Idei ötödik repülésével zárta évét a Falcon Heavy

Kapcsolódó

Egy hét szünet után ismét küldetést teljesített a Falcon-9-es

Ritkán fordul elő, hogy több mint egy hétig nem...

A nap képe #1504 – John Casani

John Casani projektvezető 1977-ben egy kis zászlót tart, amelyet...

A Synspective további tíz Electron indításra kötött szerződést

A Peter Beck által állapított Rocket Lab (továbbiakban: RL)...

Ma 41 éve indult az űrbe Sally Ride, az első amerikai űrhajósnő

Az STS-7 jelzésű küldetést a Challenger űrrepülőgéppel hajtották végre,...

A nap képe #1503 – Starliner és sarki fény

A Nemzetközi Űrállomás személyzete a legjobb pillanatban kapta lencsevégre...

A SpaceX nehézrakétája először juttatta az űrbe az Amerikai Űrhaderő titkosított űrrepülőjét.

Többszöri halasztás után (előbb a kedvezőtlen időjárás, majd egyik oldalsó rakétafokozatban végrehajtott hajtóműcsere miatt) végül múlt éjjel elindulhatott az idei ötödik, összességében kilencedik Falcon Heavy, mely a harmadik Űrhaderő-megbízás keretében repült. A küldetés a USSF-52 jelzést kapta, a hasznos teher pedig az X-37B űrrepülőgép volt, mely hetedik bevetését kezdte meg (ezt jelzi az OTV-7 elnevezés). 

Fotó: SpaceX

A három Falcon-9-ből összeállított rakéta 27 darab Merlin-1D hajtóműve magyar idő szerint 2:07-kor morajlott fel, közel 23 MN össztolóerejüknek köszönhetően fürgén emelkedett el a hordozó a számára pehelysúlyú, 5 tonnás rakománnyal (érdekesség, hogy a Falcon Heavy brutális erejének köszönhetően akár Hold irányú pályára is tudta volna állítani az X-37B-t).
Az első fokozatok közül a két szélső (B1064 és B1065) már ötödik küldetésén repült, a legutóbbi, Psyche űrszonda indítását magába foglaló misszión is ezek szerepeltek. Köztük a B1084 jelű fokozat kapott helyet, mely első és utolsó útjára indult egyben. A nagy energiaigényű pálya miatt ugyanis arra már nem volt lehetőség, hogy mindhárom első fokozatot megkíséreljék visszahozni (a középső boosternek nem maradt volna elég üzemanyaga a visszatérési szakaszhoz). 
A látványos fokozat szétválási fázis után az oldalsó fokozatok végrehajtották visszaforduló manőverüket és megkezdték visszatérésüket a Kennedy Űrközpont felé, végül repülésük hibátlan lezárásaként landoltak az LZ-1 és LZ-2 leszállási zónákon. A középső első fokozat eközben még tovább gyorsított és emelt pályamagasságán, majd a kellő időben átadta ezen feladatot a második fokozatnak. 

A küldetés összetettségét mutatja, hogy a cikk írásakor, tehát 7 órával az indítás után még továbbra sem érkezett hivatalos megerősítés az űrrepülő megfelelő pályára állításáról. Más Űrhaderő megbízásoknál volt már hasonlóra példa, és a küldetés titkosított jellege miatt nem ismert, hogy a második fokozatnak mikor és milyen műveleteket kellett végrehajtania, de remélhetőleg hamarosan érkezik a jó hír a teljes sikerről. Amint ez megtörténik, frissítjük cikkünket. 

Frissítés 14:43: Megerősítették, hogy az X-37B megfelelő pályára állt, így a küldetés teljes sikerrel zárult.

Az indítást mi is élőben közvetítettük, amit az alábbi linken tudtok visszanézni:

Fotó: Michael Seely
A két oldalsó fokozat leválásának és visszafordulásának hosszú záridős felvétele. Fotó: Charles Boyer

 

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Kérjük engedélyezd a reklámokat

Így tudod a Spacejunkie csapatát támogatni, hogy minél több friss hírt hozhassunk Nektek az űrutazás, űrkutatás világából!
Dark mode powered by Night Eye