Idei ötödik repülésével zárta évét a Falcon Heavy

Kapcsolódó

Indonéz távközlési műholddal startolt a Falcon-9 hordozó

Kis túlzással a SpaceX igáslova, a Falcon-9-es lassan "nemzetközi"...

A nap képe #1385 – ERS-2

Az Európai Űrügynökség 1995-ben indított ERS-2 (European Remote Sensing-2)...

62 éve jutott első alkalommal Föld körüli pályára amerikai űrhajós

John Glenn 1962. február 20-án Friendship-7 nevű űrhajójával háromszor...

A spanyol PLD Space is ESA-támogatásban részesül

Tavaly decemberben a német-angol HyImpulse magáncéggel írt alá szerződést...

A SpaceX nehézrakétája először juttatta az űrbe az Amerikai Űrhaderő titkosított űrrepülőjét.

Többszöri halasztás után (előbb a kedvezőtlen időjárás, majd egyik oldalsó rakétafokozatban végrehajtott hajtóműcsere miatt) végül múlt éjjel elindulhatott az idei ötödik, összességében kilencedik Falcon Heavy, mely a harmadik Űrhaderő-megbízás keretében repült. A küldetés a USSF-52 jelzést kapta, a hasznos teher pedig az X-37B űrrepülőgép volt, mely hetedik bevetését kezdte meg (ezt jelzi az OTV-7 elnevezés). 

Fotó: SpaceX

A három Falcon-9-ből összeállított rakéta 27 darab Merlin-1D hajtóműve magyar idő szerint 2:07-kor morajlott fel, közel 23 MN össztolóerejüknek köszönhetően fürgén emelkedett el a hordozó a számára pehelysúlyú, 5 tonnás rakománnyal (érdekesség, hogy a Falcon Heavy brutális erejének köszönhetően akár Hold irányú pályára is tudta volna állítani az X-37B-t).
Az első fokozatok közül a két szélső (B1064 és B1065) már ötödik küldetésén repült, a legutóbbi, Psyche űrszonda indítását magába foglaló misszión is ezek szerepeltek. Köztük a B1084 jelű fokozat kapott helyet, mely első és utolsó útjára indult egyben. A nagy energiaigényű pálya miatt ugyanis arra már nem volt lehetőség, hogy mindhárom első fokozatot megkíséreljék visszahozni (a középső boosternek nem maradt volna elég üzemanyaga a visszatérési szakaszhoz). 
A látványos fokozat szétválási fázis után az oldalsó fokozatok végrehajtották visszaforduló manőverüket és megkezdték visszatérésüket a Kennedy Űrközpont felé, végül repülésük hibátlan lezárásaként landoltak az LZ-1 és LZ-2 leszállási zónákon. A középső első fokozat eközben még tovább gyorsított és emelt pályamagasságán, majd a kellő időben átadta ezen feladatot a második fokozatnak. 

A küldetés összetettségét mutatja, hogy a cikk írásakor, tehát 7 órával az indítás után még továbbra sem érkezett hivatalos megerősítés az űrrepülő megfelelő pályára állításáról. Más Űrhaderő megbízásoknál volt már hasonlóra példa, és a küldetés titkosított jellege miatt nem ismert, hogy a második fokozatnak mikor és milyen műveleteket kellett végrehajtania, de remélhetőleg hamarosan érkezik a jó hír a teljes sikerről. Amint ez megtörténik, frissítjük cikkünket. 

Frissítés 14:43: Megerősítették, hogy az X-37B megfelelő pályára állt, így a küldetés teljes sikerrel zárult.

Az indítást mi is élőben közvetítettük, amit az alábbi linken tudtok visszanézni:

Fotó: Michael Seely
A két oldalsó fokozat leválásának és visszafordulásának hosszú záridős felvétele. Fotó: Charles Boyer

 

Dark mode powered by Night Eye