Hibátlanul sikerült a Vulcan bemutatkozása, úton a Hold felé a Peregrine leszállóegység

Kapcsolódó

A nap képe #1396 – Ivanpahi naperőmű

A kaliforniai Mojave-sivatagban található ivanpahi naperőmű. Mindegyik torony egy...

Mivel foglalatoskodtak a Crew-7 űrhajósai a Nemzetközi Űrállomáson?

A Crew-7 küldetés tagjai hamarosan hazatérnek, de természetesen  nem...

Már tesztelik a Starship holdi verziójának dokkolórendszerét

A rendszer a Dragon 2 űrhajó aktív dokkolómechanizmusán alapul,...

A nap képe #1395 – A várakozó Buran

A várakozó Buran és az Antonov An-225 „Mrija” repülőgép.

Rocket Lab tervek: 2024-es Neutron indítás, saját műhold-konstelláció

A Rocket Lab új fejleményeket osztott meg egy február...

10 évvel a fejlesztés megkezdését követően végre bemutatkozott a United Launch Alliance új rakétája, mely tökéletesen hajtotta végre feladatát.

Új korszak kezdődött a NASA holdprogramjában, ugyanis elindult a modern kor első holdraszálló egysége, az Astrobotic Peregrine nevű űreszköze, mely egyúttal az első kereskedelmi leszállóegységként is kezdte meg útját (ez a küldetés független az Artemis-programtól, mely a déli pólusra való személyzetes leszállást és egy holdbázis kiépítését tűzi ki célul). Emellett a ULA válláról is nagy teher esett le azzal, hogy végre bemutatkozhatott az újgenerációs Vulcan rakéta. És nem csak hogy elindult, de sikeresen pályára is állította hasznos terhét, így már az USA is rendelkezik metán meghajtású orbitális rakétával, mely elérte a kijelölt keringési pályát (a SpaceX a Starshippel, a Relativity Space pedig a Terran-1-gyel nem tudta ezt végrehajtani). A Peregrine Mission One részletes bemutatását a küldetésprofilban olvashatjátok!

A Vulcan felkészítése még tegnap este, nagyjából 9 órával a felbocsátás előtt kezdődött meg, de a hosszú folyamat során minden simán zajlott, ami egy először repülő rakéta esetében nagyon ritka és jelentős eredmény. Bár a ULA még decemberben végrehajtotta a szokásos indítás előtti tankolási főpróbát, a rendszereknek ma is megfelelően kellett teljesíteniük. A rakéta indítására 45 perces ablak állt rendelkezésre magyar idő szerint 8:18-9:03 között, de a sima tankolásnak és visszaszámlálásnak köszönhetően rögtön az első percben elemelkedhetett a Vulcan a Cape Canaveral Űrhaderőbázis SLC-41 indítóállásáról.

Fotó: Trevor Mahlmann
Fotó: Trevor Mahlmann

A hordozó nagyszerű látványt nyújtott a floridai éjszakában, ahogy a két darab BE-4 főhajtómű és a szintén két darab GEM-63XL oldalsó szilárd hajtóanyagú segédrakéta (SRB) egyre magasabbra juttatta a közel 62 méteres járművet. Előbb az SRB-k, majd a főhajtóművek álltak le, a fokozatok szétváltak és megkezdte működését a Centaur V második fokozat. A ULA szerencsére végig tájékoztatott a fontos fázisoknál, hogy minden a tervek szerint történik és a rakéta megfelelő pályán halad, a rendszerek megfelelően működnek.
Két hajtóműves gyorsítási- és pályakorrekciós fázist követően végül T+50 perc 36 másodperckor levált a Peregrine a Centaur V fokozatról, ezzel a küldetés teljes sikerrel zárult! A Vulcan nem is mutatkozhatott volna be szebben, és beleszámítva azt, hogy a BE-4 hajtóművek most hajtottak végre először éles repülést, még nagyobb sikernek könyvelhető el a mai teljesítmény. 

Fotó: Austin DeSisto

A Peregrine-re most nagyjából másfél hónapos keringés vár, hogy aztán a jelenlegi tervek szerint február 23-án megkísérelhesse a Hold felszínére való leszállást. Ezen hosszú megközelítés mellett a leszállóegység repülési paraméterei és üzemanyag megtakarítás céljából döntöttek az Astrobotic mérnökei, viszont ennek köszönhetően egy kisebb amerikai verseny lehet azért, hogy vajon a Peregrine, vagy a február 10-én induló Intuitive Machines Nova-C leszállóegység jut el előbb a Holdra.

A Peregrine útjának ábrája. Forrás: ULA
Fotó: Sawyer Rosenstein (nasaspaceflight.com)

Az indítást mi is élőben közvetítettük, amit az alábbi linken tudtok elérni:

Dark mode powered by Night Eye