Artemis-1 hírfolyam

Tamási Dávid | 2022. augusztus 23., kedd 17:09 - FRISSÍTVE: 2022. december 17., szombat 10:11

Új hírfolyamban gyűjtjük az összes, Artemis-1 küldetéssel kapcsolatban érkező hírt! Az SLS rakétát augusztus 17-én szállították át az LC-39B indítóállásra az utolsó felkészítésekhez.


Az Orion pozícióját és haladását folyamatosan figyelemmel lehet kísérni ezen a linken, illetve a NASA hivatalos Youtube-csatornáján is! Minden más csatorna videója valószínűleg hamis, érdemes vigyázni ezekkel!

December

December 17. szombat:

  • Lezárjuk a hónapok óta frissülő hírfolyamot, az ezt követő időszakban érkező híreket külön cikkekben fogjuk megírni.

December 13. kedd:

  • 19:10: Megérkezett San Diego-ba a USS Portland repülőgép-hordozó fedélzetén az Orion. Innen fogják tovább szállítani már szárazföldi úton a Kennedy Űrközpontba, ahol megkezdődnek az utólagos vizsgálatok és a tesztek kielemzései.

December 12. hétfő:

  • Tegnap este minden gond nélkül szállt le az Orion, ezzel lezárult az Artemis-1 küldetés! A részletekről ebben a cikkben olvashattok bővebben, illetve élő adásunkat is érdemes visszanézni!
  • A NASA vezetői rendkívül elégedetten nyilatkoztak a leszállás utáni sajtótájékoztatón, és az elsődleges adatok alapján semmilyen komolyabb hiba nem lépett fel a küldetés egyes szakaszaiban. Természetesen a rengeteg adat feldolgozása több hetet vesz igénybe, illetve a sugárzásmérő tesztbábukat eleve csak azután tudják kiemelni a kapszulában, hogy azt visszaszállították a Kennedy Űrközpontba.
  • A hírfolyamunkat egyelőre még nem zárjuk le, hiszen a napokban érkezhetnek érdekes információk a küldetéssel kapcsolatban.

December 11. vasárnap:

  • 16:52: Már nagyon közel (egész pontosan 32000 km-re) jár a Földtől az Orion, ami jelenleg 15500 km/órával halad bolygónk felé, és sebessége folyamatosan nő az egyre nagyobb gravitációs erő következtében. 17:40-kor kezdődik élő adásunk, melyben rengeteg érdekességről beszélünk majd az elmúlt 25 nappal kapcsolatban!

December 9. péntek:

  • 20:12: Már csak kevesebb mint két nap, és visszatér a Földre az Orion! Az utóbbi napok eseménytelenül teltek, hiszen az utolsó pályakorrekciót még hétfőn végrehajtotta az űrhajó, amivel megfelelő irányú pályára állt a hazaúthoz. A vasárnap kora esti leszállást mi is élőben fogjuk közvetíteni, amit ezen a linken érhettek el!
  • A tegnapi nap folyamán visszaszállították a mobil indítóállványt a VAB-be, ahol a megfelelő szerelési munkákat elvégezhetik majd rajta.

December 5. hétfő:

  • 18: Végrehajtotta az Orion a Hold melletti hajtóműves gyorsítással egybekötött elhaladást. Ahogy az várható volt, a fél órás jelkimaradási fázis során nem tudott képekkel szolgálni az űrhajó, de ahogy kibukkant a Föld a Hold takarásából, máris remek felvételek születtek ismét.

  • 7:37: Már visszafelé tart az Orion a Hold, illetve a Föld felé,. Tegnap egy újabb pályakorrekciós manővert hajtottak végre a gázdinamikai fúvókákkal tesztelés céljából, ami az Artemis-2 küldetéshez szükséges adatgyűjtést szolgálta. Ez a korrekció a minimális indítási és meghajtási időt szimulálta, amit ezekkel a fúvókákkal végre lehet hajtani. Az űrhajó ma közelíti meg ismét a Holdat, a felszíntől való legkisebb távolsága mindössze 127 km lesz. Magyar idő szerit 17:43-kor indul be ismét a szervizmodul főhajtóműve, hogy egy 3 perc 27 másodperces gyorsítási manőver során elérje a kellő sebességet a Föld felé tartó hazaúthoz. A NASA 15 órától élőben közvetíti majd az eseményt, ami ezen a linken érhető el.

December 2. péntek:

  • 8:35: Az Orion szervizmoduljának főhajtóműve magyar idő szerint tegnap este 22:53-kor ismét beindult, és 1 perc 45 másodperces pályamódosítást hajtott végre, hogy az űrhajó letérjen a távoli retrográd pályáról, és elinduljon vissza a Hold irányába. Ez az orbitális segédhajtómű egyébként korábban 19 alkalomal teljesített már szolgálatot különböző űrsikló küldetéseken, az 1984 októberi STS-41G és a 2002 októberi STS-112 misszió közötti időszakban. A mostani pályakorrekció az első volt abból a kettőből, amit az Orionnak végre kell hajtani a Földre való hazaúthoz szükséges pálya eléréshez. A második hajtóműindításra december 5-én kerül majd sor, amikor az űrhajó ismét kb 127 km-re közelíti meg a Hold felszínét, ezzel kellően felgyorsulva a gravitációs hintamanővernek köszönhetően.

November

November 29 kedd:

  • 8:39: Újabb nagyfelbontású fotót tett közzé a NASA a tegnapi Föld-Hold együttállásról:

  • Hivatalos sajtótájékoztatót is tartottak a vezetők. A küldetés jelenleg a felénél tart, és eddig "rendkívüli mértékben sikeres", ahogy Bill Nelson, az űrhivatal igazgatója fogalmazott. Az Orion 434500 km-re távolodott el a Földtől tegnap, majd megkezdte útját vissza a Hold irányába. Mike Sarafin küldetésigazgató elmondta, az összesen 124 kitűzött célból eddig 31 teljesült, és olyan jól teljesítenek egyelőre a rendszerek, hogy további 7 célt hozzáadtak a listához. A feladatok 37,5%-a van jelenleg folyamaban, ugyanennyi pedig még nem kezdődött meg.

