Elstartolt az első Angara-A5 nehéz hordozórakéta az Vosztocsnij Űrközpontból

Kapcsolódó

Kiválasztotta új űrhajósait a Roszkoszmosz

Köztük van Oroszország második leendő aktív női kozmonautája is. A...

Pakisztáni műhold indult kínai rakétán

Az ázsiai ország legújabb távközlési műholdját egy kínai hordozórakétával...

Úton van a Progressz MSz-27

Az idei év második Progressz teherűrhajója indult el a...

A nap képe #1484 – A Csilin-1 konstelláció felvétele

A Csilin-1 konstelláció április 28-i felvétele a Kujcsouban található...

Ezzel megkezdődtek az Amur indítóállás repülésfejlesztési tesztjei a nehéz Angara hordozórakéták alkalmazásával.

Frissítés!

A teszt hasznos terhe a tömegszimulátor végül nem vált le az Orion végfokozatról, ezt követően az Orion végfokozatot a tömegszimulátorral együtt egy parkolópályára helyezték át, hogy ne zavarják a meglévő geostacionárius pályán lévő műholdakat. De ami a legfontosabb, hogy az első indítás fő feladatai sikeresen teljesültek, ugyanis a fő cél a sikeres start mellett a kijelölt geostacionárius pálya elérése volt! A Roszkoszmosz a start után nemsokkal jelentette be, hogy a tömegszimulátor mellett helyet kapott még egy kis cubesat is. A Cubesat 3U formátumú műholdat az Avant Space orosz magáncég hozta létre és a szolgáltatási platform elemeinek tesztelésére szolgál. A kisműhold a „Gagarinkák” nevet viseli és sikeresen alacsony Föld körüli pályára állt.
Egyúttal a Roszkoszmosz köszönetét fejezte ki azon orosz űripari cégeknek, akik részt vettek az Angara, az Orion végfokozat, a hajtóművek, és a vezérlőrendszerek fejlesztésében és létrehozásában, valamint a kozmodrómban dolgozó szakembereknek. „Külön köszönetünket fejezzük ki mindazoknak, hazánk és más országok lakosainak, akik figyelemmel kísérték az indulás előkészületeit, aggódtak a küldetés sikere miatt, és támogató szavakat fejeztek ki felénk a közösségi hálózatokon és egyéb más eszközökön keresztül. Nagyra értékeljük és érezzük a támogatásodat, fontos számunkra hogy itt vagy.” – Roszkoszmosz

Eredeti cikk

Negyedik tesztrepülésén van túl az Angara-A5 nehéz hordozórakéta, amely két nap csúszással, ma magyar idő szerint 11:00-kor emelkedett fel a Vosztocsnij Kozmodrómon található új Amur indítóállásról, amely kizárólag csak az Angara rakétacsalád indításaira szolgál. Az indítás gond nélkül lezajlott, a felső fokozat sikeresen levált a rakéta Orion végfokozatáról és most jelenleg a tömegszimulátorként használt „hasznos terhet” a kívánt pályára bocsátja. A startot eredetileg kedden szerették volna végrehajtani, de két perccel az indítás előtt az automatika leállította a folyamatot, mert a hordozórakéta központi egységének oxidáló tartályának túlnyomásos rendszere meghibásodott. Másnap szerdán újra nekifutottak, de ezúttal a hajtómű indítást vezérlő rendszer hibásodott meg. Jurij Boriszov kiemelte, hogy az Amur indítóállás fejlesztési munkája a repülési tesztek kezdeti szakaszában van, ennek a szakasznak pontosan az a célja, hogy azonosítsa az összes lehetséges hibát még a start előtt, így a halasztások természetesek ebben az esetben.

Az elemelkedés pillanata. Forrás: Roszkoszmosz
Forrás: Roszkoszmosz
Forrás: Roszkoszmosz
Forrás: Roszkoszmosz

Eddig semelyik Angara indítás nem zajlott le nyilvánosan, pláne nem élő adásban. Az előző három Angara-A5 indítása távol a kíváncsi szemektől a pleszecki kozmodrómban történt. Csakúgy, mint az előző három tesztrepülések során, a rakéta most nem vitt magával hasznos terhet, csupán egy tömegszimulátort. A fő feladat most inkább az volt, hogy az Amur indítóállást kipróbálják élesben és üzemképessé tegyék, a másik fontos feladat pedig az Orion végfokozat (amely a Perszej végfokozat módosított változata) tesztelése volt. Az Angara hordozórakéta nem újrafelhasználható, bár az oroszok részéről volt felvetés arról, hogy szeretnének ebből a típusból egy újrafelhasználható változatot, de ezekről a tervekről azóta sem lehet hallani semmit. Mindenesetre a rakéta méltó utódnak tekinthető a kiöregedett és környezetkárosító Protonnak, hisz köztudott, hogy az Angara rakétacsalád némileg környezetbarátabb üzemanyag komponenseket, oxigént és kerozint használ. Fő előnye még a további korszerűsítés lehetősége, a harmadik fokozat üzemanyag cseréje, a hasznos teherbírás növelése, valamint az, hogy a jövőben emberek szállítására lesz majd alkalmas (persze ha lesz Orjol űrhajó). A tervek szerint 2025-ben fognak befejeződni a könnyű Angara-1.2 és a nehéz Angara-A5 repülési tesztjei.

