Friss hírek a Starliner következő tesztrepüléséről

Kapcsolódó

Harmadszor is sikerült felvenni a kapcsolatot a SLIM holdi leszállóegységgel!

A japán űreszköz bravúros teljesítménye tovább folytatódik a Hold...

Napvitorla-technológiával indult idei ötödik útjára az Electron hordozó

Újabb küldetésre (Beginning Of The Swarm) indult a Rocket...

300. alkalommal tért vissza sikeresen egy Falcon-9 első fokozat

2015. december 21. előtt még sci-fi-be illő jelenet volt,...

A nap képe #1448 – Black Brant-IX indítás

Cindy Fuentes Rosal, a NASA mérnöke búcsút int a...

Ismét értékelhető adatokat küldött haza a Voyager-1

5 hónap után először sikerült megfelelő adattovábbítást végrehajtani az...

Az indítás legalább egy hónappal később lehet a legutóbbi dátumhoz képest.

Az elmúlt hetekben, napokban több információ is nyilvánosságra került a Boeing CST-100 Starliner űrhajójának személyzetes tesztrepülésével (CFT) kapcsolatban, ezeket foglaljuk most össze.

Ahogy legutóbbi, augusztusi cikkünkben írtuk, 2024 márciusára állhat készen az indításra a korábban számos technikai problémával küszködő, ezáltal több éves késlekedést szenvedő űrhajó. Ez most újabb egy hónappal, áprilisra tolódott, bár a NASA magyarázata alapján ezúttal nem egy újabb műszaki gond, hanem a Nemzetközi Űrállomás forgalmának optimalizálása, és a prioritást élvező küldetések időpontjai miatt döntöttek így a Boeinggal együtt. A cég továbbra is állítja, készen lesznek márciusra, jól haladnak az engedélyeztetési folyamatok, ezt azonban árnyalja, hogy egy novemberre kitűzött újabb ejtőernyős ejtési tesztet jövő januárra halasztottak. Júniusban derült ki, hogy semmiképp sem kerülhet sor a CFT-re, mivel többek között az ejtőernyők lágy csatolótagjaival is problémák akadtak. Úgy tűnik, ezt a tervezettnél később sikerül kijavítani, és csak év végén kerülhet sor az ernyő és a kioldó rendszer végső telepítésére.
Az egyéb hardverek megfelelőségi vizsgálata a NASA és a Boeing közös nyilatkozata szerint 98%-os készültségben tart, és a repülési szoftver ellenőrzésére, majd telepítésére is hamarosan sor kerülhet.

A Starliner egy korábbi ejtőernyős tesztje. Forrás: Boeing

Az előbb említett prioritást élvező személyzetes és teherszállító küldetések, illetve az Axiom-3 időzítése miatt tehát legkorábban tavasz közepén tesztelheti Suni Williams és Butch Wilmore a Starliner rendszereit az ISS-re és onnan visszatérő repülés közben, de a januári ejtőernyő teszttől sok függ. A NASA nemrégiben tette közzé az űrállomásra irányuló missziók menetrendjét 2024-re:

  • Axiom-3: a jelenlegi tervezett indítási dátum január 10., de ez pár napot tolódhat még. Az első teljesen nemzetközi összetételű privát személyzet tagjai, Michael López-Alegría, Walter Villadei, Alper Gezeravci és Marcus Wandt kb. két hetet tölthet az ISS-en
  • SpaceX Crew-8: a SpaceX nyolcadik operatív személyzetes repülése legkorábban februárban indulhat. A NASA asztronautái, Matthew Dominick, Michael Barratt és Jeanette Epps, valamint a Roszkoszmosz kozmonautája, Alexander Grebenkin szokásos fél éves küldetésre indulnak, ami várhatóan augusztus végén ér véget
  • SpaceX CRS-30: a jövő év első teherszállító missziója, a Cargo Dragon kb. egy hónapot tölt majd az ISS-en januári indítását követően
  • Northrop Grumman CRS NG-21: szintén januári indítási dátumot tűztek ki a küldetésnek, de szinte biztos, hogy nem marad így a helyzet
  • SpaceX CRS-31: sok függ a CRS-30 és az NG-21 dátumaitól, de valamikor nyáron, legkorábban júniusban kerülhet sor az indításra
  • SpaceX Crew-9: a Crew-8 alakulása alapján legkorábban augusztus közepén indulhat a még nem bejelentett személyzet
  • 10. személyzetes küldetés: jó esetben itt már két szolgáltató, a SpaceX és a Boeing közül választhat a NASA, és vagy a Crew-10, vagy a Starliner-1 misszió indulhat 2025 elején

Az első félév sűrű indítási programja mutatja, hogy nem áll túl sok idő a Boeing rendelkezésére, hogy elindíthassa a Starlinert, ha pedig egy újabb technikai probléma merül fel, az újabb hónapokkal tolhatja a tesztrepülést. Mivel az amerikai szegmensen csak két olyan csatlakozási pont található, ahova a Dragon és a Starliner képes dokkolni. Viszont a személyzetes küldetések miatt az egyik dokkolóport mindig foglalt, így a Starlinernek osztoznia kell az egyetlen szabadon maradó helyen egy másik Cargo vagy Crew Dragonnal. Ami biztos, hogy a Boeing legkorábban akkor indíthatja el az első operatív személyzetes küldetést, amikor a konkurens SpaceX már a kilencedik misszióját teljesíti…

Fotó: John Grant/Boeing
Dark mode powered by Night Eye