Először indult a Cygnus teherűrhajó egy Falcon-9-cel a Nemzetközi Űrállomásra

Kapcsolódó

Kína 100 rakétaindítást tervez a 2024-es évre

Hold-küldetések, mélyűrkutatás, új hordozórakéták, személyzeti küldetések, 100 rakétaindítás, mindezeket...

Földünk az űrből: Dubaj

2024 elején, egészen pontosan január 23-án örökítette meg a...

A nap képe #1391 – Rosetta szelfi

A Rosetta űrszonda Philae leszállóegysége 1000 km távolságból készítette...

A holdi éjszaka után felébredt a japán SLIM leszállóegység!

Már második alkalommal sikerült helyreállítani a kapcsolatot az űreszközzel,...

Tovább feszegette a Falcon-9 képességének határait a SpaceX

A Starlink 6-39 küldetés az eddigi legtöbb Starlink v2...

Az Antares 230+ rakéta kényszerű nyugdíjazása miatt a NASA és a Northrop Grumman a SpaceX-et bízta meg három indítással.

Frissítés 02.01.: Loral O’Hara és Jasmin Moghbeli űrhajósok magyar idő szerint 10:59-kor sikeresen befogták a teherűrhajót a Canadarm2 robotkar segítségével. A pilóta nélküli Cygnus elkapása egy kis csúszást szenvedett, mivel a földi repülésirányító csapatoknak át kellett konfigurálniuk az űrhajón lévő redundáns rádiókommunikációs rendszert. Jelenleg pozicionálás folyik annak érdekében, hogy ~12:30-kor megkezdődhessen az ISS Unity moduljához való csatlakoztatás.

Eredeti cikk

Újabb teher- és utánpótlás szállítmány indult a Nemzetközi Űrállomásra. Önmagában ez a hír talán nem hordozna magában túl sok érdekességet, de a mai CRS NG-20 küldetés több újdonságot is magában hordozott. Első alkalommal kezdte meg útját a Northrop Grumman Cygnus teherűrhajója egy Falcon-9 rakterében, a SpaceX pedig először indított az SLC-40 startállásról ISS-re irányuló küldetést azóta, hogy a Dragon űrhajók második generációja bemutatkozott.

A Northrop Grumman-nek kényszerűségből kellett a SpaceX-hez fordulnia, ugyanis az eddigi rakéta, az Antares 230+ kényszerű nyugdíjazásra került. Ennek oka, hogy a hordozó első fokozata Ukrajnában, míg az RD-181 hajtóműve Oroszországban készült, és az orosz-ukrán háború miatti szankciók itt is megtették hatásukat. Bár a Firefly amerikai magáncég már javában fejleszti az Antares 330-as verziót, jelenleg csak a Falcon-9 képes a Cygnust az ISS felé indítani, ezért a Northrop Grumman három megbízásra szóló szerződést írt alá a SpaceX-szel még tavaly. Ennek első felvonására került ma sor.

A B1077 jelű Falcon-9 magyar idő szerint 18:07-kor, remek időjárási körülmények közepette kezdte meg tizedik útját a már előbb említett SLC-40 indítóállásról. Szokásosan megbízható formáját hozta mindkét fokozat, és T+14:40-kor megfelelően le is vált a NASA tragikusan fiatalon elhunyt űrhajósáról, Patricia Hilliard Robertsonról elnevezett  teherűrhajó, hogy önállóan folytassa az ISS „üldözését”. Ezalatt az első fokozat szárazföldi leszállást hajtott végre, ami a tiszta floridai égbolt csodás látványt nyújtott ismét!
Érdekesség, hogy a SpaceX a második fokozaton a ritkábban alkalmazott rövidebb hajtóműfúvókát alkalmazta. Ennek oka, hogy a Cygnus közel 8 tonnás tömege, valamint az alacsony Föld körüli pálya kisebb mértékben teszi próbára a rakéta kapacitását, így kisebb hatékonyságú Merlin-1D MVac hajtómű is el tudja látni a feladatot. Cserébe viszont jóval gyorsabban és jóval olcsóbban tudják legyártani Hawthorne-ban a fokozatot, ami az igencsak sűrű menetrend miatt nagy előnyt jelent a SpaceX-nek. 

A cég tehát 40 óra alatt 3 hibátlan indítást bonyolított le (a tegnapi Starlink-duplázással együtt), és ezen a héten akár még egy negyedik küldetésre is sor kerülhet.

Fotó: David Diebold (@DavidJDPhotos)

Az indítást mi is élőben közvetítettük, melyet itt tudtok visszanézni:

Dark mode powered by Night Eye