Amur az új indítóállás

Az Angara rakéták Vosztocsnijból történő indításához szükséges infrastruktúra 2018 óta épül. A sík területen fokozatosan kezdett kiemelkedni az új szerviztorony, amely 17 emeletes, 66 méter magas és 3000 tonnás, és több mint másfél ezer különböző típusú berendezést építettek bele. Ilyenkor jön sokaknak a kérdés, hogy az oroszok mégis miért építenek ekkora szerkezetet és hogy miért nem olyan, mint pl. Floridában a Falcon Heavy és a Falcon-9 indítóállásai?

  • Kezdjük az elején, hogy ez nem csak egy kiszolgáló és rakétaindításra szolgáló torony. Ez a vasszerkezet nagyon fontos, hisz liftekkel és lépcsőkkel van felszerelve az ott dolgozó alkalmazottak számára, akik bármikor hozzá tudnak férni a rakétához, emellett a személyzet vészhelyzeti evakuálására is van lehetőség, meleg, hangszigetelt helyiségek találhatóak benne, valamint fedélzeti csatlakozókon keresztül a rakéta fedélzetére tartó csővezetékek és kábelek futnak (az áramellátáshoz 1 millió méter kábelt telepítettek).
  • Floridában és az Amur régióban teljesen más az éghajlat. Az embereknek normál meleg helyiségekre van szükségük a munkákhoz, és mindezt a torony biztosítja. Mint tudjuk, Florida éghajlata rendkívül párás, majdhogynem trópusi állapotok uralkodnak, így a hőmérséklet is nagyon magas. Az oroszországi Amur régióban (mivel nagyon északon fekszik) a nyári hőmérséklet kb. 20 fok körül alakul, viszont télen a hőmérő higanyszála -27 és -32 fokot mutat. De a rakétaindítások nem állhatnak le télen sem, ezért a toronyban lévő fűtött helyiségekben tudnak „kiolvadni” a rakéta előkészítése során a szakemberek.
  • Az indítóállás a komplett Angara rakétacsalád indítására szolgál, a könnyűtől (Angara-1.2) a nehézig (Angara-A5), így nincs szükség több különböző indítóállások építésére.
  • A torony moduláris felépítésű, és szükség esetén az emberes indítások kiszolgálására szolgáló modul is bekerülhet majd oda, tehát bővíthető.
  • Az oroszok szerint általában a gyakorlat azt mutatja, hogyha lehetséges, általában jobb a nagyobb méret a rakéta belső előkészítésekor, erre például szolgál a szintén Vosztocsnijban található Szojuz-2 hordozórakéta mobil szerviztornya (ami inkább hasonlít egy guruló óriási zárt dobozra). Ha nagy mínuszok és erős szél van, jobb, ha a szakemberek meleg helyen és életveszély nélkül dolgoznak. Tehát az Amur régió időjárása sokkal zordabb, mint Floridában és Bajkonurban.
Az Amur indítóállás. Forrás: Roszkoszmosz
Forrás: Roszkoszmosz
A Szojuz-2 mobil szerviztornya Vosztocsnijban. Forrás: Roszkoszmosz

A rakéta első startját Vosztocsnijból mi is élőben közvetítettük:

Korábbi híreink az Amur indítókomplexumról:
Tovább épül az új indítókomplexum Vosztocsnijban
Az épülő új indítókomplexum Vosztocsnijban – 2. rész
Vosztocsnij építkezés 3. rész: Mind a 17 szint a helyén!

Korábbi híreink az Angara rakétákról:
Angara-A5: Félsiker a harmadik tesztküldetésen
Angara rakéták tesztjei: valódi sikerek és tervek a jövőre nézve
Hírek az orosz Angara rakétacsaládról
Megfigyelő műholddal indult útjára az Angara hordozórakéta
Negyedik tesztrepülésére készül az orosz Angara-A5 nehéz hordozórakéta

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Kérjük engedélyezd a reklámokat

Így tudod a Spacejunkie csapatát támogatni, hogy minél több friss hírt hozhassunk Nektek az űrutazás, űrkutatás világából!
Dark mode powered by Night Eye