Kiszivárgott Elon Musk múlt pénteki körlevele, amit a SpaceX dolgozóinak küldött a Starship/Super Heavy rendszerhez használatos Raptor hajtóművek gyártási problémáival kapcsolatban. Az alábbiakban magyarul közöljük a teljes levelet, majd Musk utólagos kommentjeit is elemezzük.
„Sajnos úgy tűnik, hogy a Raptor hajtóművek gyártási krízise sokkal rosszabb, mint amilyennek néhány hete tűnt. Ahogy beleástuk magunkat a problémába a vezetés távozása után (szerk.: két alelnök távozott a cégtől nemrégen, egyikük a Raptor hajtómű fejlesztéséért volt felelős, itt írtunk róla részletesen), a helyzet sokkal súlyosabb, mint ahogy azt korábban jelentették. Nem lehet ezt szebben kifejezni.
Régóta ez lett volna az első hétvége, amit kivettem volna, de ehelyett a Raptor gyártási sor mellett leszek egész éjszaka és hétvégén.
Hacsak nincsen valami halaszthatatlan családi ügy, vagy fizikailag képtelenek vagytok visszajönni Hawthorne-ba, minden segítségre szükségünk van, hogy rendbe hozzuk ezt a szó szerinti katasztrófát.
Ha nem tudunk elég megbízható Raptor hajtóművet gyártani, az azt jelenti, hogy nem tudunk elég Starship-et indítani, és vele együtt elég második generációs (V2) Starlink műholdat (a Falcon-9 kapacitása nem elég erre) sem. Az első generációs Starlink műholdak pénzügyileg gyenge lábon állnak, de a V2 már erős lesz (szerk.: itt írtunk az újgenerációs Starlink műholdakról).
Ezen kívül felpörgetjük a Starlink-terminálok gyártását évi többmillióra, ami hatalmas pénzbe fog kerülni, de ha fel tudjuk bocsátani a V2 műholdakat, akkor ki tudja szolgálni a keresletet. Ha nem, akkor ezek a terminálok használhatatlanok lesznek.
Mindebből az következik, hogy megvan annak az esélye, hogy valódi csődkockázattal nézünk szembe, ha jövőre nem tudunk legalább kéthetente egy Starship-et indítani.
Köszönöm,
Elon”
A meglehetősen drámai levél után Musk a Twitteren kommentálta tovább a helyzetet, miszerint a Raptor gyártási folyamatának rendbetétele már folyamatban van, illetve a potenciális csődhelyzettel kapcsolatban elmondta:
„Ha egy súlyos globális recesszió miatt elapadna a likvid tőke, miközben a SpaceX milliárdokat veszít a Starship/Starlink rendszerek kifejlesztésén, akkor bár még mindig valószínűtlen, de nem lehetetlen a csőd. A General Motors és a Chryler is csődbe ment a legutóbbi válság alatt. »Csak a paranoiások élnek túl«. – Grove”
Azt nem tudjuk, hogy pontosan milyen problémák vannak a hajtóművekkel, valószínűsíthető, hogy a gyártás tempója nem megfelelő egyelőre.
Starship/Super Heavy a Starbase telepen
Elon Musk az Inspiration4 küldetés űrhajósaival