Hírek a soron következő két amerikai holdi leszállóegységről

Kapcsolódó

Új teherszállítási és hőpajzs technológiák a NASA támogatásával

Két amerikai kisvállalkozás, név szerint a Canopy Aerospace Inc.,...

A nap képe #1305 – Herbig-Haro 797

A James Webb űrteleszkóp közeli infravörös kamerájának (NIRCam) felvétele...

Ezt nem láttuk jönni: a Jeff Bezos vezette Amazon három indítással bízta meg a SpaceX-et

A Kuiper internetszolgáltató műholdak a Starlink vetélytársaként működnek majd,...

Angola csatlakozott az Artemis Egyezményhez

Immáron 33 nemzetet számlál az Artemis Egyezmény, ugyanis Bulgária...

Az orosz kormányzat jóváhagyta a kínai holdbázis-projektben való együttműködés ratifikálását

Az eddigi szándéknyilatkozat után immár hivatalos szintre emelik az...

Két amerikai magáncég kísérli meg legkorábban idén novemberben és jövő szeptemberben saját eszközének eljuttatását a Hold felszínére.

Intuitive Machines – Nova-C

A hét elején mutatta be az Intuitive Machines Houstonban a teljesen elkészült Nova-C leszállóegységet, mely immár készen áll a Kennedy Űrközpontba való átszállításra, hogy a tervek szerint novemberben megkezdhesse útját a Hold felé. A SpaceX Falcon-9 rakétájával történő indításra hatnapos ablak áll majd rendelkezésre november 16-22 között, a Nova-C 32 perccel a startot követően fog leválni a második fokozatról és kezdi meg önálló, 5 napos útját. Miután Hold körüli pályára áll, egy napot fog keringeni, ezalatt az idő alatt végrehajtják a rendszerellenőrzéseket, végül az űreszköz a Malapert-kráternél kísérli meg a leszállást, 300 km-re a déli pólustól.

Az Intuitive Machines csapatának most az LC-39A indítóállás forgalma miatt kell izgulnia, hiszen a fent jelzett időpontig több másik felbocsátás is tervben van, a Nova-C cseppfolyósított metánnal és oxigénnel történő feltankolása viszont csak ennél az indítóállásnál lehetséges.
A más néven IM-1 nevű leszállóegység több elsőséget is magáénak mondhat, nemcsak a cég első űreszköze, de a NASA Commercial Lunar Payload Services (CLPS) programjában is az első küldetést jelenti. Utóbbi keretében az amerikai űrhivatal több magáncég számára nyújtott pénzbeli támogatást különböző űreszközök Holdra juttatásával, és „társ-bérlőként” saját rakományokat is elhelyeznek az útnak induló leszállóegységeken. Így történik ez a Nova-C esetében is, mely a NASA öt darab eszközét viszi magával.

Fontos még megemlíteni, hogy az Intuitive Machines lehet az első olyan leszállóegység, mely egy magáncég fejlesztésében száll le sikeresen a Holdra. 2019-ben az izraeli SpaceIL, idén áprilisban pedig a japán Hakuto-R már megkísérelte elérni a felszínt, de sajnos mindkettő kudarcot vallott, így most az IM-1-en a sor. Tekintve, hogy az összes holdraszállási kísérlet kevesebb mint 45%-a zárult sikerrel, nagyon izgalmas lesz figyelni, hogy mi lesz a Nova-C sorsa. Ha pedig hozzátesszük, hogy ez lesz az első amerikai leszállóegység, mely az Apollo-17 küldetés 1972 decemberi landolása óta először kísérel meg leszállást a Hold felszínére, még jobban megnöveli a misszió fontosságát.

Steve Altemus, a cég elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy saját becslésük szerint 65-75%-ra teszik a sikeres leszállás valószínűségét. Ezt a földi teszteken eddig szerzett tapasztalatokra és a precíz leszállórendszer technológiára és rendszerre alapozza. Nagyon reméljük, hogy hosszú idő után az Egyesült Államok is újra elérheti a Holdat!

A Nova-C-ről ebben a cikkben számoltunk be bővebben.

Fotó: Intuitive Machines

Firefly – Blue Ghost

Az Intuititive Machines-hez hasonlóan ők is a CLPS program keretében valósítják meg saját holdi leszállóegységüket, mely a Blue Ghost nevet kapta. A Firefly valamivel hátrébb tart a tervekkel, de ez nem meglepő, hiszen az ő egységük legkorábban 2024 szeptemberében indulhat a Holdra. Néhány napja a texasi magáncég egy fontos mérföldkő eléréséről számolt be: befejezték a Blue Ghost szerkezeti és meghajtási rendszerbeli fejlesztését és összeszerelését. A Firefly három szerződést is elnyert a NASA-tól, összesen több mint 230 millió dolláros támogatással. A cég méltán büszke a teljes mértékben és gyors ütemben, házon belül kifejlesztett rendszerekre, legyártott alkatrészekre, melynek köszönhetően hamar tudtak alkalmazkodni a NASA kéréseihez.
Ahogy a Nova-C, úgy a Blue Ghost is visz magával további rakományokat, egész pontosan 10 különböző NASA-eszköz kap helyet rajta.

Most, hogy elkészültek az első küldetés eszközével, meg is kezdik a második, 2026-ra tervezett Blue Ghost Mission-2-re való felkészülést, melynek keretében egy műhold áll Hold körüli pályára több különböző űreszközzel egyetemben, amik aztán égi kísérőnk túlsó oldalán szállhatnak le a felszínre.

Fotó: Firefly
Dark mode powered by Night Eye