November 28. hétfő:

  • 17:45: Tudják még hova fokozni a NASA-nál, sosem látott felvételeknek lehetünk részesei, amin "Földfogyatkozás" látható a Hold túloldala felől nézve:

  • 17:04: Újabb csodálatos fotó érkezett az Oriontól, melyen a Föld és a Hold egymáshoz szokatlanul közel látható. Az űrhajó jelenleg több mint 431000 km-re kering tőlünk.

November 27. vasárnap:

  • 12:21: Tegnap az Orion hivatalosan is megdöntötte az eddigi legnagyobb távolsági rekordot, ahová személyszállításra alkalmas űrhajó jutott a Földtől. Ezt eddig az Apollo-13 tartotta 400171 km-es távolsággal. Az Orion legmesszebbi pontja nagyjából 450000 km lesz, ennek eléréséről természetesen szintén beszámolunk majd!

November 26. szombat:

  • 10:31: 1 perc 28 másodperces hajtóműves pályakorrekciós manőver után magyar idő szerint tegnap este 22:52-kor a megfelelő távoli retrográd pályára állt az Orion. Ennek köszönhetően 64000 km-nél is messzebb jut majd a Holdtól, ami azt eredményezi, hogy közel egy hétig tart majd, hogy az űrhajó a Hold körüli keringési pálya felét megtegye. A Földtől való jelenlegi távolsága már most több, mint az eddig legtávolabb jutó emberes űrhajóé, az Apollo-13-é, ami 400171 km-re járt a Földtől, amikor megkerülte a Holdat mentőmanőverként.

November 25. péntek:

  • 19:09: Az Orion lassan eléri a Földtől való legtávolabbi pozícióját a távoli retrográd Hold körüli pálya elérése után. Ehhez ma este fél 11 körül egy újabb hajtóműves pályakorrekciót hajt végre, melynek során 17 másodpercig működnek majd a szervizmodul segédhajtóművei.

Egy új felvétel az Oriontól. Forrás: NASA

  • Új fotókat tett közzé a NASA az LC-39B indítóállásról is az első részletesebb vizsgálat után. Jól látszik, hogy eléggé megviselte az egész felépítményt a múlt szerdai indítás.

November 23. szerda:

  • 9:02: A küldetés ezen szakaszában az Orion folyamatosan távolodik a Földtől, jelenleg már több mint 336000 km-re halad tőlünk az űrhajó.

November 22. kedd:

  • Egy remek animáción következő napról napra az Orion pályája. Jól látszik a tegnap végrehajtott elhaladás a Hold mellett, amit december 5-én megismétel majd az űrhajó. A különbség annyi lesz, hogy akkor élő adásban követhetjük figyelemmel a megkerülő manővert, ugyanis ekkor a Hold felénk eső felénél fog elrepülni az Orion.

November 21. hétfő:

  • 14:38: Ezekben a pillanatokban ér az Orion az Apollo-11 leszállási pontja, a Nyugalom Tengere fölé!
  • 14:03: Be is érkezett a DSN-en (Deep Space Network-ön) keresztül az első adat, és újra az Orion fedélzeti kameráján keresztül csodálhatjuk Földünket!

Az első felvétel a Földről, miután az Orion megkerülte a Holdat. Forrás: NASA

  • 14:01: Az Orion kiért a Holdárnyékból az előzetes számítások szerint, hamarosan helyreállhat az adatátvitel.
  • 13:47: A tervezett 2,5 perc elteltével leállt a hajtómű, a jelkimaradás még kb 13-14 percig tart. A pályakorrekcióról csak azután lesznek adatok, hogy az Orion kikerült a Hold árnyékából.
  • 13:44: Elindult a hajtóműves gyorsítás, aminek köszönhetően kb 640 km/órával fog nőni az Orion sebessége.
  • 13:26: Elindult a jelkimaradási fázis, ami 33-34 percig fog tartani.
  • 13:17: A földi irányítás megadta az engedélyt az OMS-hajtómű (Orbital Maneuvering System) beindítására! Ez egy módosított űrsikló segédhajtómű, ami rengeteg korábbi küldetés alkalmával bizonyult hasznosnak.
  • 13:10: Ha megfelelő pályára áll az Orion, 6 napig fog azon keringeni, mielőtt egy újabb hajtóműves pályakorrekcióval elindul haza a Földre.
  • 12:58: A gyorsítómanőver előtt a repülésirányítók ellenőrizni fogják az adatokat és eszerint döntenek a hajtómű beindításáról.
  • 12:50: Már egy órán belül vagyunk a tervezett hajtóműves gyorsítómanővertől, melynek során a szervizmodul hajtóműve 2,5 percen keresztül működik majd. Sajnos a felszíntől való legközelebbi elhaladást nem fogjuk tudni élőben követni, mert akkor épp a Hold takarásában lesz.
  • 12:19: 1 óra 5 perc múlva megszakad majd egy időre a kapcsolat az Orionnal, amikor a Hold túlsó feléhez ér, és a Föld takarásban lesz. Később az elnyújtott ellipszis pályának köszönhetően folyamatos lesz az adatkapcsolat az űrhajóval.
  • 12:01: Ahogy az űrhajó közeledik a Holdhoz, egyre inkább nő a sebessége, ami jelenleg már 1000 km/óra, ez korábban csak 600-700 km/óra volt. A távolság jelenleg kb 8500 km a felszíntől.

  • 11:22: Mint kiderült a kezdődött élő közvetítésből, csak a NASA adása indult most, a megközelítés és kb 128 km magas elhaladás továbbra is 13:45-14:00 között várható. Ezen a linken tudjátok követni az eseményeket, a NASA a Deep Space Network segítségével tud folyamatos kameraképet biztosítani az Orionról.
  • 10:35: A NASA tájékoztatása szerint pár órával hamarabb, még ma délelőtt sor kerülhet az Orion közeli elhaladására a Hold mellett. Lassan 10000 km-en belül jár már az űrhajó.

