Firefly Alpha: Sikertelen első repülés

Kapcsolódó

Nagy rekord a SpaceX-től: 20. alkalommal indult ugyanaz a Falcon-9 hordozó!

Egy újabb Starlink küldetésen érte el ezt a jelentős...

A nap képe #1437 – F. Story Musgrave űrsétája

A felvételen F. Story Musgrave látható. Az STS-6 keretén...

Az ESA 522 millió eurós szerződéssel segíti az ExoMars küldetést

A kissé hányattatott sorsú ExoMars küldetés újabb lendületet vehet,...

A Rocket Lab egy 14,4 millió dolláros szerződéssel gazdagodott

Nem mindennapi megbízást nyert el a Rocket Lab: a...

A nap képe #1436 – A Szojuz MSz-24 űrhajó belsejében

Loral O’Hara, Oleg Novickij és Marina Vasziljevszkaja a Szojuz...

Sikertelenül végződött a Firefly Aerospace történetének első rakétaindítása ma hajnalban. A cég közleménye szerint emelkedés során egy hiba lépett fel az első fokozatban, ami a rakéta elvesztéséhez vezetett, nem sokkal azelőtt, hogy leálltak volna az első fokozat hajtóművei. Az indításra a kaliforniai Vandenberg Űrhaderőbázis SLC-2W startállásáról került sor. A cég rakétájáról, az Alpháról itt írtunk bővebben.

Frissítés (09.06)

A Firefly közzétett egy videót az indításról, és megerősítették, hogy az egyik hajtómű leállása okozta a sikertelen indítást. A 2-es hajtóművet hajtóanyaggal ellátó vezeték szelepe 15 másodperccel a start után egyszerűen bezárult, így a hajtómű is leállt, aminek az okát vizsgálják.

Frissítés (09.04):

Hivatalosan megerősítést nyert, hogy a küldetésmegszakító rendszer működése manuális volt, és az Űrhaderő Delta 30 egysége hajtotta végre az irányított robbantást. Továbbá azt is kijelentették, hogy személyi sérülés és kár sem keletkezett mások tulajdonában.

Az FAA (Szövetségi Légügyi Hivatal) is vizsgálatot indított, aminek leteltéig a Firefly nem indíthat rakétát.

Scott Manley elemzéséből és később közzétett videójából kiderült, az Alpha egyik hajtóműve leállt nagyjából 15 másodperccel az indítás után – de ez még nem hivatalos információ.

A rakéta emelkedés közben. Fotó: Jack Beyer/NASASpaceflight

A startot az indítási ablak első napján, a második próbálkozásra sikerült megvalósítani, magyar idő szerint 3:59-kor. Max-Q-ig (amikor a legnagyobb aerodinamikai terhelés éri a rakétát) látszólag minden a terv szerint haladt, ám utána a hangsebességet már a tervezettnél jóval később érte el – valószínűleg az egyik hajtómű meghibásodása miatt. A T+2:28-kor fellépő hiba okáról még nem közöltek pontos információt, de amint lesz róla hivatalos hír, mi is közzétesszük majd. Jack Beyer videójából úgy tűnik, hogy az egyik hajtómű felrobbanása okozta a problémát, ami miatt a rakéta pörgésbe kezdett. Ezek után a küldetésmegszakító rendszer automatikusan működésbe lépett, és megsemmisítette a kontrollálatlanul haladó hordozót.

Tom Markusic, a Firefly vezérigazgatója az indítás előtt elmondta, hogy mivel ez egy tesztrepülés, már az adatszerzést is sikernek könyvelnék el. Maga az indítás összességében sikertelen volt, de mivel egy új cég, új orbitális rakétájáról van szó, a sikeres elindulást és emelkedést is sikernek tekinthetjük. A beérkező adatok segítségével kiküszöbölhetik ezt a hibát a későbbi küldetéseken. Ezen kívül a rakéta a szerkezeti szilárdságát is kiválóan bizonyította a fentebb említett videóban látható kipörgés során.

Aki lemaradt róla, az indítás hivatalos élő közvetítését itt lehet visszanézni, a küldetésről szóló részletes előzetesünket pedig itt olvashatjátok.

A robbanás pillanata. Fotó: Glenn Beltz

Dark mode powered by Night Eye