Mindannyian azt szeretjük, ha az űripari cégek és hivatalok aktívak és jó hírekkel szolgálnak, de sajnos gyakran előfordul, hogy nem az előre tervezett menetrend valósul meg. Így történt a héten is, ráadásul több esetben is csúszásokról adtak hírt, ezeket szedtük most össze nektek.
NASA – SLS
Hétfőn érkezett a hír az űrhivataltól, hogy a február 25-re tervezett második statikus hajtóműtesztet határozatlan időre elhalasztják, mert a rakéta központi egységének üzemanyag-ellátó rendszerében lévő nyolc áteresztő szelep közül az egyik nem megfelelő teljesítményadatot mutatott. A szelep folyékony oxigént juttat az egyik RS-25 hajtóműhöz, az első teszt alkalmával ez is hibátlanul működött a többivel együtt, tehát a teszt után történt meghibásodás, melynek okát egyelőre még keresik a szakemberek. Ez a halasztás egyre inkább veszélyezteti az Artemis I. küldetés idei indítását, mely a jelenlegi tervek szerint novemberben történne, miközben a szilárd hajtóanyagú segédrakéták építését is befolyásolja, hiszen azokat egy pontos ütemterv szerint kell megépíteni és kvázi nem tárolhatóak sokáig.
Fotó: NASA
Blue Origin – New Glenn
Ahogy mi is beszámoltunk a hét elején róla, Scott Henderson, a cég egyik képviselője más hírek ismertetése mellett előrevetítette, hogy a héten még érkeznek további hírek a cég új nehézrakétájának első repüléséről. Nos, megérkeztek…és nem pont olyan hír, amire vártunk. Ugyanis tegnap hivatalosan is megerősítették, amit sokan már találgattak, hogy a New Glenn első indítása valószínűleg csúszni fog. A Blue Origin közleménye szerint a rakéta első útja a jelenlegi tervek szerint 2022 negyedik negyedévében valósulhat meg, mely majdnem egy teljes évnyi halasztást jelent a korábban tervezett indítási dátumhoz képest. A cég eddig közel 1 milliárd dollárt (közel 300 milliárd forintot) költött a floridai Cape Canaveral LC-36 indítóállásának újjáépítésére és modernizációjára, mely az 1960-as években szolgálta ki az Atlas-Centaur rakétákat. Bár a megújuló indítóállás kezd alakot ölteni, valószínűleg nem a tervezett ütemben halad a munka. De a külvilág számára megfelelően diplomatikus köntösbe is burkolták az okokat, vagyis „a partnerek igényeinek minél inkább minőségi szinten történő kielégítéséből” adódóan is a halasztás mellett döntöttek. De közrejátszott az is, hogy a Blue Origin nem kapott megbízást a Space Force-tól a National Security Space Launch második fázisában történő indításokhoz. A cég első tervei szerint már 2020-ban debütált volna a New Glenn, de az első indítás dátumát először idénre, majd pedig a mai hírek alapján jövőre tolták.
Forrás: Blue Origin
SpaceX – Starship SN10 tesztrepülés
Talán napjaink leginkább felkapott témája a SpaceX Boca Chicaban történtő Starship fejlesztése és tesztelése, hiszen a folyamatok mindennapjaiba nyerhetünk betekintést több helyi tudosító és Youtube-csatorna révén. Fontos megemlíteni, hogy bár a cég rendkívüli tempót diktált és diktál jelenleg is, folyamatosan tanulnak minden egyes fellépő hibából, vagy akár rendellenességből. A keddi statikus hajtóműteszt után derült ki, hogy az egyik Raptorban meghibásodásra utaló jeleket fedeztek fel a mérnökök, ezért hajtóműcsere mellett döntöttek. A SpaceX egyik célja, hogy szinte néhány óra alatt megoldható legyen egy ilyen csere a későbbiekben, azonban most még mintegy fél napot vett igénybe ez a művelet. Így a hétre kitűzött tesztrepülés szinte biztosan nem valósul meg, hiszen egy második hajtóműtesztet is el kellett végezni az újonnan beépített Raptorral. Tegnap este meg is történt az újabb teszt, és ahogy látható és hallható volt, minden rendben zajlott. Ha a SpaceX elégedett az adatokkal, napokon belül sor kerülhet a tesztrepülésre, de a cég szokásai szerint csak hétköznap történnek tesztek, ezért vált biztossá szinte, hogy a jövő hét elején repülhet az SN10.
Fotó: Austin Barnard (@austinbarnard45)
Virgin Galactic – SpaceShipTwo
Szintén tegnap jelentette be a Virgin Galactic, hogy SpaceShipTwo következő rakétameghajtású tesztrepülését májusra halasztották, melyre eredetileg még ebben a hónapban sor került volna. A cég február 25-én hozta nyilvánosságra a 2020. évi negyedik negyedéves pénzügyi eredményeit, de a jelenleg futó projektekről is említést tesznek. Eszerint a Spaceport Americaról indítandó SpaceShipTwo további ellenőrzések miatt a földön marad. Erre azért van szükség a beszámoló szerint, hogy egyúttal egy második és egy harmadik tesztrepülést is előkészítsenek a járművel (az egyik repülés alkalmával maga Sir Richard Branson, a cég alapítója és vezetője is a fedélzeten tartózkodik majd), illetve különböző technikai vizsgálatokkal fel tudjanak készülni későbbi „bevétel-generáló” szállítmányok elhelyezésére, melyeket a NASA „Flight Opportunities Program” keretén belül szállítanának.
Fotó: Virgin Galactic