Firefly Alpha

Kapcsolódó

GSLV Mk II | NVS-01 (IRNSS-1J) küldetésprofil

A legutóbbi, 2021 augusztusi sikertelen indítása után újra a...

A nap képe #1118 – Ali Al-Karni az ISS-en

Ali Al-Karni, az Ax-2 misszió 31 éves űrhajósa a...

Befejeződött a HAKUTO-R misszió kiértékelése

Az ispace május 26-án, azaz tegnap bejelentette, hogy megtörtént...

Elérte végső formáját a JUICE űrszonda

Hat hete, hogy elindult a JUICE űrszonda, mely idő...

7. generációs műholddal emelkedett el a Falcon-9

Korán reggel, magyar idő szerint 06:30-kor került sor az...

Ebben a cikkben talán a legjobban kinéző kis teherbírású orbitális hordozórakétát mutatjuk be, amely a tervek szerint kicsivel több mint egy hónap múlva elindulhat első útjára a Vandenberg Légitámaszpont 2-es számú indítóállásáról.

Az Alpha névre keresztelt rakéta első fokozatát eredetileg az FRE-2, egy 12 fúvókával rendelkező metalox üzemű (vagyis folyékony metánt és oxigént égető) aerospike hajtómű emelte volna a magasba. A második fokozatot és maximum 400 kg-nyi rakományt a szokásos harang kialakítású FRE-1 gyorsította volna tovább alacsony Föld körüli pályára.

A vállalat átszervezése után a rakétát áttervezték és jelentős módosításokat hajtottak végre. Ennek az eredményét láthatjuk hamarosan.

ALAPVETŐ ADATOK

Funkció: Kis teherbírású orbitális hordozórakéta

Származási ország, gyártó: Texas, USA/Ukrajna, Firefly Aerospace (korábban Firefly Space Systems)

Indítási költség: 15 millió $

Sikerességi arány: N/A (még nem repült)

Indítóállások: SLC-2W, Vandenberg Légitámaszpont; SLC-20, Cape Canaveral Légitámaszpont

FELÉPÍTÉS

Magasság: 29.75m

Átmérő: 1.8m

Indítási tömeg (üzemanyaggal, rakomány nélkül): 54.12t

Fokozatok száma: 2

Szerkezet anyaga: Szénszálas kompozit

TELJESÍTMÉNY

TEHERBÍRÁS

200km LEO: 1t

500km SSO: 630kg

GTO: N/A

ELSŐ FOKOZAT

Hajtóanyag: Kerolox (RP-1 és folyékony oxigén)

Hajtóművek száma/típusa: 4db Reaver 1

Max. tolóerő: Összesen 736kN, Egyenként 184kN

Üres tömeg: 2895kg

Nem újrafelhasználható

MÁSODIK FOKOZAT

Hajtóanyag: Kerolox (RP-1 és folyékony oxigén)

Hajtóművek száma/típusa: 1db Lightning 1

Max. tolóerő: 70.1kN

Üres tömeg: 909kg

Nem újrafelhasználható

RAKTÉR

Magasság: 5.2m

Átmérő: 2.2m

Űrtartalom: 12.5m3

Borítása nem újrafelhasználható

A Firefly Alpha a SpaceX Falcon-1 rakétája által hátrahagyott piacot célozza majd meg. A két rakétát nem feltétlenül fair összehasonlítani, mivel teherbírásban, indítási költségben és felépítésében közel sem azonosak: az Alpha 1 tonnányi hasznos terhet tud 200 km magas, 28°-os hajlású alacsony Föld körüli pályára állítani, míg a Falcon csak 570kg-ot. Közös dolog viszont, hogy mindkét rakéta két fokozatból áll, és mindegyik kerolox meghajtású. A Falcon-1 első és második fokozatán csak 1-1 hajtómű volt, ezzel szemben az Alpha első fokozatán 4 darabot találhatunk, míg a másodikon egyet. Dollár/kg arányban a Falcon a nyerő: az akkori árak töredékéért volt képes eljuttatni rakományát alacsony Föld körüli pályára, sőt még ma is kiemelkedő lenne. De mennyi az annyi? A Firefly Alpha 15000 dollárba kerül kilogramonként, ami egyébként nagyon kedvező és még az Electron áránál is jobb. A Falcon-1 még ennek is alávágna: indítási költsége 11194 dollár volt kilogramonként. Utóbbiról részletesebben itt tudtok olvasni.

Érdemes pár szót ejteni a hajtóművekről, hiszen –bár már láttuk ezt a típust repülni– nem gyakran találkozunk ilyennel. A Reaver 1 első fokozati hajtómű egy speciális változatát képviseli a nyílt rendszerű hajtóműveknek. Az úgynevezett tap-off rendszer működési elve a következő:

A tap-off és a gázgenerátoros rendszer összehasonlítása

Turbószivattyú helyett magát a fő égésteret használja ahhoz, hogy fenntartsa a hajtóanyag áramlását. Az égéstérben keletkező nagy nyomású gáz egy kis részét elvezetik egy turbinához, amely egy tengellyel csatlakozik két különálló szivattyúhoz. Ezek a szivattyúk felelősek a hajtóanyag mozgatásáért. A turbinát meghajtó gázt, miután elvégezte a dolgát, egy csövön keresztül kivezetik a hajtóművön kívülre. Az áramlás és a hajtómű beindításához a SpaceX Merlin hajtóművéhez hasonlóan TEA-TAB (trietilaluminium-trietilborán) keveréket használ, amely a kínai rakétákban népszerű hipergolikus üzemanyaghoz hasonlóan egy két komponensű, egymással érintkezve öngyulladó keverék.

Ezt a fajta rendszert már tesztelték a ’60-as évek második felében a Saturn V második és harmadik fokozatán használt J-2 hajtómű továbbfejlesztett verziójaként a J-2S-ben. A Blue Origin New Shepard nevű szuborbitális rakétája is ilyen ciklusú hajtóművel van ellátva, bár az hidrolox (hidrogén-oxigén) meghajtású.

A Firefly Alpha első küldetésére a tervek szerint március közepe után kerülne sor. A rakományként 26 kisműholdat szállító rakétát 300km magas kör alakú poláris pályára tervezik indítani a Vandenberg Légitámaszpont SLC-2W (vagyis a nyugati 2-es számú) startállásról. Pontos dátum még nincs kitűzve, vagy legalábbis nem publikus. Az indítás időpontjával kapcsolatban itt lehet nyomonkövetni a fejleményeket.

Az első Firefly Alpha az összeszerelő csarnokban

Dark mode powered by Night Eye