Elon Musk körlevele a SpaceX dolgozóinak: bajba kerülhet a cég a Raptor hajtóművek miatt

Kapcsolódó

Titokzatos kínai műholddal indult az idei első Hosszú Menetelés-5 rakéta

Ma délután magyar idő szerint 12:30-kor Kína is újabb...

A B1061-es Falcon-9 következő repülése már a huszadik lesz

A cím természetesen optimistán tekint a jövőre, mely akár...

A Nova-C leszállt! Ismét egy amerikai űreszköz a Holdon, 1972 óta először

Múlt éjjel sikeresen landolt a Holdon az Intuitive Machines...

A nap képe #1387 – Neptune – Excelsior

A Space Perspective tesztkapszulája, melyet Neptune - Excelsior névre...

Sajtóközlemény: A 4iG csoport önálló vállalatba szervezi űr- és technológiai portfólióját

A bejegyzés alatt álló 4iG Space and Technology Zrt. az alapítást követően 45 százalékos tulajdont szerez a REMRED Technológiai és Fejlesztő Zrt.-ben A...

Kiszivárgott Elon Musk múlt pénteki körlevele, amit a SpaceX dolgozóinak küldött a Starship/Super Heavy rendszerhez használatos Raptor hajtóművek gyártási problémáival kapcsolatban. Az alábbiakban magyarul közöljük a teljes levelet, majd Musk utólagos kommentjeit is elemezzük.

„Sajnos úgy tűnik, hogy a Raptor hajtóművek gyártási krízise sokkal rosszabb, mint amilyennek néhány hete tűnt. Ahogy beleástuk magunkat a problémába a vezetés távozása után (szerk.: két alelnök távozott a cégtől nemrégen, egyikük a Raptor hajtómű fejlesztéséért volt felelős, itt írtunk róla részletesen), a helyzet sokkal súlyosabb, mint ahogy azt korábban jelentették. Nem lehet ezt szebben kifejezni.

Régóta ez lett volna az első hétvége, amit kivettem volna, de ehelyett a Raptor gyártási sor mellett leszek egész éjszaka és hétvégén.

Hacsak nincsen valami halaszthatatlan családi ügy, vagy fizikailag képtelenek vagytok visszajönni Hawthorne-ba, minden segítségre szükségünk van, hogy rendbe hozzuk ezt a szó szerinti katasztrófát.

Ha nem tudunk elég megbízható Raptor hajtóművet gyártani, az azt jelenti, hogy nem tudunk elég Starship-et indítani, és vele együtt elég második generációs (V2) Starlink műholdat (a Falcon-9 kapacitása nem elég erre) sem. Az első generációs Starlink műholdak pénzügyileg gyenge lábon állnak, de a V2 már erős lesz (szerk.: itt írtunk az újgenerációs Starlink műholdakról).

Ezen kívül felpörgetjük a Starlink-terminálok gyártását évi többmillióra, ami hatalmas pénzbe fog kerülni, de ha fel tudjuk bocsátani a V2 műholdakat, akkor ki tudja szolgálni a keresletet. Ha nem, akkor ezek a terminálok használhatatlanok lesznek.

Mindebből az következik, hogy megvan annak az esélye, hogy valódi csődkockázattal nézünk szembe, ha jövőre nem tudunk legalább kéthetente egy Starship-et indítani.

Köszönöm,

Elon”

A meglehetősen drámai levél után Musk a Twitteren kommentálta tovább a helyzetet, miszerint a Raptor gyártási folyamatának rendbetétele már folyamatban van, illetve a potenciális csődhelyzettel kapcsolatban elmondta:

„Ha egy súlyos globális recesszió miatt elapadna a likvid tőke, miközben a SpaceX milliárdokat veszít a Starship/Starlink rendszerek kifejlesztésén, akkor bár még mindig valószínűtlen, de nem lehetetlen a csőd. A General Motors és a Chryler is csődbe ment a legutóbbi válság alatt. »Csak a paranoiások élnek túl«. – Grove”

Azt nem tudjuk, hogy pontosan milyen problémák vannak a hajtóművekkel, valószínűsíthető, hogy a gyártás tempója nem megfelelő egyelőre.

Starship/Super Heavy a Starbase telepen

Elon Musk az Inspiration4 küldetés űrhajósaival

Dark mode powered by Night Eye