A SpaceX óriásrakétája nem jutott Föld körüli pályára, de a tesztindítás mindenképp sikeresnek mondható.
Újabb űrtörténelmi pillanatoknak lehettünk részesei két órája: elindult első integrált tesztküldetésére a Starship óriásrakéta, mely minden idők legnagyobb és legerősebb járműveként tette meg első útját!
Ezúttal semmilyen műszaki hiba nem akadályozta a céget a felkészülés és a tankolás során, rendben zajlott a közel 4600 tonnányi üzemanyag és oxidálószer átfejtése a kétfokozatú rakéta tartályaiba. A visszaszámlálást 20 másodpercnél leállították, mert valami kisebb eltérést láttak az indítóközpontban az adatoknál, de 2 perccel később innen folytatódott a művelet. Ami pedig ezután jött, arra nem nagyon lehet példát említeni…
Bár beindult az indítóállás hő- és erőhatás elnyelő rendszere (FireX), a 120 méteres rakéta még 90%-os tolóerejű Raptorok mellett is elképesztő robajjal emelkedett el. Ez mindenképp egy neuralgikus pontja volt a tesztnek, hiszen a gyorsleválású karok, melyeken keresztül az üzemanyag átfejtését is végzik, szintén először vizsgáztak, de kiállták a próbát. A B7+S24 páros néhány méter után már egy kicsit bedőlt, valószínű már itt kiesett egy hajtómű, de a többi tudta korrigálni a dőlésszöget, a rakéta pedig folytathatta útját. A párás levegőben is remekül látszottak a Raptorok „világító” fúvókavégei, ebből jól lehetett látni, hogy emelkedés során összesen hat hajtómű mondta fel a szolgálatot. De a rakéta eljutott a Max-Q-ig, azaz a legnagyobb erőhatásokat jelentő légköri rétegig, majd egészen 39 km-es magasságra jutott.

Ekkor már látszott a pályán, illetve magán a rakéta helyzetén, hogy küszködik a gyorsítással az aszimmetrikus tolóerő miatt, végül kibillent egyensúlyából, és keresztbe fordult, amit már a szoftveres navigáció sem tudott korrigálni. A SpaceX valószínű szándékosan hagyta még irányítatlanul repülni a Starshipet, mert még ezzel is fontos adatokat gyűjtöttek: a törzs ugyanis látható sérülések nélkül, az oldalterhelést is leküzdve egyben maradt, de az imént említett keresztbe fordulás mellett lehetetlenné tette, hogy a fokozatszétválás megtörténjen, ami a következő fázis lett volna. Végül a SpaceX aktiválta a vészmegszakító robbanórendszert, és a nyílt víz felett, biztonságos magasságban megsemmisítette a járművet.

Tehát, bár „tűzijátékkal” ért véget a tesztküldetés, a leglényegesebb célt teljesítette a cég: a Starship egyben elhagyta az indítóállást, ami nagyobb károk nélkül vészelte át a hihetetlen erőhatásokat. Ha ez a rendszer megsérül, az hónapokkal vethette volna vissza a fejlesztési programot, így viszont a törmelékek összeszedése és a kisebb károk javítása, valamint a vízelárasztásos rendszer beszerelése után sor kerülhet a következő felbocsátásra. Ezt Elon Musk is megerősítette, aki Twitteren azt írta, hogy pár hónap múlva repülhet a második Starship. És ami szintén fontos: először tudott adatot gyűjteni repülés közben a SpaceX. Először vizsgázott a Super Heavy első fokozat, a földi kiszolgálórendszer, és a Raptor 2.1 hajtóművek is. Rengeteg hasznos adatból tanulhatnak és fejlődhetnek a mérnökök, hogy akár már a következő indítási kísérlet során elérje a Starship az orbitális pályát.
Az indításról rengeteg fotót tettek már közzé, erről külön képgalériát is készítünk majd a napokban!
Természetesen mi is élőben közvetítettük ezt a páratlan eseményt, amit itt tudtok visszanézni:
A kérdés viszont továbbra is nyitott maradt, hogy vajon melyik metán meghajtású rakéta lesz, amely eléri a Föld körüli pályát?