Folytatódik az SLS vesszőfutása

Kapcsolódó

Lezárult a New Shepard tavaly szeptemberi balesetének hatósági vizsgálata

A Blue Originnek 21 különböző módosítást kell eszközölnie az...

A nap képe #1241 – Az OSIRIS-REx tudományos tartálya

Az OSIRIS-REx tudományos tartálya nyitott fedéllel, amelyen látható a...

Szovjet űrkutyák – 3. rész

Elérkeztünk a harmadik kutatási szakaszhoz, amely az utolsó lépés...

Több mint egy év után ma hazatért a Szojuz MSz-23 személyzete

A Szojuz űrhajó földet érése 13:17-kor várható a Kazahsztánban...

Folytatódott a Jaokan műholdhálózat bővítése is

Nem csak a SpaceX indítja serényen saját Starlink műholdjait,...

A NASA új nehézrakétája, mely 10 év fejlesztés, és 10 milliárd elköltött dollár után is még messze van a megvalósulástól, most újabb pofont kaphat.

Szerdán jelent meg a NASA felügyeletéért és elszámoltathatóságáért felelős szervezetének (Government Accountability Office – GAO) éves jelentése, melyben az Űrhivatal különböző projektjeit vizsgálják meg, főleg pénzügyi és működési szempontból.
A most megjelent riport szerint, újabb problémák lehetnek az SLS első fokozatával, mely éppen a Mississippi állambeli Stennis Űrközpontban vár a nyáron esedékes hajtóműtesztjeire. A riport szerint a programban résztvevő mérnökök aggodalmukat fejezték ki, hogy az első fokozat folyékony hidrogén tartályában szivárgások fordulhatnak elő, ha azt teljesen megtankolják. Állítólag méretarányos tesztek már zajlottak a tömítésekkel, mivel azonban még soha töltötték tele a tartályt folyékony hidrogénnel, ezért nehéz megjósolni, ez milyen hatással lesz az első fokozatra, lesznek-e szivárgások. Sem a Boeing, sem a NASA hivatalosan még nem reagált a GAO állításaira.
A problémák elhárítása természetesen további csúszásokat eredményezhet, nem beszélve arról, hogy a Covid-19 vírus miatt a munka hetek óta amúgy is áll a Stennis Űrközpontban.

Az első SLS első fokozat a Stennis űrközpont tesztállására helyezés közben

Lassan tényleg az egész program kezd hasonlítani egy Benny Hill műsorra.. A költségek az egekben vannak, és folyamatosan emelkednek, de a Boeing vezette program jól fekszik a törvényhozásban, ezért folyamatosan megszavazzák a pluszpénzt. Indítást, éles tesztet még nem láthattunk, illetve gyakorlatilag semmilyen technológiai újítást sem: az összes komponens valamilyen formában az űrrepülőgép-programból származik, köztük a szilárd hajtóanyagú gyorsítórakéták, és a főhajtóművek (RS-25) is.
Bár nekünk minden új rakétának, új űrhajónak örülni kéne, de sajnos ez egyre nehezebb az SLS-el kapcsolatban. Ahogy már korábban is írtam, az egész program egy hatalmas pénztemető, és tényleges előrelépést semmilyen formában nem tartalmaz. A NASA emberes űrkutatási programjai közül egyedül a Commercial Crew Program ami előremutató (bár tudjuk, hogy azért ott is erősen megy a kivételezés).
Korábbi írásainkat az SLS-ről a címke alatt találjátok, a mostani hírről bővebben pedig itt tudtok olvasni.

Ez még mindig csak egy render kép…

Dark mode powered by Night Eye