A közeledő Hold az Orion egyik kameraképén. Forrás: NASA

November 20. vasárnap:

  • Az Orion aktuális helyzetét ezen a weboldalon tudjátok nyomon követni.
  • Továbbra is minden rendben zajlik az Orion küldetésében. Pénteken elkezdték a fedélzeti kamerák segítségével ellenőrizni az űrhajó és a szervizmodul külsejét, és az első szelfi is elkészült a kapszuláról. A NASA vezetősége múlt éjjel megadták az engedélyt az Orion Hold körüli pályára állásra, miután minden adatot rendben találtak. Ennek köszönhetően magyar idő szerint hétfőn kora délután (13-14 óra között) az űrhajó kb. 128 km-re közelíti meg a Hold felszínét, ez lesz az elnyújtott ellipszispálya legalacsonyabb magassága. A napelemtáblák is hibátlanul működnek, ami alapvető feltétele a küldetés folytatásának. Ezeket is külön letesztelték a földi irányítás szakemberei, illetve a WiFi-kapcsolatot is ellenőrizték különböző helyzetekben, hogy minél jobban megértsék az adatátvitel hatékonyságának optimalizálását. Ezen kívül lezajlott a hűtőberendés tesztje is, melynek befejezése után dönthettek a hajtóműves meghajtással való elhaladásról a Hold mellett.

Az Orion szelfije. Forrás: NASA

Forrás: NASA

November 18. péntek:

  • 7:49: Az Orion jelen pillanatban már közelebb van a Holdhoz, mint a Földhoz. A telemetriai adatok alapján továbbra is minden rendben, az űrhajó a kijelölt pályán halad.

November 16. szerda: Az újabb indítási kísérlet napja!

  • 15:36: Eddig minden a tervek szerint halad, az Orion az elmúlt percekben hajtotta végre az első pályakorrekciós manőverét majd önálló járműként, és úton van a Hold felé.
  • 8:44: Úton az Orion a Hold felé!! Sikeresen elindult az SLS 7:47-kor a Kennedy Űrközpont LC-39B indítóállásáról! Hamáarosan egy külön cikkben foglaljuk össze a ma reggel történéseit. Nagy nap ez a mai a NASA-nak és nemzetközi partnereinek!
  • 5:38: Egy kilazult szelepen kívül minden rendben zajlott éjszaka a tankolás során, ami jó hír mindenképp a korábbi nehézségeket figyelembe véve! Érdekes módon egy szerelőcsapat ment ki a teljesen feltankolt rakétához, és meghúzták a szelepet, így ez a gond is elhárult! 6:15-kor kezdjük élő adásunkat, amiben a további tudnivalókat átbeszéljük!

November 15. kedd:

  • 22:20: Hamarosan elindul a cseppfolyósított oxigén átfejtése, az üzemanyag vezetékek előhűtési fázisa jelenleg is zajlik, és ahogy befejeződik, kezdődik valóban a tankolás.
  • 21:18: Zöld utat adtak az SLS tankolási folyamatának megkezdésére! Mostantól lehet izgulni, hogy vajon minden rendben fog-e menni a bonyolult művelet során, aminél eddig minden esetben fellépett valamilyen probléma.
  • Már ma este 21:30-tól drukkolhatunk, hogy minden összeálljon végre, ugyanis ekkor kezdik meg a holnap reggeli indítás előtti végső felkészülést és az SLS tankolását! Az éjszaka folyamán nem fogjuk tudni figyelemmel kísérni az eseményeket, de ma este és holnap hajnalban még az élő adásunk kezdése előtt is megírjuk a fejleményeket!

November 14. hétfő:

  • 7:17: A tegnapra kitűzött hivatalos sajtótájékoztató kb. 100 perccel később kezdődött az eredetileg tervezett időponthoz képest. A menedzsment az elmúlt napok vizsgálatai alapján továbbra is a szerdai indítás tervezi, és ennek megfelelően hajtják végre a szükséges felkészülési lépéseket. Az SLS 16-án 7:04-9:04 között indulhat kétórás indítási ablakban. Két kisebb problémát kell még megoldani addig, illetve egy apró sérülést nem tudnak javítani az indítóálláson, de a NASA szerint ez nem fog gondot okozni az indítás közben.

November 12. szombat:

  • Tegnapi sajtótájékoztatótján Jim Free, a NASA egyik társigazgazgatója számolt be az SLS és az Artemis-1 küldetés jelenlegi kilátásairól. A vezető elmondása alapján már múlt héten tudtak a közelgő viharról, de ahogy utólag is kiderült, szerencsére a szélerősség végül a rakéta közvetlen közelében nem érte el a határértékeket, így a döntés a szerelőhangárból történő kigördítésről végül nem bizonyult katasztrofálisnak. Free csak kisebb károkról beszélt, és ezek is leginkább a takaróelemeken történtek, amiket a szakemberek már ki is cseréltek, vagy a napokban fognak cserélni. A jelenlegi helyzet alapján tehát nincs akadálya a jövő szerdai újabb indítási kísérletnek, de végleges döntést majd a vasárnapi "prelaunch-conference"-en, tehát az ilyenkor szokásos, az indítást megelőző vezetői értekezleten hozzák meg.

November 11. péntek:

  • 20:59: Perceken belül telekonferenciát tart a NASA, ahol az SLS elsődleges vizsgálatainak eredményéről és az elektromos rendszerek feltöltéséről számolnak be. Az információkról természetesen beszámolunk majd itt is!
  • Az első vizsgálatok alapján csak kisebb károkat okozott az átvonuló vihar, de a rakétát még a következő napokban fogják tüzetesebben ellenőrizni. A november 16-i dátum is egyelőre maradt, pár nap múlva talán az is kiderül, hogy végeznek-e a szakemberek a felkészüléssel.

November 10. csütörtök:

  • 12:15: Még ezekben a pillanatokban is tombol a Nicole trópusi vihar a Kennedy Űrközpont területén. Az SLS egyelőre egy darabban áll még az indítóálláson, de ha a mérési adatok helyesek, a széllökések meghaladták a maximálisan kijelölt széllökéseket, és a folyamatos szélsebesség is közel van a törzsének tűréshatárához. Remélhetőleg néhány órán belül elvonul a vihar, és a szakemberek megkezdhetik a rakéta ellenőrzését.

