Ismét egy “első alkalom” a Starship SN8-tól

Kapcsolódó

A Voyager-1 összes műszere használható tudományos adatokat szolgáltat!

Úgy tűnik a NASA sikerrel járt, és helyreállt a...

Újabb Artemis Egyezmény aláíró: Örményország

Immáron 43 országot számlál az Artemis Egyezmény, ugyanis június...

A nap képe #1499 – A Nemzetközi Űrállomás

Egy múlt heti felvétel a Nemzetközi Űrállomásról, amit a...

Egy ötödik héliumszivárgást is felfedeztek a Starliner űrhajón

A jelenleg a Nemzetközi Űrállomáshoz csatlakozó űrhajó meghajtási rendszeréből...

Újabb sikeres hajtóműteszt a Stoke Space neve mellett

Ismét fontos mérföldkövet ért el a Stoke Space, ugyanis...

Tegnap este a SpaceX először hajtott végre statikus hajtóműtesztet az orrkúpban található oxigéntartály használatával az SN8 prototípuson. Ezúttal csak egyetlen Raptort gyújtottak be, ám ez is egy újabb lépés a legnagyobb próbatétel, a 15 km magas tesztrepülés felé vezető úton.
Miután teljesen befejezték a szakemberek az orr-rész összeillesztését az alsó részegységgel, múlt héten sor került egy kriogenikus nyomástesztre, majd hétfőn végrehajtottak egy teljesen tankolási folyamatot, ún. WDR-t (Wet Dress Rehearsalt), amikor egészen a hajtóművek előhűtéséig letesztelnek minden rendszert. Tegnap pedig már továbbléptek a hajtóműtesztek fázisába: bár az első tankolásnál nem gyújtották be egyik Raptort sem, az újratankolás után az egyik hajtómű első alkalommal indult be a metántartály, és az orrtartály segítségével. Ez azért fontos eredmény, mert a 15 km-es emelkedés utáni süllyedés során a levegőben fogják begyújtani a három hajtóművet fékezés és irányítás céljából, és ehhez az orrtartályban tárolt folyékony oxigént fogják használni oxidálószerként.
A begyújtás a szokásosnál kicsit látványosabbra sikerült, hiszen eddig ismeretlen okból a pár másodperces hajtóműműködés közben elég nagy mennyiségű szikra csapott fel a prototípus mellett. Bár senki sem tudja pontosan, mi okozta ezt a jelenséget, de a jártasabbak úgy gondolják, hogy nem a Raptor meghibásodása miatt történt. Mindenesetre a teszt után és azóta sem kezdtek nagy szerelési munkálatokba a szakemberek, tehát valószínű, valóban nem nagy gondról lehet szó. A tesztsorozat pénteken folytatódhat, amikor immár mindhárom Raptort begyújtják ismét az orrtartály segítségével. A 15 km-es tesztrepülésre pedig talán már jövő héten sor kerülhet, ha minden rendben zajlik, és a SpaceX megkapja az FAA (Federal Aviation Administration – Szövetségi Légügyi Hivatal) végső engedélyét.

Az alábbi videón a teljes hajtómű begyújtási- és működtetési fázis visszanézhető, a kis “tűzijátékkal” együtt:

Az egyik Raptor működés közben
Forrás: NasaSpaceflight.com
Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Kérjük engedélyezd a reklámokat

Így tudod a Spacejunkie csapatát támogatni, hogy minél több friss hírt hozhassunk Nektek az űrutazás, űrkutatás világából!
Dark mode powered by Night Eye