Hírcsokor: SpaceX/Starlink áremelés, 2022 végén indulhat a Vulcan

Kapcsolódó

21 hónap után repültek ismét utasok a New Shepard rakétával

Legutóbb 2022 augusztusában hajtott végre a Blue Origin utasokkal...

Földünk az űrből: Új-Zéland

A Kopernikusz-program Sentinel-2 műholdja 2024. május 7-én készítette az...

A nap képe #1473 – PREFIRE misszió

A PREFIRE misszió orrkúpjai, melyek a NASA sarkvidék kutató...

A NASA-val együtt valósulhat meg az európai ExoMars küldetés

A komponenseket, amiket korábban a Roszkoszmosz gyártotta volna, az...

A napokban (március 21. és 24. között) zajlik Washingtonban a „Satellite 2022” űripari konferencia, ahol több beszélgetős panelt is tartottak az űripari cégek vezetőivel és képviselőivel. Cikkünkben összefoglaljuk a különböző panelokon elhangzott érdekesebb híreket.

A NASA korábbi vezetője, Jim Bridenstine beszél a konferencia egyik paneljén

  • Stéphane Israël, az Arianespace igazgatója a Szojuz rakéták kieséséről: 2022 teljesen más év lesz, mint amire számítottak. Nincs döntés még, hogy milyen rakétákkal indítják az idénre tervezett európai űreszközöket (köztük 4 db Galileo műholdat is), de akár az új Ariane-6 is szóba jöhet (legkorábban 2023-ban).
  • Jarrett Jones, a Blue Origin alelnöke: a cég új irodákat nyitott, és több mint 1000 dolgozóval bővültek az elmúlt 1 évben. A New Glenn rakétával kapcsolatban megjegyezte, hogy jelenleg a rendszerek minősítése zajlik, ami egy rendkívül bonyolult és sok idő felölelő folyamat – új dátum az első indításra továbbra sincsen (várhatóan csak idén év végén lesz), de kapcsolatban vannak a megrendelőkkel, és folyamatosan tájékoztatják őket a fejleményekről.
  • Tory Bruno, a ULA (United Launch Alliance) vezetője: a műholdkonstellációk építésén kívül a jelenlegi indítási piac lapos, kevés az új megrendelés. A ULA nem tervez űrhajót, vagy bármilyen űreszközt építeni, maradnak a tradicionális rakétaindítási szolgáltatásoknál. A Vulcan rakéta bemutatkozása idén év végén várható, az első, már repülésre alkalmas BE-4 hajtóművek idén nyáron érkeznek a Blue Origintől. A hajtóművek teljesítménye várakozáson felüli, a Blue Origin átlagosan hetente 3 alkalommal hajt végre statikus hajtóműteszteket. Bruno azt is megerősítette, hogy a csúszások ellenére a ULA nem tervezi, hogy más beszállítót keressen (korábban az Aerojet Rocketdyne AR-1-es hajtóműve merült fel a Vulcan rakétához.)
  • Tom Ochinero, a SpaceX egyik alelnöke: továbbra is a heti 1 indítás a cél (közte 5 Falcon Heavy-misszió), és tudnak csúsztatni indításokat is új megrendelések miatt (főképp Starlink-missziókat). Az aktív flottát kb. egy tucat Falcon-9 első fokozat alkotja, de ezt később lehet bővítik majd. A jelentős infláció miatt árat emel a SpaceX: a rideshare programban 200 kg hasznos teher feljuttatása 1 millió dollár helyett 1,1 millió dollár lesz. A Starlink szolgáltatás és vevőegység árai is emelkednek: a havi előfizetés díja 90-ről 110 dollárra, a terminál ára 499 dollárról 549-re (a már korábban megrendelt ügyfeleknek) és 599-re emelkedik új megrendelőknek. Az árak az USA-ra vonatkoznak, de más országokban is hasonló emelésről kaptak értesítést a felhasználók. Hírek szerint a Falcon-9 listaára is emelkedett 67 millió dollárra (nem újrahasználható módban).
  • Lars Hofmann, a Rocket Lab alelnöke: „nagyon közel” van az első, helikopterrel való első fokozat visszaszerzés – még két küldetés hajtanak végre előtte. Rengetegen szeretnének betörni a kisműholdak indítási piacára, de a Rocket Lab nagy előnyben van velük szemben. A Rocket Lab továbbra is nagy figyelmet fordít az űreszközök és műholdak gyártására is az indítások mellett.

Az egyik panelbeszégetés

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Kérjük engedélyezd a reklámokat

Így tudod a Spacejunkie csapatát támogatni, hogy minél több friss hírt hozhassunk Nektek az űrutazás, űrkutatás világából!
Dark mode powered by Night Eye