Ma indult a Starliner az első teszt útjára a Nemzetközi Űrállomásra, habár az indítás hibátlan volt, a pályára állítássalmár problémák voltak.
A Starlinert egy Atlas-V rakéta vitte a világűrbe, a második fokozat leválása után – mivel az űrhajó egy alacsony, gyakorlatilag szuborbitális pályára áll ilyenkor – a Starliner saját hajtóművei emelték volna a megfelelő magasságú pályára, mely azonban sikertelen volt. A webes közvetítést (elég szokatlanul) teljesen lekapcsolták, így nem sok információ volt elérhető. Annyit tudtunk csupán, hogy az űrhajó “stabil pályán” van, azonban a pályaemelés nem volt sikeres, így a kapszula rövidesen visszatért volna a légkörbe.
Hosszú várakozás utána a Boeing az alábbi közleményt tette közzé:
“The spacecraft currently is in a safe and stable configuration. Flight controllers have completed a successful initial burn and are assessing next steps. Boeing and NASA are working together to review options for the test and mission opportunities available while the Starliner remains in orbit.“
Tehát a kapszula épségben van, és (valamilyen) orbitális pályán van, a NASA és Boeing a következő lehetőségeken dolgozik. A NASA magyar idő szerint 3 órára hirdedett sajtótájékoztatót, melyet azonban ezen sorok írása közben lemondtak. A Boeing ezen a honlapon fogja a közleményeket megjelentetni.
Maga a közvetítés borzalmasan gyenge volt, semmilyen rendes élő képet nem kaptunk az indítás után, hosszú percekig csak az irányítóközpontot láthattuk, információ vagy bármilyen animáció nélkül.
UPDATE: Az űrhajó pályáját sikeresen megemelték, így biztonságos pályán van, azonban nem fog az ISS-re eljutni, ugyanis túl sok üzemanyagot használtak el az űrhajó pályájának stabilizálására. 15:30-kor lesz a sajtótájékoztató, cikkünket frissítjük majd.
UPDATE 2: Véget ért a sajtótájékoztató, röviden a következő történt: a kapszula órája ( Mission Elapsed Timer) rossz időt mutatott, az űrhajó azt hitte, hogy zajlik a pályaemelési manőver (ami igazából nem is), ezért a pozícionáló hajtóművek bekapcsolódtak, hogy stabilizálják a kapszulát – így sok üzemanyag elfogyott. A Földről próbálták az órát manuálisan visszaállítani, azonban kiesés volt a műholdas kommunikációban, így a jel nem jutott el az űrhajóig. Megerősítették, hogy ha személyzet lett volna a fedélzeten, akkor manuálisan javítani tudták volna a hibát.
Ezután az egyetlen cél az volt, hogy a kapszulát olyan biztonságos pályára emeljék, ahonnan vissza tud majd térni a tervezett landolóhelyre (White Range rakétabázis). A landolás valószínűleg vasárnap fog megtörténni.
Nagyon szerencsétlen a hiba, a kérdés, hogy milyen változtatásokat kell eszközölnie a Boeing-nak, és kér-e a NASA még egy legénység nélkül tesztet – ezt egyenlőre nem tudta megmondani Jim Bridenstine NASA igazgató. Szintén elmondták, hogy a dokkolás hiánya nem előfeltétele az első éles küldetésnek, ezzel kapcsolatban én kicsit szkeptikus vagyok…
A legnagyobb kérdés, hogy ez mennyivel veti vissza a programot, és ne feledjük, hogy a SpaceX január elején már a végső (inflight abort test) tesztet végzi el, ami után az első éles küldetésre készülődhetnek.

