Ismét egy Vega kudarc

Kapcsolódó

A Voyager-1 összes műszere használható tudományos adatokat szolgáltat!

Úgy tűnik a NASA sikerrel járt, és helyreállt a...

Újabb Artemis Egyezmény aláíró: Örményország

Immáron 43 országot számlál az Artemis Egyezmény, ugyanis június...

A nap képe #1499 – A Nemzetközi Űrállomás

Egy múlt heti felvétel a Nemzetközi Űrállomásról, amit a...

Egy ötödik héliumszivárgást is felfedeztek a Starliner űrhajón

A jelenleg a Nemzetközi Űrállomáshoz csatlakozó űrhajó meghajtási rendszeréből...

Újabb sikeres hajtóműteszt a Stoke Space neve mellett

Ismét fontos mérföldkövet ért el a Stoke Space, ugyanis...

A Crew Dragon dokkolás mellett sajnos egy rossz hírre is ébrednünk kellett: az Arianespace Vega rakétája a VV17-es küldetésen egy valószínűleges hajtóműmeghibásodás okából nem volt képes pályára állni.
A rakéta hasznos terhe a 750 kilogrammos spanyol SEOSat-Ingenio földmegfigyelő műhold volt, illetve a CNES (Francia Űrügynökség) TARANIS nevű szintén földmegyfigyelési (atmoszféra felső rétegeinek vizsgálata, ionoszféra- és magnetoszféra kutatás) célokra szánt mesterséges hold. SEOSat-Ingenio-t az Airbus Space gyártotta, a TARANIS-t pedig házon belül a CNES-nél.

Frissebb cikkünk a balesettel kapcsolatban.

Az indítás pillanata.
Forrás: Arianespace

Az első három fokozat működése rendben zajlott: a P80-as szilárd hajtóanyagú első fokozat 1 perc 53 másodpercen keresztül működött, problémamentesen. A Zefiro 23 és Zefiro 9 második és harmadik szilárd hajtóanyagú fokozatok is jól működtek és egészen 7,53 km/s sebességre gyorsították az AVUM végfokozatot a két műholdat. Ekkor kezdődtek a problémák. A harmadik és negyedik fokozat szétválása 6 perc 32 másodperckor történt meg.
Ezután kellett volna az AVUM fokozatnak működésbe lépnie, ami egy folyékony hajtóanyagú végfokozat ukrán gyártmányú RD-843-as hajtóművel ellátva. Sajnos azonban szétválás után nem kezdett növekedni a sebesség, ami arra enged utalni, hogy nem indult be a hajtómű (a 3D vizualizáció független az élő telemetriától, ezen beindult az AVUM…). Nem sokkal később jött a hivatalos megerősítést Stéphane Israël-től, az Arianespace vezérigazgatójától: a járművet elvesztették és a küldetés kudarccal zárult. Nemsokkal ezelőtt vesztették el a járművel a kapcsolatot a Galliot földi állomásról, valószínűleg a két műhold a végfokozattal együtt belépett a légkörbe és elégett a hőhatásoknak köszönhetően.

Az Arianespace élő közvetítéséből: jól látható az eltérés a tervezett (zöld) és az aktuális (sárga) adatok közt. Magasság: 246 km, távolság: 4347 km, sebesség: 7,50 km/s – ekkor már lassult.

Több kérdést vet fel az újabb kudarc a Vegával kapcsolatban. Két küldetéssel ezelőtt, a VV15-ön a második fokozat beindítása után nemsokkal történt egy meghibásodás, ami a küldetés kudarcát eredményezte: az Egyesült Arab Emírségek FalconEye-1 katonai műholdja veszett oda. Ezután egy teljes ellenőrzést hajtottak végre a rakétán, tehát eléggé aggasztó hogy ismét egy jelentős hajtóműhiba lépett fel repülés közben. Érdekességképpen, a magyar C3S kft. is a Vega rakétán tervezi felbocsátani a RADCUBE három-egységes CubeSatot, a VV19-es küldetés keretében.

A Vega rakéta felépítése.
Forrás: ESA

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Kérjük engedélyezd a reklámokat

Így tudod a Spacejunkie csapatát támogatni, hogy minél több friss hírt hozhassunk Nektek az űrutazás, űrkutatás világából!
Dark mode powered by Night Eye