November 9. szerda:

  • A NASA hivatalosan is megerősítette múlt éjjel, hogy két nappal elhalasztják a jövő hétfőre tervezett indítást a közelgő Nicole nevű trópusi vihar miatt. Így legkorábban november 16-án, szerdán reggel 7:04-kor indulhat az SLS, a következő időpont pedig november 19 szombat lehet. Az biztos, hogy az űrhivatalnak nincs szerencséje egyelőre az Artemis-1 küldetéssel... Hosszabban ebben a cikkben mutatjuk be a jelenlegi helyzetet.

November 7. hétfő:

  • Nincs túl nagy szerencséje az időjárással a NASA-nak és az SLS-nek: a hét második felében újabb trópusi vihar érkezhet Florida és a Kennedy Űrközpont fülé. A szélerősség nem fogja veszélyeztetni a rakétát, de az indítás előtti felkészülési napokban ez biztosan nem hiányzott a szakembereknek. Egyelőre még nem nyilatkozott az űrhivatal a közelgő viharról és az esetleges indítási dátum változtatásról.

November 4. péntek:

  • 12:35: A lánctalpas szállítójármű megérkezett a rakétával az indítóálláshoz, és hamarosan a végső pozíciót is elfoglalja.
  • 7:23: Ismét kigördült a VAB-ből (Vertical Assembly Building) az SLS! A NASA néhány múlt héten közölte, hogy mára tervezik a műveletet, ugyanis minden szerelési munkával végeztek, kicserélték többek között a vészmegszakító rendszer akkumulátorait is, és minden rendszert ellenőriztek, amire a hangárban lehetőség volt. Ezt követően elkezdték a szerelőállványokat elhúzni a rakéta törzsétől, és magyar idő szerint ma 4:18-kor elindult az óriási szállítójármű a rakétával az LC-39B indítóálláshoz.

Október

Október 12. szerda:

  • Új hivatalos indítási időpontot adott ki ma a NASA: legkorábban magyar idő szerint november 14-én reggel 6:07-kor indulhat az SLS. Ehhez viszont az kell, hogy legkésőbb 7-én vagy 8-án kigördítsék a rakétát ismét az indítóállásra a szerelőhangárból.

Október 1. szombat:

  • Tegnap a NASA megerősítette, hogy a következő indítási periódus november 12-27 között lesz. Az SLS-ben nem keletkezett kár a visszaszállítás során, de több rendszert és alkatrészt cserélni vagy ellenőrizni kell a szavatossági idejük miatt.

Szeptember 27. kedd:

  • Visszaért az SLS a szerelőcsarnokhoz, és hamarosan már begördül a VAB-be. A legutóbbi előrejelzés alapján a lehető legjobb döntést hozta meg a NASA azzal, hogy a visszaszállítás mellett döntöttek, ugyanis egyre erősebb vihar érkezik a Kennedy Űrközponthoz.

Szeptember

Szeptember 26. hétfő:

  • 16:25: Végre megszületett a NASA határozata az SLS-ről: úgy döntöttek, visszaszállítják a VAB-be, ahol biztonságban lesz az érkező hurrikán elöl. A legutóbbi előrejelzések eléggé felemás értékeket mutattál, de az űrhivatal döntéshozói inkább nem kockáztattak. A lánctalpas szállítójármű most a mobil indítóállás alá gurul, és várhatóan magyar idő szerint kedd hajnalban 5 óra körül indul vissza a VAB felé.
  • 9:48: Továbbra sincs döntés arról, hogy visszagördítik-e az SLS-t a VAB-be a közelgő Ian trópusi vihar elől. Bár szombat délután úgy nyilatkoztak a NASA vezetői, hogy vasárnap hoznak döntést a műveletről, de végül a hétfői utolsó időjárás-előrejelzést is meg szeretnék várni, mert a korábbi előrejelzések kicsit mindig másfajta trendet mutattak. Talán az egyetlen felelős döntés az lenne, ha már ma elindítanák a rakétát vissza a hangárba, hogy a dolgozók is időben el tudják hagyni a komplexumot a vihar előtt, és az rakéta, illetve az indítóállás sem szenvedjen károkat. Elvégre az SLS eddigi "számlája" már több mint 20 milliárd dollárt mutat, és elég kínos lenne, ha egy hurrikán kárt tenne benne, ami megelőzhető lett volna...reméljük, ma végre tényleg eldöntik a szakemberek, hogy mi lesz a következő lépés, mindenesetre a lánctalpas szállítójárművet már az indítóálláshoz irányították készenlétbe.

Szeptember 24. szombat:

  • 16:10: A NASA néhány perce kiadott közleménye szerint lemondtak a keddi indításról a közelgő és egyre erősödő Ian hurrikán miatt. Arról, hogy vissza is szállítják-e az SLS-t a szerelőhangárba, holnap döntenek, de szinte biztos, hogy nem hagyják kint a rakétát az indítóálláson egy ekkora vihar közepette.

Szeptember 23. péntek:

  • 19:26: Egy kérdésre viszont biztos választ kaptunk már: az Űrhaderő (Légierő) megadta az engedélyt a vészmegszakító rendszer akkumulátorokra vonatkozóan, azaz a NASA október 2-áig meghosszabbíthatja a rendszer szavatossági idejét.
  • 19:06: A NASA vezetői egyelőre a 27-i indítással terveznek, de további fél napig várnak a végső döntéssel, ugyanis az Atlanti-óceánon kialakuló trópusi vihar szinte óráról órára változik, és ez nagyban befolyásolja az addigi napok körülményeit. Ugyanis legfeljebb 75 km/órás szélben lehet az SLS-t szállítani, de az előrejelzések szerint akár közel 140 km/órás szél is fújhat kedd reggel. A jó hír, hogy a mérnökök rengeteget tanultak a sikeres szerdai tankolási teszt adataiból, és szerintük a rakéta készen áll a 27-i indításra, de a visszagördítésre is felkészülnek párhuzamosan. Holnap napközben már biztosabbat tudhatunk.
  • Az időjárás-előrejelzések szerint épp 27-én kedden reggel érhet Cape Canaveral fölé egy trópusi vihar, ami újabb fontos kérdést vet fel a tervezett indítással kapcsolatban. De az esti sajtótájékoztató után jóval többet fogunk tudni a NASA terveiről és döntéseiről.
  • 9:58: Ma tart 18:30-tól sajtótájékoztatót a NASA, amin várhatóan bejelentik, hogyan döntöttek a szerdai teszt adatainak elemzése után. A vészmegszakító rendszer akkumulátorairól továbbra sincs döntés a Légierő részéről, de remélhetőleg a napokban minden kérdésre választ kapunk, így arra is, hogy megkísérli-e az űrhivatal szept. 27-én vagy okt. 2-án az indítást.

