Halad a múlt heti első Starship repülés adatainak feldolgozása

Kapcsolódó

A Starlink-hálózat tizedik rétege után gyorsan bővült a kilencedik is

Mondhatni hamar sor került az újabb Starlink küldetésre, ugyanis...

A nap képe #1509 – Légzsilip teszt

A Langley Kutatóközpont tudósai egy légzsilip modelljén tesztelik, hogy...

Egy rakétacsere után került sor a hét utolsó Starlink indítására

A Starlink 10-2 küldetés másfél hét csúszás után indulhatott...

Kína első alkalommal hajtott végre 12 km-es függőleges fel- és leszállást egy rakétafokozattal

Ez újabb jelentős lépés az újrahasználható rakétakoncepció fejlesztésében! Meglepetésszerűen végzett...

Földünk az űrből: Ádám hídja

A Sentinel-2 felvételén szemügyre vehetjük Dél-India egyik csúcsát Srí...

Elon Musk osztott meg néhány információt egy Twitteren tartott bemutató során.

Tegnap éjjel az ún. Twitter Spaces eseményen tartott egy nyilvános prezentációt Elon Musk a havi előfizetői fiókkal rendelkező felhasználók számára az első teljes Starship prototípus elsődleges adatelemzéseit összefoglalva. Ezeket gyűjtjük most össze ebben a cikkben, hiszen sok érdekes fejleményről és a közeljövőt illető tervekről is hallhattunk.

A múlt heti tesztrepülés Musk várakozásainak megfelelően zajlott le, és az elképzeléseit valamelyest meg is haladta. A SpaceX alapítója és vezére ugyanis már a teszt előtt többször említette, hogy már azzal elégedett lenne, ha a Starship egyben elhagyná az indítóállást, és nem robbanna fel az első másodpercekben. Ezt sikerült is elérni. Az indítóállásban és az alatt keletkezett károk a látszat ellenére nem annyira súlyosak, és az elsődleges számítások alapján 6-8 héten belül újra is tudják építeni az alapzatot, ráadásul már egy vízhűtéssel ellátott acélpajzsot is elhelyeznek az indítóállás lábainál, valamint alatta, hogy ne fordulhasson elő újra a múltkor tapasztalt vasbeton törmelékzápor.
A hajtóművek indításának pillanatában három Raptor beindulását manuálisan állították le, mert nem megfelelő adatok érkeztek az érzékelőktől. Ez épp a maximális számú hajtómű volt, ami a start pillanatában kieshetett, tehát a Starship 33 helyett eleve csak 30 Raptorral kezdte meg az emelkedést, ami a nem pontos egyensúly miatt indult el kissé „oldalazva”. A kieső hajtóművek nem robbantak fel, de nem voltak megfelelő állapotban az indításhoz. T+27 másodpercnél a SpaceX elvesztette a kapcsolatot a 19-es számú Raptorral, ami utána fel is robbant, kárt téve a 17, 18, 19 és 20-as számú hajtóművek védőborításában. A kapott telemetriai adatok alapján sokak véleményével ellentétben nem a felverődő törmelékdarabok okozták a hajtóművek meghibásodását. A Booster 7 ennek ellenére folytatta útját, és egészen T+62 másodpercig teljesített a körülményekhez képest elfogadhatóan, ezután kezdték elveszteni az uralmat a jármű felett, és a tolóerővektor-szabályzás 85 másodperccel indítás után végleg felmondta a szolgálatot. A vészmegszakító rendszer csak nagyjából 40 másodperccel az aktiválást követően tudta megsemmisíteni a rakétát, ezért a SpaceX-nek az lesz az egyik legfontosabb feladata, hogy a rendszert újra kalibrálja.
Az indítóállás alatt keletkezett kráter a SpaceX-et is meglepte, mert nem számítottak ilyen mértékű károsodásra. Musk ezt a beton alatti homok túlzott összenyomódására, majd felhevülésére vezette vissza, ez okozhatta nagy valószínűség szerint a beton szétrobbanását és nagy területen történő szétszóródását. Ezért fognak beépíteni egy acélelemekből álló pajzsot, ami meggátolhatja a hasonló folyamatok bekövetkeztét. 
Musk a következő indítást illetően arról beszélt, hogy egyelőre még nem véglegesítették, hogy melyik első és második fokozat fog repülni, de nagy valószínűséggel a Booster 9 lesz a második rakéta, a Ship-ről nem tett említést. A B9 ugyanis számos újítást tartalmaz a B7-hez képest (többek között a hidraulikus tolóerővektor-szabályzórendszer helyett már elektromos vezérlés lesz), és épp ezért is volt fontos, hogy megtörténjen a már szinte elavultnak számító B7/S24 párossal az első repülés. A cégvezér szerint a cél a második teszten a megfelelő emelkedési pálya tartása és a fokozatszétválás fázisának elérése lesz, ugyanis ettől már most sem voltak messze. Ha utóbbi sikerül, nagy valószínűséggel a Ship elérheti a kijelölt keringési pályát is, ez a legtöbb SpaceX mérnök becslése és elvárása is. 
Erre az évre 2 milliárd dollár forrást emészthetnek fel az indítások, de ehhez nem lesz a SpaceX-nek tőkeemelésre szüksége. Ha nem következik be súlyos katasztrófa, akár 4-5 Starship indítással is zárhatják 2023-at, de természetesen ez nagyban függ az egyes repülések kimenetelétől. Érdekességként említette még Musk, hogy a Raptorok gyártási ütemét lelassítják, ugyanis jelenleg annyi hajtómű áll már rendelkezésre, amivel egyelőre nem tudnak mit kezdeni, így ebből a szempontból is fontos lenne a tervezett indítások végrehajtása.
Végül az orbitális tartálypark is szóba került. A képek tanúsága szerint több törmelékdarab is eltalált tartályokat, amiknek a külső borítása helyenként be is horpadt. Musk megismételte a korábbi véleményét, hogy át fogják alakítani a földi kiszolgálórendszer ezen részét, és a függőleges tartályok helyett vízszinteseket fognak telepíteni. A mostani elrendezés több szempontból sem ideális, de korábban a helyszűke miatt gondolták ki ezt a koncepciót, ami végül nem vált be.
Musk nagyjából 3 hét múlva újabb hasonló prezentációt tervez, amiben várhatóan sok újdonság és terv láthat napvilágot.

Fotó: SpaceX

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Kérjük engedélyezd a reklámokat

Így tudod a Spacejunkie csapatát támogatni, hogy minél több friss hírt hozhassunk Nektek az űrutazás, űrkutatás világából!
Dark mode powered by Night Eye