Ingenuity helikopter: Problémákkal ugyan, de túl a 6. repülésen

Kapcsolódó

Az ESA 522 millió eurós szerződéssel segíti az ExoMars küldetést

A kissé hányattatott sorsú ExoMars küldetés újabb lendületet vehet,...

A Rocket Lab egy 14,4 millió dolláros szerződéssel gazdagodott

Nem mindennapi megbízást nyert el a Rocket Lab: a...

A nap képe #1436 – A Szojuz MSz-24 űrhajó belsejében

Loral O’Hara, Oleg Novickij és Marina Vasziljevszkaja a Szojuz...

Közel két hónap után teljesített ismét küldetést a SpaceX az Amerikai Űrhaderő megbízásából

Ezúttal egy űridőjárás-figyelő műholdat juttatott napszinkron pályára a Falcon-9. Kis...

Elstartolt az első Angara-A5 nehéz hordozórakéta az Vosztocsnij Űrközpontból

Ezzel megkezdődtek az Amur indítóállás repülésfejlesztési tesztjei a nehéz...

Május 22-én, vagyis a Perseverance küldetésének 91. marsi napján (sol) sikeresen végrehajtotta az Ingenuity helikopter a hatodik repülését. A mostani küldetéssel kezdődően a helikopternek nemcsak a biztonságos manőverezés volt a feladata, hanem a Mars felszíni formáinak légkörből történő feltérképezése és vizsgálata is.

A repülésterv szerint az Ingenuity 10 méter magasra emelkedik fel, ezután délnyugati irányba halad kb. 150 métert 4 méter/másodperc sebességgel, majd délre fordul, és 15 méter után képeket készít (nyugati irányba), végül északkelet felé repül 50 métert és leszáll.

A 6. repülésen készült kép

A repülés első 150 métere probléma nélkül lezajlott, akkor azonban a helikopter elkezdett előre-hátra billegni (oszcillálni), amit a fedélzeti számítógép próbált ellensúlyozni. A probléma ellenére az Ingenuity biztonságos talajt ért, alig 5 méterre a kijelölt helytől. A NASA közleménye szerint a hibát az okozta, hogy a navigációs képek feldolgozása közben egy kép elveszett, ezután az algoritmus helytelen magassági és helyzeti adatok alapján próbálta javítani a helikopter aktuális helyzetét.

Két dolog is közrejátszott abban, hogy a helikopter túlélte a váratlan meghibásodást: a mérnökök úgy tervezték az eszközt, hogy egy ilyen esetekben is stabil maradjon, illetve a leszállásnál nem a navigációs képekre alapozzák a helikopter leszállását, így a mostani esetben is a helikopter belső navigációja segítette a leszállást.

Egyelőre nincsen arról hír, hogy mikor kerülhet sor a következő repülésre, de az Ingenuity ismét jól vizsgázott és tovább feszíti a saját határait.

Dark mode powered by Night Eye