Három céget választott ki a NASA az új holdjáró további fejlesztéséhez

Kapcsolódó

Kiválasztotta új űrhajósait a Roszkoszmosz

Köztük van Oroszország második leendő aktív női kozmonautája is. A...

Pakisztáni műhold indult kínai rakétán

Az ázsiai ország legújabb távközlési műholdját egy kínai hordozórakétával...

Úton van a Progressz MSz-27

Az idei év második Progressz teherűrhajója indult el a...

A nap képe #1484 – A Csilin-1 konstelláció felvétele

A Csilin-1 konstelláció április 28-i felvétele a Kujcsouban található...

A győzteseket, akik több másik vállalattal karöltve alkotnak csapatokat, tegnap jelentették be hivatalos sajtótájékoztató keretében.

Magyar idő szerint tegnap este 22 órától tartott sajtótájékoztatót a NASA, illetve azon három cég vezetője, akik elnyerték az Artemis-program új holdjárójának kifejlesztésére vonatkozó, tavaly májusban kiírt pályázatot. A győztes magánvállalatok, akik más cégekkel karöltve vezetik majd a fejlesztői csapatokat, a következők: Lunar Outpost, Venturi Astrolab és a CLPS-programból is ismert Intuitive Machines. 

A szerződés olyan holdjárók (Lunar Terrain Vehicle, továbbiakban LTV) tervezésére és fejlesztésére terjed ki, amelyeket az űrhajósok az évtized végén tervezett Artemis-5-től kezdve az Artemis-küldetések során használnának. A rovereket a cégek a NASA-nak adnák szolgáltatásként, nagyjából ugyanúgy, ahogy ez a szkafanderek és leszállóegységek esetében is történt.
Míg az LTV elsődleges célja űrhajósok szállítása a Hold felszínén, a NASA arra számít, hogy a rover távműködtetésre is alkalmas lesz, ezáltal lehetővé téve tudományos vizsgálatok elvégzését, amikor űrhajósok nincsenek jelen. „Gondoljunk csak az Apollo-stílusú holdjáró hibridjére, amelyet űrhajósaink vezettek, és egy személyzet nélküli mobil tudományos platformra” – mondta Vanessa Wyche, a NASA Johnson Űrközpontjának igazgatója a szerződések kiválasztását ismertető tájékoztatón.

Az Intuitive Machines a Moon RACER (teljes nevén Reusable Autonomous Crewed Exploration Rover) nevű csapatot vezeti, amelyben az autóiparból ismert AVL és a Michelin, valamint a polgári és űrrepülésben is nagy múltú Boeing és a Northrop Grumman szerepel. A leszállóegységet az Intuitive Machines által gyártott Nova-D leszállóegységen szállítanák, amely a Nova-C leszállóegység nagyobb változata, utóbbi első verziója idén februárban landolt a Holdon.

Az Intuitive Machines LTV látványterve

A Lunar Outpost startup cég, amely jelenleg négy kis robotroveren dolgozik, a Lunar Dawn nevű csapatot vezeti, amelynek tagjai a Lockheed Martin, az MDA Space, a General Motors és a Goodyear. Előbbiek az űrhajók tervezésében és a robotikában nyújtanak majd szakértelmet, a GM akkumulátort és kapcsolódó autóipari technológiákkal, a Goodyear pedig gumiabroncsokkal járul hozzá a holdjáróhoz.

A Lunar Down által fejlesztett holdjáró illusztrációja. Forrás: Lockheed Martin

A Venturi Astrolab FLEX roverét kínálja a NASA számára, amelynek robotváltozatát 2026 végén tervezi a Holdra küldeni a SpaceX Starship küldetése során (erről tavalyi cikkünkben írtunk). Ők az Axiom Space és az Odyssey Space Research cégekkel együtt dolgoznak tovább saját LTV-jük fejlesztésén.

Illusztráció: Astrolab

A három nyertes cég vezetői nem árultak el sok műszaki részletet rovereikről, részben azért, mert még bőven a dizájn finomítási szakaszában vannak. „Számos olyan alrendszert alkalmaztunk, amelyet kezdeti tervezésként használtunk, és amelyekkel a jövőben kereskedni fogunk” – mondta Steve Altemus, az Intuitive Machines vezérigazgatója. „Ezek az alrendszerek a teljesítménytől a rover felfüggesztési rendszeréig terjednek”.
Jaret Matthews, az Astrolab vezérigazgatója megjegyezte, hogy a vállalat FLEX roverének teljes méretű földi prototípusát már több ezer órán át tesztelték, beleértve a kaliforniai Death Valley-ben végzett terepi teszteket is. „Sok tapasztalattal kezdünk bele a projektbe azokkal a technológiákkal kapcsolatban, amelyeket itt alkalmazni tervezünk. Szeretnénk túlteljesíteni a NASA követelményeit” – mondta Matthews.
Justin Cyrus, a Lunar Outpost vezérigazgatója a másik két csapattal való versenyhelyzetre hivatkozva a Goodyear által kifejlesztett gumiabroncsokon kívül nem tért ki konkrétumokra a tervezéssel kapcsolatban. „Nagyon izgatottan várom, hogyan tudjuk alkalmazni esetleg itt a Földön is az általunk az LTVS részeként használt technológiát. Szeretnék egy garnitúrát ezekből a gumiabroncsokból a saját terepjárómhoz” – viccelődött az igazgató.

Míg a teljes LTV Services szerződés maximális értéke 4,6 milliárd dollár 15 év alatt, a három vállalat eddig csak kisebb megbízásokat kapott, amiket a NASA Extravehicular Activity és Human Surface Mobility Program menedzsere, Lara Kearney „megvalósíthatósági tanulmányi szakasznak” nevezett. A roverek terveit a jövő év során előzetes tervezési felülvizsgálatig szeretnék fejleszteni. Ezen szakasz után a NASA javaslatokat fog kérni a három cégtől egy  technológiai bemutatóra, mely a végső győztesként kiválasztott holdjáró utolsó fejlesztési szakaszát, majd a Hold déli sarkvidékére való eljuttatását támogatja, ahol a járművet távolról vetnék alá  teszteknek, mielőtt az Artemis-5 küldetés űrhajósai odaérnek.

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Kérjük engedélyezd a reklámokat

Így tudod a Spacejunkie csapatát támogatni, hogy minél több friss hírt hozhassunk Nektek az űrutazás, űrkutatás világából!
Dark mode powered by Night Eye