Szeptember 21. szerda: Az újabb tankolási kísérlet napja

  • 22:30: Minden mára kitűzött feladatot sikeresen végrehajtott a NASA! Charlie Blackwell-Thompson repülésigazgatót tájékoztatták a lépésekről, és úgy tűnik, véget is ér a mai tesztelés, az üzemanyagtartályok leengedése pedig megkezdődhet. Ez a nap nagyon fontos volt a NASA-nak ahhoz, hogy végre teljesen felkészülten vágjanak neki a következő indítási kísérletnek.
  • 22:26: Az este 7 óra óta eltelt órák történéseiről élő közvetítésünkben tájékozódhattok! Ami nagyon fontos eredmény, hogy az SLS fő- és második fokozatát is sikerült teljes mértékben feltankolni, és az üzemanyagszintet stabilan tartani. Minimális szivárgás fellépett még a folyamat során, de ez mindössze 0,5-1% körül mozgott. Nemrég a főfokozat üzemanyagtartályainak repülési nyomásának értékeihez növelték a nyomást, melynek során ezúttal a keskenyebb üzemanyagcsőnél állapítottak meg szivárgást, de még ez is épp a 4%-os hibahatár körül van.
  • 18:57: Jól halad a tankolás, az oxigéntartály már jó ideje teljesen fel van töltve, a hidrogénszint pedig jelenleg 83%-on áll és tovább növekszik.
  • 17:42: Ismét megkezdték a gyors hidrogénátfejtést, és remélik, hogy ezúttal már nem lép fel újabb szivárgás.
  • 17:11: A mérnökcsapat ismét megpróbálkozik a hidrogén átfejtésével, de jóval alacsonyabb nyomáson, amit folyamatosan növelnek majd. Ettől azt remélik, hogy megszűnik a szivárgás, de korábban nem próbálkoztak ilyen megoldással, így nem tudják, hogy beválik-e.
  • 16:20: Ugyanaz a szivárgási probléma merülhetett fel, mint a legutóbbi, szeptember 3-i indítási kísérlet során, raádásul ugyanakkor is, azaz amikor a lassú átfejtésről át akartak váltani gyors átfejtésre. A mérnökök megpróbálják az üzemanyagcső és a csatlakozó felmelegítésével orvosolni a helyzetet.
  • 16:09: Úgy tűnik, ismét túlzott mértékű hidrogénszivárgás lépett fel valamelyik csatlakozásnál. A megengedett legnagyobb 4%-os koncentráció helyett 7%-ot mértek a műszerek, emiatt állították le az átfejtést.
  • 16:03: Lehet elkiabáltuk, hogy minden rendben zajlik...az imént leállították a hidrogén átfejtést, de nem közölték ennek okát.
  • 16:01: Továbbra is renden zajlik minden, és szándékosan lassabban is, mint a korábbiakban. Most biztosra akarnak menni a mérnökök, hogy az átfejtés megfelelően történjen, és később lépnek át a hidrogén gyors átfejtési fázisba. Az oxigénszint jelenleg 32%.
  • 15:13: A cseppfolyósított hidrogén lassú átfejtése is megkezdődött. Egyelőre minden a tervek szerint halad.
  • 14:47: Megkezdték a cseppfolyósított oxigén lassú átfejtési folyamatát.
  • 14:30 Elindult a visszaszámlálás T-6 óra 40 perctől. A tervek szerint további megszakítás nem lesz a procedúrában, ezért volt az eddigi 2,5 órás beépített várakozási idő. Így a tervek szerint este 9 óráig fog zajlani a visszaszámlálás, egészen T-10 percig. Ennél a pontnál az indítás során is egy előre beprogramozott szünet következne.
  • 14:24: Befejeződtek az előhűtési és előfűtési folyamatok az egyes rendszereknél, illetve a hajtóművek előhűtése is a tervek szerint zajlik.
  • 13:49: Elindult az átfejtő pumpák beüzemelése, aktiválták az egyes részegységek fűtését, és a földi szekvencia rendszert is felkészítették a tankolás megkezdéséhez.
  • 13:33: Charlie Blackwell-Thompson repülésigazgató engedélyt adott a tankolási folyamat megkezdéséhez. Jelenleg a rendszerek felkészítése zajlik.
  • 13:27: Jelenleg minden körülmény megfelelő az SLS újabb tankolási tesztjének megkezdéséhez, a mérnök csapat zöld jelzést adott a művelethez. A visszaszámláló órához 30 percet hozzáadtak, hogy a korábbi kísérletekhez igazítsák a teljes folyamatot. A cseppfolyósított oxigént és hidrogént ma lassabban és alacsonyabb nyomáson tervezi átfejteni, hogy elkerüljék a rendszerek túlterhelését. Jelenleg T-6:40-nél áll a visszaszámláló óra.
  • 13:20: A mai teszt és a kimenetel rendkívül fontos lesz a NASA-nak, hiszen ezen múlhat, hogy elindulhat-e még szeptemberben az Artemis-1 küldetés. A Légierő még továbbra sem döntött arról, hogy megadják-e a küldetési vészmegszakító rendszer akkumulátorainak szavatossági idejére vonatkozó hosszabbítást. Ezt a mai teszt függvényében fogják eldönteni.

