Helyzetjelentés a SpaceX új űrhajójának, a Starship prototípusainak építéséről

Kapcsolódó

Jól halad az új kínai holdrakéta hajtóművének tesztprogramja

A Hosszú Menetelés-9 óriásrakéta újrahasználható koncepcióként fog megvalósulni a...

Újabb Falcon-9 teljesítette tizenhetedik repülését

Közel egy hét szünet után hajtott végre a SpaceX...

A nap képe #1300 – Kameravédelem az űrben

A NASA egykori űrhajósa, Jack Fischer osztotta meg az...

Blue Whale-1: Dél-Korea metán meghajtású, félig újrafelhasználható hordozórakétája

A dél-koreai Perigee Space magáncégről egészen idáig még nem...

Földünk az űrből: Sós tavak

Ezúttal Kelet-Afrikában járunk, hála a Sentinel-2 missziónak, mely két...

A SpaceX új generációs űrhajójának, a Starship első prototípusának építése egy éve, 2018 decemberében kezdődött. Lássuk, hogy haladnak a munkálatok jelenleg.

Az első tesztverziók építése nem is egy, hanem rögtön két helyszínen indult meg, a texasi Boca Chicaban, és a floridai Cocoaban. Ezekkel a prototípusokkal a SpaceX célja a 20 km-es magasság elérése, majd a rakéta biztonságos leszállása lesz.

Starship Mk1

2018 decemberében kezdődött az első prototípus építése Boca Chicaban. Ezzel párhuzamosan és folyamatosan zajlott és jelenleg is zajlik az új indítóközpont építése, mely a texasi indításokat szolgálja majd ki a jövőben. Az Mk1 teljes méretarányú modellje a Starshipnek: átmérője 9 méter, magassága 50 méter. A rozsdamentes acélból készült gyűrűket, melyek a rakéta építőelemei, folyamatosan szállították Boca Chicaba. Ahogy teltek a hónapok, úgy magasodott a rakétatest egyre inkább a texasi síkság fölé. Az 50 méteres rakétatestet két darabban építették, egy alsó, nagyobb rész (ahol az üzemanyag tartályok kaptak helyet), illetve a kisebb, orrkúp rész egymás mellett épült a bázison. Elon Musk szeptember 27-i prenzentációjára végül ideiglenesen összeillesztették a két részt, illetve további aerodinamikai elemeket, szárnyakat és lábakat is felerősítettek a rakétatestre, hogy az érdeklődők első alkalommal láthassák, hogyan fog kinézni az a rakéta, mely remélhetőleg a Marsra is eljuttatja az emberiséget.
November második felére ért a rakéta építése a következő fázisba, amikor átszállították az újra kettéválasztott rakéta alsó részét az indítóállványra. Azonban mielőtt az Mk1 a célul kitűzött 20 km-es magasságba emelkedhetett volna, nyomás- és hajtóműtesztek sorát kellett kiállnia. November 20-án, az egyik ilyen nyomásteszten a rakéta sajnálatos módon “felrobbant” (erről bővebben itt olvashattok) , melyet valószínűleg az egyik illesztés meggyengülése okozott. A folyékony oxigénnel feltöltött rakéta a levegőbe repítette az üzemanyagtartály tetejét, és a tartály alsó része is leszakadt.
A baleset után Elon Musk azt nyilatkozta, hogy az Mk1 és az Mk2 egyfajta “útkeresés” volt csupán, nem javítják ki és nem építik újra az Mk1-et, hanem megkezdik az Mk3 és az folytatják az Mk4 építését. A sértetlen orrkúp rész jelenleg is az építőállványon van és várja további sorsát.

Képtalálat a következőre: „starship mk1 and mk2”
A két nagyobb rész az összeillesztés előtt
Forrás: bocachicagal, Nasaspaceflight.com
Képtalálat a következőre: „starship mk1 and mk2”
Az első alkalommal összeszerelt Starship Mk1
Forrás: SpaceX
Képtalálat a következőre: „starship mk1 and mk2”
3 Raptor hajtóművet is beszereltek, hogy megvizsgálják az illeszkedést a rakétatestbe, ezek azonban még nem repülésre alkalmas verziók
Forrás: SpaceX, Elon Musk
Képtalálat a következőre: „starship mk1 and mk2”
Az Mk1 tesztje során bekövetkezett robbanás pillanatai
Forrás: aerospatium.info

Starship Mk2

Az Mk2 építése pár hónappal az Mk1 után, eltérő módszerekkel kezdődött. Elon a két, párhuzamos építkezést egyfajta versenyként állította be a két csapat között azzal a céllal, hogy megvizsgálják, melyik építés lehet később hatékonyabb, és a két csapat egymástól tanulva, az információkat és tapasztalatokat megosztva haladjon a verziók építésével.
Bár a helyszín eléggé szűkös Cocoaban, mégse véletlen a SpaceX választása: nem messze található ugyanis Cape Canaveral, ahol az itt épített prototípusok repülési tesztjeit, majd a későbbi, végleges verziók indítását is végzik majd (39A indítóállomás – melynek átalakítása jelenleg is zajlik).
Az Mk2 építése rendben zajlott, azonban a szeptember eleji Dorian hurrikán miatt pár napra le kellett állniuk a munkálatokkal. Szerencsére a vihar sem az orrkúpban, sem az alsó, nagyobb részben nem okozott kárt, mivel az “óvóhelynek” szánt épülettel is időben elkészültek, ahová át tudták helyezni a rakétatestet, amíg a hurrikán elvonul.
Az Mk1 robbanása után az Mk2 építését is leállították, ezért sajnos ezt a verziót nem láttuk és valószínűleg nem is láthatjuk már összeszerelt állapotában.

Képtalálat a következőre: „starship cocoa”
Az Mk2 építése Cocoaban, Floridaban
Forrás: nasaspaceflight.com
Képtalálat a következőre: „starship cocoa”
A teljes floridai bázis
Forrás: nasaspaceflight.com
Képtalálat a következőre: „starship cocoa shelter”
Biztonságos helyen az Mk2 alsó része
Forrás: floridatoday.com

Starship Mk3 és Mk4

Jelenleg ennek a két prototípusnak zajlanak az építési munkálatai a két helyszínen. Az első két verziótól eltérően azonban újfajta technológiával történik az építésük: a korábbi több, kisebb darabból álló acélgyűrűk helyett a bázisokon történik az egyes részelemek építése is, melyek immár egy nagyobb darabban készülnek el. Floridában már az Mk2 építésével párhuzamosan kezdték előállítani az Mk4 új gyűrűit, míg Texasban az elmúlt pár hétben kezdődött az Mk3 építése. Az első két egység összeillesztése már meg is történt a napokban.

Képtalálat a következőre: „starship rings”
Az Mk1-hez és Mk2-höz használt, több darabból álló acélgyűrűk összeszerelése
Forrás: teslarati.com
Képtalálat a következőre: „starship mk3 ring”
Az új, egy darabból álló gyűrű a texasi bázison
Forrás: bocachicagal, Nasaspaceflight.com
Képtalálat a következőre: „starship mk3 ring”
Az Mk2 (előtérben az alső és mögötte a felső rész) és Mk4 párhuzamosan zajló építése. Jól megfigyelhető a két verzió acélgyűrűi közötti különbség
Forrás: John Winkopp
Dark mode powered by Night Eye