldetés indulhatott ma, a 17-es pedig holnap magyar idő szerint délelőtt 11:36-kor startol el jelen állás szerint.

Kép

Balra elöl a Falcon-9 B1060 az LC-40-es indítóálláson, jobbra a háttérben pedig a B1049 számú hordozórakéta várakozik az LC-39A inditóálláson

Forrás: SpaceX

Kép

Fotó: Julia Bergeron

A rakéta a tervezett időben, minden gond nélkül hagyta el az LC-40 indítóállást. A szokásos módon az indítás után 1 perccel máris hangsebesség felett emelkedett a Falcon-9, majd nem sokkal ezután a legnagyobb aerodinamikai erőhatásokat jelentő Max-Q légköri réteget (Max-Q) is rendben elhagyta a rakéta. T+2:35-nél leállt a kilenc darab Merlin-1D hajtómű (MECO – Main Engine Cut off), majd T+2:42-nél megtörtént az első és második fokozat szétválása, és a második fokozat 1 darab Merlin-1D MVac hajtóműve gyorsította tovább a rakétát és rakományát. Az első fokozat ezután megkezdte a visszatérést a floridai partoktól kb. 634 km-re várakozó Of Course I Still Love You drónhajó felé. T+6:26-nál a légkörbe történő visszatéréskor fékező manőverként ismét beindult három Merlin, majd a légellenállás vette át a további szerepet, hogy végül a Falcon-9 eléggé lelassuljon, és a landolási hajtóműgyújtást követően tökéletes leszállást hajtson végre. Mint Elon Musk maga is megerősítette, nehéz időjárási körülményekkel kellett megbírkóznia a rakétának az erős hullámok és a nagy szél miatt.

Kép

„Bulls eye”, azaz telitalálat – A Falcon-9 B1060 ötödjére is sikeres felszállást és visszatérést hajtott végre

Forrás: SpaceX

Ezután egy közel egy órás ún. coast-phase, azaz keringési időszak következett, és végül T+1:05:56-kor sikeresen levált a 60 darab Starlink műhold a második fokozatról. A következő napokban és hetekben a szatelitek saját ion hajtóműveik segítségével érik el majd a kijelölt pályát, a második fokozat pedig a légkörbe való visszatérés során elég.

Kép

Forrás: Elon Musk

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Kérjük engedélyezd a reklámokat

Így tudod a Spacejunkie csapatát támogatni, hogy minél több friss hírt hozhassunk Nektek az űrutazás, űrkutatás világából!
Dark mode powered by Night Eye