Szeptember 18. vasárnap:

  • Jim Free a Párizsban zajló Nemzetközi Asztronautikai Kongresszuson megerősíette, hogy továbbra is szept. 17-én tervezik elvégezni az SLS javítások utáni tankolási tesztjét. A művelet magyar idő szerint 13:15-től kezdődhet. Free továbbá azt is elmondta, hogy a Légierő döntésére a küldetési vészmegszakító-rendszert üzemeltető akkumulátorok szavatossági idejére vonatkozóan a NASA hosszabbítási kérvényét a teszt befejézésig várni kell. Ettől nagyban függ, hogy mikorra tűzhet ki az űrhivatal ismét indítási időpontot.

Szeptember 13. szerda:

  • Tegnap módosította a NASA az SLS következő tesztjének, és ebből következően az indítások lehetséges időpontjait. A tankolási tesztre szept. 21-én szerdán kerülhet sor, a startot pedig legkorábban 27-én kedden hajthatják végre. Tartalék időpontnak egyelőre csak október 2-át adták meg, de ez még egyeztetés alatt van.

Szeptember 9. péntek:

  • A tegnapi sajtótájékoztató összefoglalója:
  • - a technikus csapat kicseréli a szivárgó tankolórendszer csatlakozóját az SLS törzsén, ha az időjárás megengedi, akár mára végezhetnek is.
  • - szeptember 17-én terveznek egy kriogenikus tesztet végrehajtani, hogy megvizsgálják, van-e még szivárgás. Most ezen van a legnagyobb hangsúly, ettől függ nagyon sok minden.
  • - a NASA benyújtotta a Légierőhöz azt a kérvényt, hogy az Eastern Range, akik az összes floridai indítás ütemezéséért és felügyeletéért felelős, engedélyezze a vészmegszakító rendszer akkumulátorainál a karbantartási idő meghosszabbítását. Normális esetben 20 naponta kell ellenőrizni és esetleg cserélni a rendszert, erre már 5 nap haladékot kapott az űrhivatal, de most még 15 napot kérvényeztek. Ha megkapják az engedélyt, akkor két indítási dátum állhat rendelkezésre még ebben a hónapban, szeptember 23-án és 27-én. Ennek persze alapfeltétele, hogy a tankolási tesztén is minden simán menjen 17-én. Ha viszont nem kapják meg át engedélyt, akkor valószínű vissza kell szállítani az SLS-t a szerelőhangárba, és ez további heteket jelenthet az indítás csúszásában.
  • - a szilárd hajtóanyagú rakéták állapota egyelőre még megfelelő, nem jelentenek kockázatot az indításra (eredetileg csak 12 hónapos a szavatossági idejük az egyes szegmensek illesztése miatt, ami jelenleg 18 hónapos már, és ki tudja, meddig kell még tartaniuk…). Folyamatosan monitorozzák az állapotukat, ha idén még el tud indulni a rakéta, nem veszélyeztetik a küldetést.
  • - az SLS ötnél több átszállítási kört nem nagyon visel el, és egyelőre már háromnál tart a NASA. Ha úgy adódik, hogy most is vissza kell szállítani végül a hangárban, azon kívül már csak egy kört tehetnek meg a hangár és az indítóállás között, mert a szerkezeti integritás csökkenhet.

Szeptember 8. csütörtök:

  • A NASA vezetősége magyar idő szerint 17 órától tart sajtótájékoztatót, amin a vizsgálatok utáni eredményekről és a várható folytatási lehetőségekről fognak beszámolni.

Szeptember 7. szerda:

  • A mérnökök egyelőre az indítóálláson próbálják kicserélni a szükséges csatlakozást a tankolórendszer és a rakéta törzse között. A vészmegszakító rendszer szavatossági idejének esetleges meghosszabbításáról továbbra sincs döntés, így egyelőre az sem tisztázott, hogy visszaszállítják-e az SLS-t a szerelőhangárba, és ha igen, mikor. A helyzet bonyolultságáról bővebben ebben a cikkben olvashattok!

Szeptember 4. vasárnap:

  • A tegnap késő esti sajtótájékoztatón csak egy valamit erősítettek meg biztosan a program vezetői: a keddig tartó 25. számú indítási periódusban biztosan nem fog tudni már elindulni az SLS. A következő időszak (26. számú) szeptember 20-október 4, viszont ebben az időszakban tervezik indítani a SpaceX Crew-5 küldetést is a Nemzetközi Űrállomásra, ami elsőbbséget élvez majd. Emellett a várható szerelési/javítási munkák miatt szinte biztos, hogy szeptemberben nem fog sor kerülni az Artemis-1 indítására, de erről még a későbbiekben fog tájékoztatást adni a NASA. Jelenleg több forgatókönyvet vizsgálnak, de elég valószínű, hogy a rakétát vissza kell szállítani a VAB-be (Vehicle Assembly Building), mert a küldetésmegszakító-rendszert és az akkumulátorokat is cserélni kell a szavatossági idő lejárása miatt, illetve a tegnap tapasztalt hibás gyorsleválású kar csatlakozóját is cserélni kellhet, ezt viszont szintén csak a szerelőhangárban tudják elvégezni a szakemberek. Az ezt követő időszak (27. számú) október 17-31. kivéve okt. 24-26 és 28 napokat. Ezen periódusban már nagyobb eséllyel kerülhet sor az indításra.

Szeptember 3. szombat: a 2. indítási kísérlet napja!

