Frissítés a mai NASA sajtótájékoztató után 06.24.:
Pontokba szedve foglaljuk össze a legfontosabb információkat a telekonferencián elhangzottakról:
- a WDR tesztsorozat befejeződött
- egy teszt maradt az SRB (szilárd hajtóanyagú gyorsítórakéták) hidraulikus erőátviteli rendszerével
- a gyorskioldású karnál lévő hidrogénszivárgás a hibahatáron belül volt (4-es skálán 3,4 volt, mértékegységet nem tudni)
- az egyik fő tesztpont a földi rendszerekről való átállás az SLS belső automata indítási rendszerére volt -> ez teljesült T-33 mp-nél
- 138 pontból 13 nem teljesült, de ezeket már egyébként is végrehajtották korábbi külön teszteken, illetve a legfontosabbat a 2. pontban leírt SRB rendszerével még ma végrehajtják
- ez a teszt az SRB-vel nem létfontosságú, de több adatgyűjtés miatt végrehajtják…egyébként az SRB-k jelentik az indítás első fázisában a tolóerő 80%-át, miközben a röppálya irányításban mindössze 1%-ban érintettek -> ezért döntöttek ezen teszt külön végrehajtása mellett
- a 78 földi parancsból 3 nem volt pontos, de ezeket korábban már szintén tesztelték
- az SLS visszaszállítására júl 1-jén reggel 6:01-től kerülhet sor
- 6-8 hetet vesz igénybe a rakéta teljes felkészítése a VAB-ben már az indításra
- az augusztus végi indítási ablakot még elérhetőnek tartják, de 2 héten belül fognak mondani pontosabb dátumot
- az FTS (küldetésmegszakító rendszer) 20 napos periódusba még bele fognak férni a VAB-ben való felkészüléssel, a felkészülés lezárásával, az újra átszállítással az LC-39B-re, és három indítási kísérlettel is
Új információk 06.23.:
Kathryn Hambleton, a NASA egyik szóvivője ma megerősítette az Artemis-I küldetés vezetőinek döntését, miszerint nem hajtanak végre újabb WDR-tesztet a rakétával. Ez azt jelenti, hogy néhány maradék kisebb teszt után ismét visszaszállítják az SLS-t a hangárba, hogy felkészítsék a tényleges indításra, amire legkorábban augusztus végén kerülhet sor. A vezetők a keddi sajtótájékoztatón úgy nyilatkoztak, hogy „90%-ban teljesültek az előre tervezett tesztpontok”. Az SLS visszagördítését legkorábban jövő héten végzik el, miután minden hátralévő tesztet végrehajtottak. Ezután pedig nagyjából másfél hónapos befejező szakasz következik, hogy remélhetőleg utoljára, immár indításra készen ismét az LC-39B indítóállásra szállítsák a rakétát.
Eredeti cikk
Tegnap újabb tankolási- és felkészülési tesztet hajtott végre a NASA az Artemis-I küldetés SLS rakétájával. A műveletet vezető csapat délután negyed 2-kor adott engedélyt a tankolás megkezdésére, de még a repülésigazgató jóváhagyására is szükség volt. Erre viszont egy ideig nem került sor, mivel máris egy műszaki hiba ütötte fel a fejét: a gáznemű nitrogén átfejtéséért felelős tartalékrendszer egyik szelepe ismét beragadt. Ezt a szakemberek elég gyorsan kijavították, és a repülésigazgató 3 óra előtt pár perccel megadta az engedélyt a tankolás megkezdésére, majd a visszaszámláló óra is elindult T-6 óra 40 percről fél 4-kor. Az SLS első fokozatának előbb az oxigén-, majd a hidrogéntartályát kezdték feltölteni, amikor pedig ez a művelet már majdnem befejeződött, megkezdődött az Interim Cryogenic Propulsion Stage (ICPS), azaz a második fokozat tartályainak előhűtése majd az üzemanyag átfejtése. Az első fokozatot 3,5 óra alatt töltötték fel kb. 3,3 millió liter cseppfolyósított oxigénnel és hidrogénnel. Viszont ezután egy órával ismét egy műszaki probléma merült fel, a mérnök csapat egy szivárgást fedezett fel az első fokozat gyorskioldású karjának egyik kifutó szelepénél. Ennek ellenére a második fokozat tankolása folytatódott, és a szerelőknek sikerült hamar megoldani a nyomásproblémát. A visszaszámláló órát T-10 percnél az előre tervezett módon megállították, hogy az utolsó fázis előtt felmérjék a helyzetet. Ezalatt a szerelők kiderítették, hogy a hidrogénszivárgás egy hibás szigetelés miatt lépett fel, végül a repülésigazgató ezen probléma alapján egy módosított forgatókönyv szerint, de engedélyt adott az utolsó 10 perces fázis (terminal count) megkezdéséhez. Erre egyrészt lehetőség, másrészt szükség is volt, hiszen ezáltal még számos tesztpontot meg tudtak vizsgálni a szakemberek a felkészülési lista alapján. T-33 másodpercnél a földi rendszerek átadták az irányítást, ám pár másodperccel később, T-29 másodpercnél az automata indítási rendszer (ALS) leállította a visszaszámlálást. Ez 20 másodperccel a tervezett időpontnál előbb történt…A rakéta belső rendszereit ezután stabilizálták, és az üzemanyagtartályokat leengedték.
És hogy mi várható ezután?
A NASA ma délután telekonferenciát tartott, melyben beszámoltak a tegnap óta meghozott döntésekről. Amit egyértelműen és határozottan kinyilatkoztak, hogy a tegnapi teszt során rendkívül sok hasznos és fontos adatot gyűjtöttek, viszont pár nappal később döntik csak el, hogy végrehajtanak-e egy ötödik visszaszámlási kísérletet, illetve hogy a döntés alapján melyik indítási ablakban kerülhet sor az Artemis-I startjára. A vezetők szavaiból úgy tűnik, inkább ez ellen vannak, mint mellette, mert a legfontosabb kérdésekre választ kapnak a rendelkezésre álló adatokból, mindössze „néhány dolog maradt ki”. Véleményük szerint az automata repülési rendszer a hidrogénszivárgás miatt állította le a visszaszámlálást 4 másodperccel az átállás után, és előtte számítottak is erre.
Egyelőre tehát várnunk kell további információkra, egy viszont biztos: a tegnapi nap nagyon fontos volt a NASA számára, és bár nem sikerült tökéletesen végrehajtani mindent, összességében előrelépésnek mondható a teszt.
Az SLS az LC-39B indítóálláson. Forrás: NASA