„Burn, Baby, burn!”
Statikus hajtóműtesztet hajtott végre szerdán a Firefly az Alpha hordozórakétával a Vandenbergi SLC2-W indítóálláson. A teljesen feltöltött, menetkész hordozórakéta első fokozatának hajtóművei tizenöt másodpercig üzemeltek minden probléma nélkül. A cég twitteres közleménye szerint a teszt teljesen sikeres volt, szabaddá téve ezzel az utat az első indítási kísérlethez, amelyet jelenleg szeptember 2-ára terveznek. Az Alpha rakétáról itt írtunk bővebben.
A hajtóműtesztről készült videó.
Blue Ghost-partnerség
A Firefly a Redwire-t választotta ki legfontosabb partnerének a 2023-ban induló holdi leszállóegység küldetésében. A Redwire alvállalkozói szerződést kapott a Blue Ghost holdi leszállóegységhez szükséges avionikai és kritikus navigációs rendszerek szállítására a Fireflytól. Utóbbi a NASA Artemis programja keretében kapott szerződést 10 tudományos kísérletből és technológiai demonstrációból álló csomag Holdra szállítására 2023-ban. A megbízás az ügynökség Kereskedelmi Holdi Teherszállítási Szolgáltatások (CLPS) elnevezésű kezdeményezésének része, amelynek keretében a NASA kereskedelmi partnerek szolgáltatásait veszi igénybe a tudományos és technológiai eszközök gyors leszállításához a Hold felszínére.
„A Redwire büszke arra, hogy kulcsfontosságú partnere lehet ennek a holdi küldetésnek, amely új, kereskedelmi fejlesztésű képességeket mutat be a Hold felszínének felfedezéséhez” – nyilatkozta Al Tadros, a Redwire növekedési igazgatója és űrinfrastruktúra ügyvezető alelnöke. „Új generációs technológiánk kritikus képességeket biztosít napjaink legfejlettebb holdi küldetéseihez és felfedezési céljaihoz.”
„Büszkék vagyunk arra, hogy a Redwire-t választottuk kulcsfontosságú partnerünknek” – mondta Shea Ferring, a Firefly űreszközökért felelős alelnöke. „A bolygóközi küldetések terén szerzett szakértelmük fontos tényező volt a választásunkban.”
A Firefly-jal kötött szerződés révén a Redwire biztosítja a Blue Ghost leszállóegység alapvető repüléstechnikai berendezéseit, valamint 10 kamerát és az optikai navigációs rendszert, amelyet a felszínre való leszálláshoz és landoláshoz használ majd a lander. A kifejezetten erre a célra kifejlesztett kamerarendszer biztosítja a helyzetfelismerést és a hasznos teher segítését is. Az optikai navigációs rendszer a Redwire speciális Vision Navigation Processzorán fut, amely a relatív navigáció és a veszélyelkerülés számítását hajtja végre. Ezenfelül a kamerák egy nagyon nagy felbontású videót is rögzíteni fognak.
„A Redwire büszke arra, hogy támogathatja a Firefly-t ennek a küldetésnek a megvalósításában” – jelentette ki Adam Biskner, a Redwire műszaki megoldásokért felelős ügyvezető alelnöke. „A Redwire repüléselektronikai, kamerák és vizuális navigációs rendszerek terén szerzett szakértelme hozzájárul a Blue Ghost leszállóegység küldetésének sikeréhez, hogy elősegítse a Hold tudományos és gazdasági potenciáljának megértését.”
A Blue Ghost egy renderképen. Forrás: Firefly Aerospace
A Blue Ghost leszállóegység a Válságok Tengerén fog landolni, miután a fedélzeti kísérletek és technológiai demonstrációk egy részét lefuttatta az utazás és a pályára állás során. A leszállóegység ezután 14 földi (kb. fél holdi) napig felszínen fog működni, adatokat gyűjtve róla, hogy előkészítse a jövőbeli emberi jelenlétet a Holdon. A leszállóegység a tervek szerint 2023-ban indul a SpaceX Falcon 9 rakétájával.