Elutasították a Blue Origin és a Dynetics óvását, továbbra is csak a Starship lesz a NASA új holdkompja

Kapcsolódó

A sugárzásokkal szembeni sebezhetősége miatt egyelőre kétséges az Europa Clipper indítási dátuma

Úgy tűnik, az űrszonda félvezetői túl érzékenyek és sérülékenyek...

A nap képe #1528 – Ariane-6 indítás

Az Ariane-6 hordozórakéta elemelkedése, melyre július 9-én került sor.

Bejelentkezett a GRBBeta

A magyar műszert is tartalmazó kockaműhold kedden jutott Föld...

Újraindítás közben robbant fel a Falcon-9 második fokozati hajtóműve a Starlink 9-3 küldetés közben

Egyelőre ismeretlen okból történt az anomália, aminek következtében alacsonyabb...

A nap képe #1527 – YPSat & Föld

Az Ariane-6 fedélzetén helyet kapó YPSat (Young Professionals Satellite)...

Egy közel 100 napos ügy végére került ma pont. Még április végén számoltunk arról, hogy miután a NASA az HLS-program (Human Landing System) keretében az új holdi leszállóegység kifejlesztésére kiírt pályázaton egyedüliként a SpaceX Starshipjét választották ki, a másik két versenytárs, a Blue Origin vezette National Team és a Dynetics is óvást nyújtott be a GAO-hoz (Government Accountability Office – az USA Kormányzati Felügyelő Hivatala). A kivizsgáló testületnek 100 napja volt felülbírálni a NASA döntését az óvás alapján, és Bill Nelson is nemrégiben augusztus 4-i határidőt szabott ki a hivatal számára. Az április vége óta eltelt időszakban a NASA felfüggesztett minden további lépést a SpaceX-szel megkötendő szerződés kapcsán, de a háttérben a SpaceX folyamatosan haladt a Starship fejlesztésével, így a program ebből a szempontból talán nem szenved el további csúszást.

A GAO közleményének értelmében egyrészt „a NASA nem sértette meg a közbeszerzési törvényt és szabályozást, amikor a SpaceX pályázatát fogadták el egyedüli nyertesként”. Az űrhivatal világosan kijelentette a pályázatban, hogy az új leszállóegység kifejlesztésének költségei fogják a legnagyobb szerepet játszani a döntésben, és minden joga megvolt arra, hogy akár egy, akár több győztest nevezzen meg, vagy akár egyik pályázatot se fogadja el. Mivel a National Team és a Dynetics pályázatai (több más aggály mellett) sokkal drágábbnak bizonyultak, így a NASA a rendelkezésre álló források figyelembe vételével döntött egyedül a Starship mellett. Emellett a pályázati időszak során mindvégig egyenlő feltételeket biztosított a feleknek, egyik pályázó sem élvezett előnyt vagy szenvedett hátrányt a többivel szemben.

Így az elsőként óvást benyújtó Blue Originnek továbbra sem terem babér az HLS-programot illetően, és bár Bill Nelson is többször kérte a Képviselőházat, hogy szavazzanak meg nagyobb támogatási összeget a programra a következő évi költségvetésben, ennek is elég kicsi az esélye. Mint ahogy annak is, hogy Jeff Bezos legutóbbi ötletét helyben hagyják, miszerint akár saját pénzéből támogatná az Artemis-programot…

A Blue Origin/Nemzeti Csapat leszállóegységének 1:1 méretarányú prototípusa, amivel a különböző kabinon belüli procedúrákat tesztelték. Kép forrása: Blue Origin

A leszállóegység ereszkedési modulja, ennek segítségével lennének képesek sima leszállást végrehajtani. Kép forrása: Blue Origin

A Blue Origin egyik makettje a saját holdi leszállóegységükről a Blue Moon programjukhoz. A felfújható részből kiszökő levegőhöz hasonlóan szállhattak el az esélyek az HLS-programban való részvételre.

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Kérjük engedélyezd a reklámokat

Így tudod a Spacejunkie csapatát támogatni, hogy minél több friss hírt hozhassunk Nektek az űrutazás, űrkutatás világából!
Dark mode powered by Night Eye