Hírösszefoglaló az elmúlt napok történéseiből

Kapcsolódó

Az MDA Space 2030-ig támogatja a Nemzetközi Űrállomás robotikai rendszerét

Az MDA Space egy körülbelül 182 millió dollár értékű...

A nap képe #1444 – A Nancy Grace Roman optikai rendszere

A Nancy Grace Roman űrteleszkóp optikai rendszere, mely 10...

Első magyarként választották be az űrkutató hírességek közé Almár Ivánt

A Magyar Asztronautikai Társaság (MANT) örökös tiszteletbeli elnökét a...

A nap képe #1443 – Szojuz MSz-25 űrhajó

Nyikolaj Csub kozmonauta lenyűgöző fotót készített az orosz szegmens...

Meglepően sok esemény történt vagy érkezett hír tervekről a héten a világ különböző tájairól, ezeket írtuk most össze egy cikkbe.

Megérkezett a Crew-8 űrhajója a Kennedy Űrközpontba

Tegnap kora este begördült az összeszerelő hangárba a SpaceX Crew-8 küldetés Crew Dragon Endeavour űrhajója, mely legkorábban március 1-jén 6:04-kor indulhat ismét a Nemzetközi Űrállomásra négy űrhajóssal. Ez az az űrhajó, mely először szállított kereskedelmi szerződés keretében NASA-asztronautákat az ISS-re 2020 májusában, a mostani misszió pedig már az 5. útja lesz ennek a kabinnak, ez a flottában a legtöbb.

A Crew Dragon Endeavour a vadonatúj Falcon-9 B1083 hordozórakéta mellett a SpaceX hangárjában. Fotó: SpaceX

A Vast Space is bejelentkezett az 5. és 6. privát ISS-küldetés végrehajtására

A Vast Space LLC. amerikai magáncég már tavaly is sokak érdeklődését és figyelmét felkeltette azzal a bejelentéssel, hogy mindenkinél korábban, már 2025-ben pályára állítanák első kereskedelmi űrállomásukat. Tegnap további komoly tervekről számoltak be: beadták pályázatukat a NASA-nak az 5. és 6. privát ISS-küldetés végrehajtására. Eddig csak az Axiom Space-szel szerződött az űrhivatal, a négy aláírt küldetésből eddig három zajlott le, és a negyedikre is még idén sor kerülhet. Utóbbi cég eddig nem nagyon talált kihívóra ezen missziók elnyeréséért folyó versenyben, most viszont érdekes lesz, hogyan dönt a NASA vezetősége, ugyanis ez nagyban érintheti a magyar HUNOR-program keretében induló következő űrhajósunk küldetésének időpontját is. 

Már az indítóálláson várakozik a Blue Origin első New Glenn „útkereső” prototípusa

Régóta várt esemény történt Jeff Bezosék háza táján: miután néhány napja átszállították az első földi tesztekhez épített teljes méretarányú New Glenn prototípusát, tegnap megtörtént a rakéta felállítása is az LC-36 indítóálláson. Ahhoz képest, hogy hosszú évek óta szinte semmit nem hallhattunk vagy láthattunk a Blue Origin újgenerációs nehézrakétájáról, az utóbbi hónapokban végre felgyorsultak itt is az események, és első alkalommal láthatunk egy teljes hordozót a kiszolgálásához átépített komplexumban. A cég tájékoztatása szerint legalább egy hetes tesztelési időszak következik, és ha minden jól alakul, még idén sor kerülhet a hordozó bemutatkozására. Úgy tűnik, az év elején végrehajtott igazgatóváltás jót tett a cégnek…

Fotó: Blue Origin

Alakul a Boeing Starliner Crewed Flight Test küldetése is

Jó jel a többéves csúszást elszenvedő misszió szempontjából, hogy a NASA tegnap kiadta a tartalomgyártók regisztrációjára szóló felhívást, amit szokás szerint pár hónappal a közeledő küldetés előtt szoktak megtenni. Ahogy számos cikkben beszámoltunk róla mi is az elmúlt években, a Boeing egyre kínosabb hátrányba került a sorozatos műszaki problémák és a nem megfelelő vezetési mechanizmusok miatt. Most azonban úgy tűnik, tavasszal végre sor kerülhet a CST-100 Starliner személyzetes tesztrepülésére a Nemzetközi Űrállomásra. A jelenlegi tervek szerint erre legkorábban pontosan két hónap múlva, április 22-én kerülhet sor, de természetesen a Boeingnak igazodnia kell az ISS üzemszerű küldetéseinek menetrendjéhez is, emiatt még változhat az időpont.

A Boeing CFT küldetésre kijelölt kéttagú személyzet tagjai: balra Suni Williams pilóta, jobbra pedig Barry „Butch” Wilmore parancsnok. Fotó: NASA

Megérkezett Kourou-ba az első Ariane-6 rakétát szállító teherhajó

Átevezve szó szerint és átvitt értelemben is más vizekre, magyar idő szerint tegnap este megérkezett az Európai Űrügynökség Francia Guyana-n fekvő Kourou Űrközpontjába az a teherhajó, ami az első repülésre szánt Ariane-6 hordozó első és második fokozatát szállította. Ezzel az ESA továbbra is tudja tartani a tavaly november végén kitűzött menetrendet, és remélhetőleg a kijelölt június 15-július 31 közötti időszakban elindulhat debütáló útjára a rakéta. 

Fotó: ESA

Kína továbbra is még 2030 előtt tervez űrhajósokat juttatni a Holdra

A China National Space Administration (CNSA) kiadta legfrissebb tervezett idővonalát a következő évek és holdi küldetéseinek ütemezéséről, amiben mind a kutató- mind a személyzetes holdraszálló missziók szerepelnek. Eszerint először a Csüecsiao-2 jeltovábbító- és átjátszó műholdat állítanák Hold körüli pályára, legkorábban márciusban. Majd három újabb Csang’e-misszióra kerülne sor két évenkénti indítási ütemben: májusban indulhat a Csang’e-6, amit 2026-ban követne a Csang’e-7, mely az utóbbi évek legkeresettebb holdi területénél, a déli pólusnál szállna le, 2028-ban pedig a Csang’e-8 is megkezdené küldetését, mely két rovert is magába foglal, hogy minél jobban feltérképezzék a későbbi holdbázis tervezett helyszínét, emellett pedig a helyben történő nyersanyag-felhasználást is tesztelnék. Ezt követően pedig már az első személyzetes küldetésre kerülne sor, még 2030 előtt, ami a tavalyi ütemtervhez képest nem változott. Bár sok információ nem érkezik Kínából ezen misszió előkészületeiről, önmagában az a tény, hogy nem jelentettek be csúszást, jó jel lehet, egyúttal viszont aggodalomra adhat okot a NASA és partnerei számára, akik nyilvánvalóan szeretnék megelőzni Kínát az újabb holdraszállási versenyben. A 2030-as évtizedben történne az ILRS-bázis kiépítése, majd a ’40-es évektől a teljes Hold körüli Csüecsiao-konstelláció telepítése is elindulna

Forrás: CNSA
Dark mode powered by Night Eye