Először indít a SpaceX második generációs Starlink műholdakat az űrbe

Kapcsolódó

Ismét értékelhető adatokat küldött haza a Voyager-1

5 hónap után először sikerült megfelelő adattovábbítást végrehajtani az...

A nap képe #1447 – Apollo-13 visszatérés

Az Apollo-13 űrhajósainak visszatérését ünnepelve. Balról jobbra: Gerald D....

Szakmai úton vettek részt az USA-ban a HUNOR-Program űrhajósjelöltjei

A látogatás célja volt, hogy első kézből kapjanak szakmai...

Csütörtökön űrsétán vesznek részt a Nemzetközi Űrállomás kozmonautái

Április 25-én sor kerülhet az idei év első űrsétájára,...

Tegnap Twitteren jelentették be, hogy a soron következő Starlink 6-1 jelű küldetésen már az újfejlesztésű egységek kapnak helyet a Falcon-9 rakterében.

Bár korábban már felröppentek hírek arról, hogy a hawthorne-i cég hamarosan megkezdheti a 7500 darab Starlink v2 műholdból álló konstelláció kiépítését is, amihez tavaly december elején kapott engedélyt a FCC-től (Szövetségi Kommunikációs Bizottság), most vált hivatalossá, hogy útnak indulnak az újfejlesztésű egységek első darabjai. A Cape Canaveral Űrhaderőbázis SLC-40 indítóállásán felkészülő Falcon-9 magyar idő szerint ma este, azaz február 27-én 19:38-kor startolhat el 21 darab, a SpaceX elnevezése szerint Starlink „V2 Mini” műholddal.

A 21 Starlink V2 Mini a felkészítő hangárban. Fotó: SpaceX

A SpaceX bejegyzése alapján az új szatellitek több szempontból is előrelépést jelentenek a teljes Starlink-hálózat kapacitásában. Fázisos tömbantennájuknak köszönhetően négyszer erősebbek korábbi verziójú társaiknál, azaz nő a megbízhatóságuk és még nagyobb szélességben képesek nagysebességű Internet-szolgáltatás biztosítására E-sávban. Bár a V2 Mini tömegét nem ismertették, a Falcon-9 alacsony Föld körüli pályára való 17,4 tonnás maximális hasznosteher-kapacitásából (újrahasználható módban), illetve a 21 műholdból kiindulva legfeljebb 830 kg lehet ez az érték. Ez viszont még mindig jóval kevesebb a teljes méretű, már Starshiphez tervezett második generációs egységek tömegéhez képest, ami 1,25-2 tonna között lehet. 
A műholdak meghajtási rendszere is teljesen megújult: a Hall-fúvókák kripton helyett már argonnal működnek, amik 2,4-szer több tolóerőt és másfélszer nagyobb fajlagos impulzust biztosítanak. További hivatalos adatok:

  • 170 mN tolóerő
  • 2500 másodperc fajlagos impulzus
  • 50%-os teljes hatékonyság
  • 4,2 kW teljesítmény
  • 2,1 kg tömeg
Az új Hall-fúvóka. Fotó: SpaceX

Elon Musk többször hangoztatta már, a SpaceX jövőbeli pénzügyi helyzetének és likviditásának biztosításához elengedhetetlen a második generációs Starlink-hálózat mielőbbi kiépítése és működtetése, mert ez fogja a bevételek nagy részét kitenni. A konstellációt főleg a még fejlesztés alatt álló Starshippel tervezik kiépíteni, de amíg a nehézrakéta nem áll szolgálatba, a cég kénytelen átmeneti megoldásként Falcon-9-ekkel felbocsátani a lehető legtöbb műholdat, amiket így viszont át kellett alakítani, hogy a 13 méter hosszú és 5,2 méter átmérőjű raktérbe is minél több beférjen. Összehasonlításként, a Starship 200-300 műholdat is képes lehet majd Föld körüli pályára juttatni, addig is viszont a SpaceX-nek be kell érnie a 20-21 darabszámú indításokkal.

Dark mode powered by Night Eye