Első üzemszerű repülését teljesítette az új, japán H3 rakéta

Kapcsolódó

A nap képe #1534 – Mercury-program ételcsomagok

A Mercury-programban használt élelmiszerkészlet; egyes ételekhez vizet kellett adni,...

Bemutatta a SpaceX az űrállomást nyugdíjazó speciális űrhajó terveit

A NASA terve szerint egy jelentősen átalakított Dragon űrhajóval...

Váratlan fordulat: a NASA eláll a VIPER holdi rover felbocsátásától

A projekt lefújását a költségek túlzott megnövekedésével és az...

A nap képe #1533 – Booster 12 hajtóműteszt

Teljes időtartamú hajtóműteszt, melyet a Booster 12-vel hajtottak végre...

A CAPSTONE űreszköz továbbra is szorgoskodik

A 2022-ben indított CAPSTONE kisműhold a viszontagságok ellenére továbbra...

A hasznos teher annak az elvesztett földmegfigyelő műholdnak az utódja volt, mely a hordozó tavalyi sikertelen bemutatkozásakor semmisült meg.

A Japán Űrhivatal (JAXA) újgenerációs H3 rakétájának első üzemszerű indítására került sor ma hajnalban, mely egyúttal az idei második, összességében harmadik küldetése volt a típusnak. A Tanegasima Űrközpont Josinobu nevű komplexumából végrehajtott felbocsátás magyar idő szerint 5:06-kor vette kezdetét, a hasznos teher pedig a tavalyi sikertelen debütálás során megsemmisült ALOS-3 műhold utódja, az ALOS-4 volt.

A H3 az 22S-es konfigurációban indult el, mely két darab LE-9 főhajtóművet, szintén két darab oldalsó szilárd hajtóanyagú segédrakétát (SRB) és rövidebb raktérborítást jelent. Eredetileg a H3-30, azaz a három első fokozati hajtóművel rendelkező, ám SRB nélküli variánssal hajtották volna végre a küldetést, ám ezzel a rendszerrel további tesztek szükségesek a japán mérnökök szerint, így a változtatás mellett döntöttek.
A rakéta gond nélkül hagyta el az indítóállást, majd a 2+2 rakétamotor T+1:50-ig gyorsította a járművet, ekkor a két SRB levált, majd pár másodperccel később a két LE-9 is befejezte működését. A második fokozat sem vallott kudarcot, és a kijelölt napszinkron pályára állította közel 3 tonnás rakományát, ezzel a rakéta első operatív misszióját siker koronázta.

Forrás: Kyodo News
Forrás: KujuwalkersPic

Az ALOS-4 műhold

Az elöregedő ALOS-2 (DAICHI-2) felváltása az ALOS-4 (DAICHI-4) feladata lett volna, de mint feljebb írtuk, a tavalyi kudarc során odaveszett a műhold, ezért a JAXA-nak ismét le kellett gyártania.
Az Advanced Land Observing Satellite-4 L-sávos szintetikus apertúrájú radar (PALSAR-3) segítségével figyeli a Föld felszínét, ezt a radartechnológiát Japánban folyamatosan fejlesztik. Az ALOS-2 fedélzetén alkalmazott PALSAR-2-höz képest tovább javított a megfigyelési teljesítményen a JAXA és fővállalkozója, a Mitsubishi Electric Corporation, melynek célja a nagy felbontás és a szélesebb megfigyelési sáv elérése volt.

Az optikai érzékelővel végzett megfigyelésekkel ellentétben a radarképek éjjel-nappal készíthetők, mivel nincs szükség napfényre. Sőt, mivel a rádióhullámok áthatolhatnak a felhőkön, a képalkotás az időjárási körülményektől függetlenül is lehetséges, az ALOS-4 ezeket az előnyöket a katasztrófa sújtotta területek, erdők és tengeri jég megfigyelésében fogja hasznosítani.
A műholdat az ALOS-2-höz hasonlóan a hajók automatikus azonosítási- és követőrendszerével (AIS) szerelik fel, így a műhold az óceánokat is figyelni fogja a hajók AIS-jeleinek vételével, valamint a PALSAR-3 képeinek beszerzésével. Az ezen az űreszközön először alkalmazott SPAISE3 (SPace based AIS Experiment3) egy nagy teljesítményű műholdas tengeri követőrendszer, mely hatékonyan képes működni rádióhullám-interferencia esetén is a több antennának és földi adatfeldolgozásnak köszönhetően, nagy forgalmú tengeri területeken a hajók észlelési sikeressége javulni fog a DAICHI-2-höz képest. A SPAISE3 fejlesztése a JAXA folyamatban lévő projektje a NEC Corporation-nel együttműködve.
Műszaki adatait tekintve 10 méter széles, 20 méter hosszú és 6,4 méter magas, tömege 2990 kg. Élettartamát 7 évre becsülik, keringési pályája pedig megegyezik az ALOS-2 műholdéval.

Az ALOS-4 illusztrációja. Forrás: JAXA
3 méteres felbontásban megnégyszereződik az ALOS-4 által lefedett terület szélessége.
Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Kérjük engedélyezd a reklámokat

Így tudod a Spacejunkie csapatát támogatni, hogy minél több friss hírt hozhassunk Nektek az űrutazás, űrkutatás világából!
Dark mode powered by Night Eye