A 2020-as Mars-küldetés megkezdésekor talán még maga a NASA sem gondolta volna azt, hogy az Ingenuity 8 repülést végre tud majd hajtani. Mindössze 5 küldetést terveztek, és már az elsőnek a teljesítését is 90%-os sikernek könyvelték volna el. A helikopter azonban a repülések során olyan kiemelkedően teljesített, hogy a NASA illetve a JPL szakemberei úgy döntöttek, folytatják vele a munkát és támogatni fogja a Perseverance rovert a Mars felfedezése során. A legújabb hírek alátámasztják azt, hogy a szakemberek hosszabb távon terveznek az Ingenuity-vel, ugyanis szoftverét hibajavításokkal frissítik.
Az Ingenuity árnyéka a nyolcadik repülés során. Forrás: NASA/JPL
Az eddigi összesen nyolc repülés során mindössze két különböző típusú probléma jelentkezett.
Az egyik, a „Watchdog” néven emlegetett hiba (magyarul leginkább felügyeleti hibának lehetne fordítani) már 2021. április 9-én, a helikopter rotorjainak tesztelése alatt előjött. A probléma, hogy ilyenkor a repülésért felelős számítógép nem tud átkapcsolni repülési módba, ami azt jelenti, hogy a rotorok fordulatszámát nem tudja a felszálláshoz szükséges szintre megnövelni. A hiba a rendszerek közötti védelmi, illetve megbízhatósági tulajdonságaiból eredeztethető. Ekkor a repülési állapotba való áttérés megkísérlésekor a felügyeleti rendszer szigorú időzítési követelmények megsértését észleli, és megakadályozza, hogy az Ingenuity folytassa a tervezett repülést.
A problémát próbálták ideiglenesen orvosolni, amely lehetővé tette, hogy a helikopter küldetése folytatódhasson, azonban minden egyes próbálkozásnál 15% volt annak az esélye, hogy a hiba újra előjön, és a rotorok nem pörögnek fel a felszálláshoz szükséges fordulatszámra. A probléma a helikopter 1., 4., és 7. repülésénél is felbukkant, és minden ilyen esetben el kellett miatta halasztani a felszállást.
Az Ingenuity csapata a múlt héten, még a 8. repülés előtt egy újabb javítást eszközölt a helikopteren a felügyeleti hibára vonatkozóan. Ez a frissítés a várakozások szerint véglegesen orvosolja a problémát, a 8. repülés telemetriai adatai padig alátámasztották, hogy a javítás sikeres volt.
Az Ingenuity eddigi 8 repülése a NASA adatai alapján, Séra Gábor szerkesztésében.
A másik hiba a helikopter 6. repülése során jelentkezett, ami hatással volt az Ingenuity irányításáért felelős rendszerére, emiatt az eszköz a levegőben instabil lett és oszcillálni kezdett. A problémát a mérnökök azóta részletesen kielemezték. Azt állapították meg, hogy repülés közben a színes kamerával rögzített 13 megapixeles felvételek készítése és feldolgozása jelentősen túlterhelték a helikopter processzorát. Egy, a fekete-fehér kamerával készített, azaz a navigációhoz elengedhetetlenül szükséges képet egyszerűen a CPU nem tudott időben, maradéktalanul feldolgozni. A probléma miatt a 7. és 8. küldetés közben az Ingenuity nem is készített színes felvételeket.
A hibajavításnak köszönhetően – melyet várhatóan a napokban hajtanak végre, még a 9. repülés előtt – a helikopter észlelni és korrigálni tudja azt, ha egy kép kiesése miatt a felvételek időbélyegeinek szinkronizációjában probléma keletkezne. Ez azt is jelenti, hogy várhatóan a következő repülésről ismét láthatunk majd színes felvételeket, és a jármű is stabil marad.
A hibajavítások remélhetőleg hozzá fognak járulni ahhoz, hogy az Ingenuity még hosszú időn át működőképes maradjon és elkísérje útján a Perseverance rovert, ami nekünk azt fogja jelenteni, hogy újra és újra felülről is megcsodálhatjuk majd a Mars felszínét, változatos formáit.