Indiai rakétákkal pótolná ki a kiesett kapacitást az Arianespace

Kapcsolódó

Indonéz távközlési műholddal startolt a Falcon-9 hordozó

Kis túlzással a SpaceX igáslova, a Falcon-9-es lassan "nemzetközi"...

A nap képe #1385 – ERS-2

Az Európai Űrügynökség 1995-ben indított ERS-2 (European Remote Sensing-2)...

62 éve jutott első alkalommal Föld körüli pályára amerikai űrhajós

John Glenn 1962. február 20-án Friendship-7 nevű űrhajójával háromszor...

A spanyol PLD Space is ESA-támogatásban részesül

Tavaly decemberben a német-angol HyImpulse magáncéggel írt alá szerződést...

A francia űripari óriás az Indiai Űrkutatási Szervezet (ISRO) kereskedelmi ágával kötött egy megállapodást, így a jövőben akár indiai rakéták is startolhatnak a Guyana Űrközpontból.

Ma jelentette be a francia Arianespace és az indiai NewSpace India Limited (NSIL, az ISRO kereskedelmi ága), hogy egyesítik erőiket a műholdas piacon, és közösen terveznek a jövőben geoszinkron és alacsonypályás műholdakat indítani. A lépés mind az európai, mind az indiai félnek nagyon előnyösnek bizonyulhat: az Arianespace sokéves késéssel küzd, ami az Ariane-6 programot illeti, és a Szojuzok kivonásával, valamint az Ariane-5 nyugdíjazásával Európa független indítási kapacitás nélkül maradt. India számára ez pedig egy tökéletes kapu a nyugati műholdas piac kiaknázására, amit korábban az Arianespace, manapság pedig a SpaceX ural.

Az Ariane-6 rakéta földi tesztelés során a Guyana Űrközpontban. Kép forrása: ESAAz Ariane-6 rakéta földi tesztelés során a Guyana Űrközpontban. Kép forrása: ESA

Bár konkrét tervek még nem születtek, elképzelhető, hogy a most üresen álló Szojuz-startállások a jövőben új életre kaphatnak az LVM-3 rakéták indításaival. Egy ilyen megállapodás alapján az Arianespace az LVM-3 hordozó indításait is kínálhatná az európai és más nyugati ügyfeleknek, akik az NSIL-nek fizetnék ki a start költségeit, és abból az összegből egy bizonyos százalékot visszanyerne az Arianespace. A nyilatkozatban nagy reményeket fűztek a projekthez, ugyanis a következő években nagy növekedésre számítanak, ami a felbocsátandó műholdak számát illeti.

Természetesen ez nem lesz ilyen egyszerű, hiszen teljesen át kell majd ehhez alakítani a meglévő startközpontokat, valamint az indiai félnek is fel kell pörgetnie az LVM-3 gyártását, hogy a hazai startok mellett a külföldi küldetésekre is jussanak járművek.

Egy LVM-3 rakéta (korábban GSLV Mk. III) indulása Sriharikotából. Kép forrása: ISROEgy LVM-3 rakéta (korábban GSLV Mk. III) indulása Sriharikotából. Kép forrása: ISRO

Dark mode powered by Night Eye