Helyreállt a kapcsolat az Ingenuity és a Perseverance között

Kapcsolódó

Oleg Kononyenko és Nyikolaj Csub egy évig az ISS-en fog tartózkodni

A jövő évben kisebb látogatásra indul az ISS-re egy...

Rövid hír: Búcsút intett az Ax-2 személyzete az ISS-nek

Az Axiom Mission-2 személyzetének Freedom névre hallgató Crew Dragonja...

Úton a váltás: elindult a Sencsou-16 személyzete a Tienkungra

Frissítés 05.30.: A 3 fős személyzet biztonságban megérkezett, és dokkolt...

A nap képe #1120 – Neptunusz és Triton

A külső Naprendszeren keresztül utazó Voyager-2 űrszonda visszatekintett Napunk...

Érkeznek az SLS Block-1B mobil indítótornyának első elemei a Kennedy Űrközpontba

A megnövelt méretű és teherbírású hordozórakéta az Artemis-4 küldetéstől...

A hét elején az Ingenuity lemaradt a marsjáróval tervezett kommunikációról – tudhattuk meg a JPL közleményéből. A marsi helikopter több mint egy éves működése során ez volt az első ilyen alkalom. Május 5-én, azaz csütörtökön, a JPL (Jet Propulsion Laboratory) küldetésirányítói azonban megerősítést kaptak arról, hogy az Ingenuity helyreállította a kapcsolatot a Perseverance roverrel. A két eszköz közötti kapcsolatra azért van szükség, mert a kis helikopter bázisállomása nem más mint a marsjáró. Így lehetséges az, hogy adatokat küldjön a Földre, valamint parancsokat fogadjon onnan. Az eset kapcsán további elemzéseket fognak elvégezni, de a csapat úgy véli, hogy megtalálták az anomália okát, és a megoldást a problémára.

A letöltött adatok azt mutatják, hogy a küldetés 427. napján, azaz május 3-án bekövetkezett kommunikációs kiesés a napenergiával működő helikopter alacsony energiaellátásának következménye volt. Erre a legészszerűbb válasz a Mars légkörében lévő por mennyiségének szezonális növekedése, és a tél közeledtével járó hőmérséklet-csökkenés. A napelemre ragadó por csökkenti az arra érkező fény mennyiségét, ez pedig csökkenti az Ingenuity hat lítium-ion akkumulátorának feltöltési képességét. Amikor pedig az akkumulátorok töltöttségi szintje egy bizonyos érték alá csökkent, a marsi helikopterbe épített FPGA (field-programmable gate array) kikapcsolt. Az FPGA az az eszköz, ami kezeli az Ingenuity működési állapotát, és az energiatakarékosság maximalizálása érdekében szükség szerint be- és kikapcsolja a többi avionikai elemet. Továbbá működteti a fűtőberendezéseket, amelyek lehetővé teszik, hogy a helikopter túlélje a fagyos marsi éjszakákat, pontosan tartja az űreszköz fedélzeti óráját, és szabályozza, hogy a helikopter mikor ébredjen fel a Perseverance roverrel való kommunikációhoz.

Miután az FPGA a marsi éjszaka során elvesztette az áramellátását, az Ingenuity fedélzeti órája újraindult, ami kulcsfontosságú a marsjáróval történő kommunikáció időzítéséhez. Emellett a helikopter fűtőberendezései is leálltak, melyek létfontosságúak az elektronika és más alkatrészek üzemi hőmérsékleten tartásához. Elérkezett a másnap reggel, és a napelemes rendszer elkezdte tölteni az akkumulátorokat, a helikopter órája azonban már nem volt szinkronban a Perseverance fedélzeti órájával. Lényegében, amikor az Ingenuity úgy gondolta, hogy ideje kapcsolatba lépni a marsjáróval, az úgymond nem figyelt. A JPL küldetésirányítói ennek kiküszöbölésére utasították a rovert, hogy a misszió 429. (május 5.) napját a helikopter jelének figyelésével töltse. Ez be is következett marsi idő szerint 11:45-kor. Az Ingenuity és a Perseverance közötti rádiókapcsolat stabil volt, a Ginny hőmérséklete pedig megfelelt az elvártaknak. A napelemes rendszer az akkumulátort az évszaknak megfelelő ütemben töltötte, a teljes töltöttség pedig 41% volt.

Az Ingenuity marsi helikopter a Perseverance bal oldali Mastcam-Z kameráján keresztül. 2021. június 15. Forrás: NASA/JPL-Caltech/ASU

Egyetlen rádiókapcsolat azonban még nem jelenti azt, hogy az Ingenuity túl van a nehezén. A megnövekedett por mennyisége miatt a helikopter akkumulátorainak olyan szintre történő feltöltése, amely lehetővé teszi, hogy a fontos alkatrészek (mint például az óra és a fűtőberendezések) egész éjszaka áram alatt maradjanak, jelentős kihívást jelent. A csapat azonban kidolgozott egy tervet, amely megoldást adhat a problémára. Céljuk, hogy a helikopter akkumulátora a következő néhány nap alatt elegendő töltést gyűjtsön ahhoz, hogy a hideg marsi éjszaka során az összes szükséges rendszert képes legyen ellátni. Az elmúlt három nap éjszakáján a fűtőberendezések akkor kapcsoltak be, amikor az akkumulátor hőmérséklete -15°C alá csökkent. A minap feltöltött új parancsok azonban felülírták ezt az értéket -40 °C-ra. A csapat reméli, hogy ez a stratégia lehetővé teszi az akkumulátor számára, hogy megtartsa a nap folyamán összegyűjtött töltést, ezáltal elérve egy olyan pontot, amivel az Ingenuity visszatérhet a normál működéséhez.

Dark mode powered by Night Eye