  • 17:21: Hivatalosan is lefújták a mai indítási kísérletet. Elméletileg a következő időpont magyar idő szerint szeptember 6-án 0:12-1:42 lesz, de meg kell várni a NASA döntését erről.
  • 17:13: Sajnos úgy tűnik, ma sem kerül sor az indításra. Bár Charlie Blackwell-Thompson még nem adta ki a hivatalos utasítást a halasztásra, 99%, hogy nem indul ma az SLS, mert gyakorlatilag kifutottak az indítási ablak előtti felkészülési időből. Ettől függetlenül jelenleg is tanácskoznak, és hamarosan eldöntik, hogy haladnak tovább.
  • 16:30: A harmadik kísérlet sem sikerült a hidrogénszivárgás, a továbbiakról nem sokára döntés születik a földi irányításnál.
  • 16:14: A harmadik javítási terv alapján megnézik, hogy megszűnt-e a szivárgás, korábban ezt két javítással nem sikerült megoldani. Ezen terv alapján kissé felmelegítették a hdrogén átfejtővezetéket, és a "lassú átfejtés" folyamata elindulhat. Ha ezúttal sem sikerül elhárítani a hibát, kevés esély marad a mai indításra. Ez néhány perc múlva kiderülhet. A második fokozatot (ICPS) még el sem kezdték feltankolni.
  • 16:06: Már javában zajlik az SLS tankolása, de ismét nem megy simán az összetett folyamat: megint hidrogénszivárgást észleltek a gyorsleválású karnál. Nagyjából 40 perce próbálják a technikusok megoldani a problémát, egyelőre sikertelenül.
  • 9:24: A két órás indítási ablak idején 60-80%-os valószínűséggel várható kedvező időjárás. Eközben az oxigéntartály feltöltöttségi szintje már 99%.
  • A rakéta felkészítése már tegnap megkezdődött, az akkumulátorokat elkezdték feltölteni, és néhány óra múlva a földi irányítás a repülésigazgatóval együtt dönt az adott helyzet alapján a tankolási művelet megkezdéséről.

Szeptember 2. péntek:

  • Tegnap megtartotta a NASA a szokásos indítás előtti sajtótájékoztatóját. Ezen Mike Sarafin programmenedzser elmondta, hogy ha nem tud elindulni az SLS szept. 3-án, akkor az 5-i dátumon kívül 6-án is lehetőség lesz a startra, bár ekkor szűkebb indítási ablakban. Megerősítette, hogy ha hasonló érzékelőhiba lép fel a hajtóműveknél, mint legutóbb, nem fogják lefújni az indítást. Kiderült ugyanis, hogy nem a 3-as számú RS-25-tel volt a probléma, hanem egy hibás előhűtési szenzor miatt álltak le biztonsági okokból.

Augusztus 31. szerda:

  • Új indítási időpontot adott meg a NASA a múlt éjjeli sajtótájékoztatón! Az SLS rakéta indulására szept. 3-án szombaton 20:17-22:17 között lesz lehetőség!
  • Egyéb információk is elhangzottak:
  • 1, a négy főhajtómű előhűtését korábban fogják megkezdeni, hogy egy esetleges problémára hamarabb fény derüljön (a 3-as számú RS-25 belső hőmérséklete a mért adatok alapján 40 fokkal volt magasabb a kelleténél).
  • 2, a köztes belső tartályban észlelt repedés és szivárgás valójában csak egy hibás szeleptömítés volt, amit a hideg-meleg hőmérsékletek egymásra mért hatása idézett elő.
  • 3, Ha szombaton sem tud elindulni a rakéta, a következő időpont szept. 5-e hétfő lehet.

Augusztus 30. kedd:

  • A NASA tegnap esti sajtótájékoztatóján nem sok újdonság derült ki. Mike Sarafin, az Artemis-program egyik vezetője elmondta, hogy a technikus csapatnak elég pihenőidőt adnak, és ma este tartanak egy belső értekezletet, ahol kielemzik a tegnap gyűjtött adatokat, és döntenek a további lépésekről, illetve arról is, hogy 2-án meg tudják-e kísérelni ismét az indítást.

Augusztus 29. hétfő: a tervezett indítás napja!

  • 14:45: a mai indítást hivatalosan is elhalasztotta a NASA, ugyanis nem maradt elég idő a hibák kijavítására. A következő indítási időpont szept. 2-án pénteken lesz 18:48-tól, de az űrhivatal még később megerősíti ezt a dátumot, ha minden adatot kivizsgált.
  • 14:20: továbbra is a 3-as számú hajtóműnél észlelt hűtési problémát próbálják kijavítani, egyelőre még várnak a halasztás bejelentéssel.
  • 13:46: a hivatalos indítási időpont jelenleg 15:33, de ez szinte biztosan változni fog még, mert a visszaszámlálás továbbra is T-40 percnél áll. Az indítási ablak 16:33-ig tart.
  • 13:27: T-40 percnél megállították a visszaszámlálást, mert továbbra is úgy tűnik, hogy fennáll a 3. hajtóműnél a probléma.
  • 13:08: Úgy tűnik, sikerült megoldani a hajtómű problémáját, és mind a négy rakétamotor megfelelő hűtést kap.
  • 12:55: a 3. hajtómű hűtése még mindig nem jó, lezárják a többit, hogy minden nyomás ott koncentrálódjon.
  • 12:33: Továbbra is dolgoznak a két hiba elhárításán. A 3. számú hajtóműnél továbbra sincsenek megfelelő értékek, és a belső összekötő tartályon lévő repedésen is agyalnak. Külön-külön egyik sem jelenti a mai halasztást, szóval nincs akkora gond egyelőre, de az idő egyre inkább szorít
  • 12:19: Egy újabb hír, amit nem akart senki hallani: egy repedést fedeztek fel a két fő üzemanyagtartályt összekötő belső tartály pereménél. Egyelőre még nem tudni, mekkora gondot jelent ez, de a visszaszámlálás megy tovább.
  • 12:11: Zajlik az RS-25 hajtóművek előhűtése. A négyből háromnál megfelelő értékeket mérnek, egynél kisebb eltérés van, de dolgoznak a problémán.
  • 11:14: Befejeződött a központi fokozat tankolása! Szerencsére a kezdeti problémák után már nem lépett fel újabb gond, így mindkét üzemanyagtartály megtelt, és mostantól a szintentartás lesz a hátralévő időben a feladat. A második fokozat tankolása még zajlik
  • 10:35: A földi irányítás megadta az engedélyt a második fokozat (ICPS) tankolásának megkezdésére! Az első fokozat tankolása folytatódik.
  • 10:21: Egyelőre jól halad most az üzemanyagtartályok feltöltése, és összességében már 33%-ban tankolták fel a központi első fokozatot.
  • 10:12: Mindkét tartályt "gyors átfejtéssel" töltik fel jelenleg, így még továbbra is van esély a mai indításra! De túl sok tartalékidő nem maradt az indítási ablakból...
  • 10:07: Újraindult a hidrogénátfejtés. Jelenleg a visszaszámláló óra T-3 óra 55 percnél jár, és az oxigéntartály már 61%-ban, a hidrogéntartály 13%-ban van feltöltve.
  • 9:55: ​Kézi vezérléssel igyekszik a technikus csapat megfelelően alacsony hőmérsékletre visszahűteni a hidrogén átfejtőrendszert, ami túlzottan felmelegedett az első leállás során, ezután újból megkísérlik a lassú átfejtést.
  • 9:47: Sajnos nem sikerült az átfejtő rendszer leállításával és ismételt beindításával elhárítani a szivárgást, így ismét leállították a hidrogén átfejtését. Hamarosan az oxigén átfejtést is leállíthatják.
  • 9:35: Az irányítás úgy döntött, hogy folytatják a hidrogén "lassú átfejtést", és meglátják, hogy a szivárgás továbbra is fennáll-e. Ha a lassú ütemű átfejtést fenn tudják tartani, akkor folytatják a tankolási folyamatot.
  • Elérkezett az Artemis-1 küldetés első tervezett indítási napja! Igyekszünk folyamatosan a legfontosabb eseményeket közzétenni itt is a hosszú felkészülési folyamat során, amíg az élő adásunk kezdődik 13:45-kor.
  • Ami eddig történt:
  • Az első fokozat tartályait nagyjából egy órás csúszással tudták elkezdeni feltölteni cseppfolyósított oxigénnel és hidrogénnel, miután az indítóállás közelében vihárcella alakult ki, és biztonsági okokból az küldetésirányítás vezetői a várakozás mellett döntöttek. Végül 8:11-kor elkezdődött az oxigén, majd 8:27-kor a hidrogén átfejtése is. 9:17-ig minden simán ment, ekkor viszont a hidrogén átfejtést leállították, ugyanis egy hasonló szivárgást észleltek a nyomásleengedő szelepnél, mint amit az első, áprilisi tankolási tesztnél is. Egyelőre az oxigén átfejtése zavartalanul halad.

