Ezt nem láttuk jönni: a Jeff Bezos vezette Amazon három indítással bízta meg a SpaceX-et

Kapcsolódó

Nikon fényképezőgép utazik a Holdra

A NASA nemrégiben számolt be arról, hogy megállapodást kötöttek...

A nap képe #1396 – Ivanpahi naperőmű

A kaliforniai Mojave-sivatagban található ivanpahi naperőmű. Mindegyik torony egy...

Mivel foglalatoskodtak a Crew-7 űrhajósai a Nemzetközi Űrállomáson?

A Crew-7 küldetés tagjai hamarosan hazatérnek, de természetesen  nem...

Már tesztelik a Starship holdi verziójának dokkolórendszerét

A rendszer a Dragon 2 űrhajó aktív dokkolómechanizmusán alapul,...

A nap képe #1395 – A várakozó Buran

A várakozó Buran és az Antonov An-225 „Mrija” repülőgép.

A Kuiper internetszolgáltató műholdak a Starlink vetélytársaként működnek majd, mégis a helyzet úgy hozta, hogy a két konkurens cég összeáll.

Meglepő bejelentést tett tegnap a Jeff Bezos tulajdonában lévő Amazon online kereskedelemmel foglalkozó cég, mely a Project Kuiper keretében több mint 3200 műholdból álló internetszolgáltató konstellációt szeretne kiépíteni: a nagy rivális Elon Musk vezette SpaceX-től három indítást vásároltak, hogy elősegítsék a műholdak minél gyorsabb pályára állítását. A döntés önmagában a két cégvezér hosszú rivalizálása miatt már eleve érdekes, de a Kuiper és a SpaceX Starlink rendszere is több milliárd dolláros projektként fognak konkurenciaként egymás mellett működni.

Az Amazon először 2021 áprilisában döntött a United Launch Alliance megbízása mellett a műholdak egy részének felbocsátásához. Ezen szerződés keretében kilenc darab Atlas-V indítást vásároltak, majd egy évvel később, 2022 áprilisában egy jóval nagyobb, összesen 83 indításról szóló megbízásról adtak hírt: a ULA újgenerációs Vulcan rakétájával további 38, a Blue Origin (mely mint ismert, Bezos másik cége) a New Glennel 12+15 opcionális, míg az Arianespace az Ariane-6-tal 18 indítást fog végrehajtani…a SpaceX-et -mely már akkor is rekordot rekordra halmozott a megbízható és rendkívül sűrűn indított Falcon-9-cel- viszont „érdekes módon” kihagyták a megbízásokból. Eddig.

Több ok is vezethetett az Amazon döntéséhez: egyrészt az eddigi három kiválasztott cég mindegyike jókora csúszással küzd az új rakéták debütálásának és üzembe állításának szempontjából (a ULA jár legelőbbre, ők talán december 24-én indíthatják az első Vulcan-t, míg az Arianespace jó esetben 2024 közepén, a Blue Origin pedig még később, talán a jövő év végén juthat el a bemutatkozó repülésig). Másrészt napra pontosan két hónappal ezelőtt egy, az Amazonban is érdekelt nyugdíjbiztosítással foglalkozó vállalkozás részvényesei beperelték Bezost és az Amazon teljes vezetői testületét, mondván, a Falcon-9 kihagyásával veszélyeztetik a Project Kuiper jövőjét, miközben a SpaceX hetente több adag Starlink műholdat indít folyamatosan. A cikk írásáig mindössze két darab demonstrációs Kuiper szatellit állt pályára, és legjobb esetben is jövő márciusban indulhatnak az első operatív egységek egy Atlas-V-tel. Az idő viszont egyre jobban szorítja a céget, ha a Szövetségi Kommunikációs Bizottság működési feltétele alapján 2026 júliusáig a teljes konstelláció felének (tehát nagyjából 1800 műholdnak) a pályára állítását teljesíteni akarják. 

A három Falcon-9 indításra 2025 közepén kerülhet sor. Azt viszont egyelőre nem részletezte az Amazon, hogy hány darab Kuipert fognak pályára állítani a hordozók, és az sem ismert, hogy mekkora összegű szerződés született a felek között. 
A SpaceX nem először segít be egy konkurens cégnek: korábban a ViaSat, az Intelsat és a OneWeb számára is végrehajtottak már indításokat. Ahogy Tom Ochinero, a SpaceX kereskedelmi ügyekért felelős vezető alelnöke szeptemberben nyilatkozta ezzel kapcsolatban: „Mi elsősorban rakétaindításokat hajtunk végre, azért vagyunk, hogy indításokat kínáljunk ügyfelek számára”. 

A rakéták sora immár kiegészült a Falcon-9-cel
Dark mode powered by Night Eye