Hazatért a Sencsou-14 személyzete

Kapcsolódó

Hamarosan sor kerül az első rakétaindításra a skóciai Saxavord Űrközpontból

A Rocket Factory Augsburg német magáncég fogja felavatni az...

A nap képe #1540 – Shoemaker-Levy 9 üstökös

Kompozit kép a Jupiterről és a Shoemaker-Levy 9 üstökösről,...

Brit űrhajóssal bővült az Axiom Space csapata

Az Axiom Space egy rövid közleményben számolt be arról...

Földi hajtóműteszt közben semmisült meg az ABL Systems rakétája

A baleset az RS1 második tesztrepülésére való felkészítés során...

A nap képe #1539 – Mariner-1 indítás

1962. július 22-én indult útjára a Mariner-program első űrszondája,...

A Sencsou-14 küldetés űrhajósai sikerrel teljesítették 214 napos küldetésüket a Tienkung űrállomáson, és magyar idő szerint ma 13:10-kor földet értek a Kína Belső-Mongólia tartományában található Tungfeng leszállási zónában. Az űrrepülés kínai viszonylatban rekordhosszúságú volt, ugyanis ez volt az első hosszútávú személyzetes küldetés az ázsiai ország űrprogramjában.

Az űrhajó magyar idő szerint reggel 4 óra 1 perckor dokkolt le az űrállomásról, és öt és fél keringéssel később megkezdődött a landolást előkészítő folyamat. Először az űrhajó henger alakú orbitális modulja vált le, majd nem sokkal később a szervizmodul főhajtóműveit beindították, hogy az kellően lefékezze az űrhajót a hazatérésre.

Közvetlenül az atmoszférába való érkezés előtt leválasztották a szervizmodult is, és az űrhajósokat szállító visszatérőkabin felkészült a légkörbe való belépésre. Ez a természetesen nem egy egyszerű dolog: a több mint 27 000 km/h sebességgel érkező kabint a Föld légköre lassította le, miközben az űrhajó körüli gázok a közegellenálásnak köszönhetően 3000 Celsius-fokon ionizálódtak. A hullócsillagként száguldó kabint egy hőpajzs védte meg a zord körülményektől, eközben rádiócsend uralkodott, tehát kommunikálni sem tudtak a személyzettel.

Az űrkabin beérkezése a légkör sűrűbb rétegeibe. Kép forrása: CGTN YouTube – CGTN – YouTube

Miután a Sencsou-14 kabinja elérte a légkör alsóbb rétegeit, egy kisebb méretű fékernyő nyílt ki, majd a szubszonikus (hangsebesség alatti tartományban üzemelő), ikonikus vörös-fehér színezésű főernyő is működésbe lépett. Az ereszkedés közben az összes hajtóanyagot és egyéb folyadékot a Szojuz-kabinokhoz hasonlóan kiengedték az űrhajóból, hogy azok leszálláskor egy esetleges szivárgás esetén már ne jelentsenek problémát a mentést végző személyzetnek. Magyar idő szerint 13:10-kor sikeresen landolt a kabin, aminek a simább földetérését egy végső, szilárd hajtóanyagú fékezőmotorokból álló rendszer nyújtotta.

Az ereszkedő űrkabin hőkamerás felvételen. Kép forrása: CGTN YouTube – CGTN – YouTube

A kabin a földetérés után. Kép forrása: CGTN YouTube – CGTN YouTube

Ez a háromfős legénység látta a legtöbb akciót talán a kínai űrállomáson: a Sencsou-14 űrhajósai felügyelték a Ventien és Mengtien tudományos modulok érkezését, valamint a kezdeti beüzemelési munkálatokat is ők végezték el több űrséta során. Két teherszállító űrhajó kezelése is a legénységre volt bízva: érkezésükkor a Tiencsou-4 teherhajó már „friss” rakománnyal teli készen állt a kipakolásra, a Tiencsou-5 pedig novemberben hozott friss szállítmányt a tajkonautáknak.

A Sencsou-14 személyzete egy történelmi pillanatot is átélhetett az űrállomáson: az első kínai személyzetváltás is megtörtént az űrben a Sencsou-15 pár nappal ezelőtti érkezésével, aminek köszönhetően először fordult elő, hogy egyszerre 6 kínai nemzetiségű űrhajós volt az űrben.

A Sencsou-14 és 15 űrhajósai a Tienho központi modulban. Kép forrása: space.com New crew has busy 6 months ahead on China’s space station | Space

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Kérjük engedélyezd a reklámokat

Így tudod a Spacejunkie csapatát támogatni, hogy minél több friss hírt hozhassunk Nektek az űrutazás, űrkutatás világából!
Dark mode powered by Night Eye