Augusztus 28. vasárnap: L-1 nap

  • Egy érdekes tényt említettek a mai értekezleten összegyűlt vezetők: ha a visszaszámlás elér T-6,8 másodpercig, ami a négy főhajtómű begyújtásának pillanata, és ezután kell valamilyen oknál fogva megszakítani az indítási szekvenciát, akkor az egész rakétát ismét vissza kell szállítani a Vehicle Assembly Buildingbe hajtóműcserére. Ennek oka, hogy ha már gyújtás után kell leállítani az RS-25 hajtóművet, akkor az annyi további vizsgálatot jelentene a következő kísérletig a cseppfolyósított hidrogénnel való összetett és óvatos munkafolyamatok miatt, hogy egyszerűbb kicserélni a teljes rakétamotort.
  • A tegnapi nap eléggé "feszülten" telt Floridában, ugyanis a Kennedy Űrközpont felett villámcsapásokkal teli vihar söpört át, és az LC-39B indítóállás egyik villámhárító tornyába is belecsapott egy villám, de ez a védő berendezés épp emiatt épült, hogy megvédje a rakétát és a többi infrastruktúrát. A holnapi napra egyelőre még mindig 70%-os valószínűséggel jósolnak kedvező időjárási feltételeket a két órás indítási ablak idejére.

Fotó: spaceflightnow.com

Augusztus 26. péntek: L-3 nap

  • A tegnap esti NASA-közlemény szerint a technikusok befejezték a hidraulikus erőátviteli rendszer szervizelését a két oldalsó gyorsítórakétán. Végeztek az Orion kapszulában az utolsó belső munkákkal (többek között elhelyzeték Snoopy-t, a súlytalanságjelző plüssfigurát, eltávolították az ablakok és ülések védőborítását, és lezárták a személyzeti kabinajtót. A következő napokban még szintén lezárják az indítás-megszakítórendszer nyílását, és elhúzzák a személyzeti hidat, melyen keresztül az Orion megközelíthető. A rakéta alsó részénél a gyorsítórakéták és a főhajtóművek szervizplatformjait, illetve az oldalsó lángelterelőt is az indításhoz szükséges pozícióba állították.

Augusztus 25. csütörtök: L-4 nap

  • Kiadták az első időjárás-előrejelzést a hétfői két óra hosszú indítási ablakra, mely szerint 70%-os jelenleg a kedvező körülmények valószínűsége. Villámlás is lehet a Kennedy Űrközpont közvetlen közelében vagy akár a terület felett, de Floridában gyorsan változnak a körülmények, és a két órás ablakon belül is kitisztulhat annyira az idő, hogy elindulhasson a rakéta.

Augusztus 23. kedd: L-6 nap

  • Magyar idő szerint éjjel 2 órától tartották a NASA vezetői és Artemis-1 küldetésért felelős személyek az egyik utolsó, ám annál fontosabb értekezletet, az ún. Flight Readiness Review-t, azaz a repülés előtti megfelelőségi és készültségi állapotfelmérést, melynek az SLS rakéta és a földi kiszolgáló infrastruktúra (mobil indítóállás, üzemanyag tankolórendszer stb.) állapota alapján döntenek az utolsó napokra megállapított, ütemezett felkészülésről. A döntéshozók zöld jelzést adtak a további lépések megkezdésére, hogy a jövő hétfői elsődleges indítási napon elindulhasson a régóta halasztott küldetés.

Korábbi cikkeink a küldetéssel és a rakétával kapcsolatban:



Elkötelezettek vagyunk, hogy tevékenységünk reklámoktól mentes maradjon és kizárólag közösségi finanszírozásból működhessünk. Ha tetszik a munkánk, akkor azt kifejezheted egy megosztással, illetve ha van módod, anyagilag is hozzájárulhatsz az oldal működéséhez, ezt a "Támogatás" gomb megnyomásával teheted meg.



"Artemis-1 hírfolyam" bejegyzés hozzászólásai (0 db)

Jelenleg még senki nem szólt hozzá a témához! Légy Te az első!

Hozzászólás írása +