„Endeavour launches once again! Four astronauts from three countries on Crew-2 now making their way to one and only International Space Station”, azaz: „Az Endeavour ismét elindult! Három ország négy űrhajósa a Crew-2 küldetésen most az egyedüli Nemzetközi Űrállomásra tart” – hangzott el a SpaceX élő közvetítésében, amikor elemelkedett a Crew Dragon Endeavour-t szállító Falcon-9 hordozórakéta a Kennedy Űrközpont LC-39A jelű startállásáról. Az indítás magyar idő szerint délelőtt 11 óra 49 perckor történt meg, amikor a Falcon-9 rakéta első fokozatán beindultak a Merlin hajtóművek, és felemelkedett a rakéta a Dragonnal együtt. A négyfős személyzet parancsnoka Shane Kimbrough NASA űrhajós, a pilóta Megan McArthur, szintén NASA űrhajós. Két küldetésspecialista is utazik az űrhajón: az egyik Thomas Pesquet európai űrhajós, a másik pedig Akihiko Hoshide japán asztronauta. A személyzetről ebben a cikkben tudtok részletesen olvasni.
A Crew-2 űrhajósai a Dragonhoz vezető személyzeti hídon. Kép forrása: SpaceX
Az indítás napja „korán” kezdődött. Keleti parti idő szerint hajnali 5 óra 49 perckor történt a start, így a személyzetnek az azt megelőző napon este 11 órakor volt az ébresztő (ez része annak a folyamatnak, hogy hozzászokjanak a Nemzetközi Űrállomáson használt időhöz). T-4 óra 30 perckor (tehár 4 és fél órával az indulás előtt) a Dragon Endeavour üzemanyagtartályait repülési nyomásra állították, valamint a Dragon belső rendszereit is bekalibrálták a repülésre. T-4 óra 10 perckor a NASA hivatalosan is átadta a SpaceX-nek a négy űrhajóst, ezután pedig megkezdődött az űrruhák felvétele.
Az űrruhákat a Neil Armstrong Operations and Checkout központban vették fel, majd pár szivárgásellenőrzés után elindultak a startállás felé három darab Tesla Model X autóval. Indulás előtt az asztronauták elbúcsúztak a szeretteiktől, illetve Elon Musk és Steve Jurczyk is beszélt velük. T-2 óra 55 perckor értek az LC-39A indítóállásra, ahol egy lift segítségével mentek fel a szerviztorony tetejére.
Steve Jurczyk helyettes NASA igazgató és Elon Musk beszél az űrhajósokkal. Kép forrása: SpaceX
A három Tesla Model X, mellyel az asztronauták a Dragonhoz eljutottak. Kép forrása: SpaceX
Az űrhajósok T-2 óra 35 perckor kezdték meg a beszállást az Endeavour kabinjába (ingress), majd ezután ismét szivárgásellenőrzéseket hajtottak végre. Ekkor az űrruhák kommunikációs rendszereit is letesztelték, amelyek hibátlanul működtek az összes űrhajósnál. T-1 óra 55 perckor a SpaceX szakemberei lezárták a Dragon zsilipajtaját, majd elhagyták az indítóállást. T- 1 órakor egy utolsó időjárási update is beérkezett, ami 95%-ban jó körülményeket jósolt a Crew-2 startjára. Miután minden tökéletesen működött, a SpaceX fő repülésirányítója megadta az engedélyt a Falcon-9 üzemanyag- és oxidálószer-tartályainak a feltöltésére. A rakéta mindkét fokozata kriogenikus RP-1 (finomított kerozint) használ üzemanyagként, és folyékony oxigént használ oxidálószerként. Ekkor élesítették a Dragon vészmegszakító-rendszerét is, mely bármely pillanatban el tudja húzni az űrkabint egy meghibásodás esetén a rakétáról. A Dragonhoz vezető személyzeti hidat is nem sokkal az üzemanyagtöltés előtt húzták el a rakétától.
A személyzeti híd távolodása. Kép forrása: SpaceX
Falcon-9 és Crew Dragon az indítóálláson. Kép forrása: SpaceX
Az indítás előtti 35 percben a Falcon első és második fokozatát is feltöltötték a szükséges üzemanyaggal és oxidálószerrel. A küldetésen használt első fokozati booster a B1061 volt – az indítás azért is történelmi jelentésű, mert ez az első olyan emberes Dragon küldetés, melyen használt Falcont használnak, ráadásul az első küldetése a Crew-1 személyzetes küldetés volt. A Crew Dragon Endeavour is már teljesített szolgálatot: ezzel az űrkabinnal állított először Föld körüli pályára embereket a SpaceX a DM-2 küldetés keretében tavaly májusban. Az egyik érdekessége a mai küldetésnek, hogy Megan McArthur ugyanazzal az űrhajóval indult a világűrbe, mellyel férje, Bob Behnken is eljutott az űrállomásra (az ülés pozíciója is ugyanaz, bár maga az ülés valószínűleg nem).
Négy perccel a start előtt a Falcont stabilizáló karmok is visszahúzódtak, majd másodpercekkel később az egész kiszolgálókar (strongback) is elmozdult. Nem sokkal ezután teljesen befejeződött az üzemanyagtankok feltöltése, és a Dragon is belső áramforrásra váltott. A rakéta és az űrhajósok készen álltak az indításra.
Másodpercekkel T-0 előtt megkezdődött a Merlin hajtóművek beindítása, majd T-0 másodperckor elemelkedett a rakéta. Körülbelül egy perccel a start után elérkezett a rakéta a Max-Q ponthoz, amikor a legnagyobb aerodinamikai nyomás nehezedett a Falcon és Dragon szerkezetére. Két és fél perccel a start után az első és második fokozat szétvált, majd a második fokozati vákuum-optimalizált Merlin hajtómű beindult, és tovább gyorsította az Endeavourt, egyenesen Föld körüli pályára.
Az indítás pillanatai. Kép forrása: NASA
A fokozatok szétválása után a B1061.2 booster megkezdte az ereszkedést az Atlanti-óceán felé. Az entry burn fékezőmanővert, és a leszállási manővert követően sikeresen leszállt az Of Course I Still Love You drónhajóra. A mai drónhajós landolás volt a 80. (!) alkalom, hogy visszatért egy Falcon-fokozat. A második fokozat eközben sikeresen pályára állította a Dragon űrhajót a négy asztronautával együtt, majd T+12 perckor levált az Endeavour a második fokozatról. Sikeresen elindult a SpaceX második menetrendszerű személyzetes küldetése, ami egyben a harmadik emberes űrmissziója is a ma reggeli hibátlan starttal!
A Crew-2 személyzetére most egy kicsivel több mint 24 órás út vár Föld körüli pályán. Ezalatt megközelítik majd a Nemzetközi Űrállomást, és a tervek szerint holnap magyar idő szerint délelőtt 11 óra 10 perckor fognak az ISS Harmony modul dokkolóportjára csatlakozni. A Crew-2 érkezése után egy rövid időre 11 főre fog nőni az ISS személyzete. A dokkolást mi is fogjuk élőben közvetíteni magyar kommentárral, a Spacejunkie YouTube-csatornán.
A Crew-2 indítás összefoglalója – élő közvetítés
Crew- 2 dokkolás – élő közvetítés
A Dragon leválásának a pillanata. Kép forrása: SpaceX
A Crew-2 startja.