James Webb űrtávcső hírfolyam (az indítástól a teljes kicsomagolásig)

Kapcsolódó

Már 2030 előtt leszállhat az első kínai űrhajós a Hold felszínére

A kínai személyzettel végrehajtott küldetésekért felelős hivatal az eddiginél...

A nap képe #1122 – Ax-2 hazatérés

Az Ax-2 misszió kiemelés előtt álló Freedom névre hallgató...

Az első élő közvetítés a Marsról

Az ESA június 2-án, pénteken egy órán át élő...

Új holdjáró fejlesztésére írt ki pályázatot a NASA

Az új járművet a 2029-re kitűzött Artemis-5 küldetéstől alkalmaznák,...

Spanyolország az Artemis Egyezmény 25. aláírója

A madridi Moncloa-palota adott otthont az Artemis Egyezmény 25....

Hírfolyamunkban élőben követhetitek végig a James Webb űrteleszkóp (JWST) küldetésének történéseit, a pályára állítástól egészen a űrtávcső „kicsomagolásáig”, melyet egy rendkívül komplikált és kockázatos, 29 napig tartó út előz meg. Az oldalon már több cikkben is részletesen beszámoltunk a Webb különböző rendszereiről, a felbocsátás módjáról, és a várva-várt tudományos eredményeiről. Ezeket a cikkeket az alábbi linkeken tudjátok elérni:

Hírfolyamunk az indítás előtt körülbelül három órával indult. Az űrtávcső jelenlegi helyzetét a NASA oldalán tudjátok követni.

Frissítés – 01.11. 15:10

A NASA tegnapi közleménye szerint mostantól jóval kevesebb helyzetjelentés várható, ugyanis a kicsomagolási fázis után jóval lassabb folyamatok következnek (ezekről az előző bejegyzésben írtunk). Az alkalmat megragadva mi is lezárjuk ezt a hírfolyamot, az újdonságokról természetesen ugyanúgy azonnal beszámolunk, de már külön bejegyzések formájában.

Jelen sorok írásakor a James Webb űrtávcső 1 millió 164 ezer kilométerre volt a Földtől, 0,34 km/s sebességgel száguldott (~1224 km/h) és útjának körülbelül 80%-át már megtette úticélja felé.



Frissítés – 01.08. 17:11

Űrtörténelem: 14 nappal a felbocsátása után véget ért a James Webb űrtávcső kicsomagolásának fázisa, az utolsó nagyobb elemnek számító jobb oldali türkörszárny is rendben kinyílt! Ezzel az emberiség eddigi legnagyobb és legmodernebb űrtávcsöve végleges formát öltött, és egy lépéssel közelebb kerültünk ahhoz, hogy megpróbálhassunk fényt deríteni az univerzum keletkezésére, és saját kozmikus eredetünk mivoltára.

A tükörszárnyak kinyitására szóló parancsot is a Space Telescope Science Institute (STSci) baltimore-i központjából küldték az űrtávcső fedélzeti rendszereinek, ami egyben a Webb küldetését irányító központ is. A mai sikerrel együtt a teleszkóp mind a 175 kritikusnak számító egyedi hibapontján is túljutottak a mérnökök. Az elkövetkező tíz napban egyenként fogják beállítani mind a 18 tükörszegmenst, amit egy nagyjából 5,5 hónapos beüzemelési időszak fog követni. Ezekben a hónapokban a napvédő pajzsnak köszönhetően folyamatosan hűlni fognak a Webb optikai egységei és rendszerei, az irányítók pedig fokozatosan fogják működésbe hozni a távcső tudományos műszereit. A távcső első képei, amiket már a nagyközönség is láthat, várhatóan nyáron fognak megérkezni.

Természetesen mindezekelőtt a távcsőnek még egy utolsó fékezésre szüksége lesz: nagyjából 26-29 nappal az indítás után hajtóművét beindítva a Webb pályára áll az Nap-Föld rendszer L2 Lagrange-pontja köré, ahol akár több mint tíz éves küldetését is teljesítheti majd.

A Webb űrtávcső művészi ábrázolása. Kép forrása: Astronomy.com

Frissítés – 01.08. 10:51

A James Webb űrtávcső ikonikus főtükre hamarosan végleges formát ölthet! Tegnap magyar idő szerint este 8 óra 11 perckor sikeresen kinyílt és stabilizálódott a főtükör bal oldali szárnya, amivel már csak egy lépésnyire vagyunk a teleszkóp teljes kicsomagolásától. A mai nap folyamán várható a jobb oldali szárny kihajtása, az erről szóló élő közvetítés pedig hazai idő szerint délután, 15 órakor fog kezdődni. Fontos kiemelni, hogy a közvetítésben nem láthatunk majd élő kameraképet a távcső fedélzetéről, hanem a különböző szenzorokból és műszerekeből érkező telemetria alapján egy háromdimenziós modellen mutatja be majd a NASA a végső történéseket.

A Webb főtükrét úgy tervezték, hogy a két oldalsó szárnya behajtható legyen, így csökkentve az egész távcső méretét összecsomagolt állapotban (ennek köszönhetően fért be az Ariane-5 rakéta orrkúpja alá). Mindkét szárny 3-3 berilliumból készült, és egy szupervékony aranyréteggel bevont tükörszegmensnek ad helyet, amiket a középső tartószerkezeten elhelyezett tükrökkel együtt fognak alkalmazni a távcső tudományos munkája során. Minden egyes szegmens saját motorral is rendelkezik, hogy a kicsomagolás után egyenként is finomhangolhassák őket.

Jelen sorok írásakor a James Webb űrtávcső 1 millió 61 ezer kilométerre volt a Földtől, 0,40 km/s sebességgel száguldott (~1440 km/h) és útjának körülbelül 73%-át már megtette úticélja felé.

A Webb űrtávcső a jelenlegi helyzetben. Kép forrása: NASA

Frissítés – 01.07. 17:30

Tegnap sikeresen kinyílt a teleszkóp hátsó radiátora (Aft Deployable Instrument Radiator – ADIR) is, ami a hőleadásért felel. A mai nap a főtükör 3 baloldali (port) szegmensét tartó szerkezetet nyitják ki, és rögzítik a középen lévő 12 szegmenshez. A kinyitás kb. 5 percig tart, majd a rögzítés aprólékos folyamata kezdődik, ezt várhatóan két óra alatt hajtják végre. Magyar idő szerint holnap 15:00-tól a másik oldalon lévő, a maradék 3 főtükör-szegmenst tartó szerkezet kinyitására és rögzítésére kerül sor, amit a NASA majd élőben közvetít. Ha sikerrel járnak, akkor ezzel befejeződnek a James Webb űrteleszkóp kinyitásának főbb műveletei!

Jelen sorok írásakor a James Webb űrtávcső 1 millió 36 ezer kilométerre volt a Földtől, 0,42 km/s sebességgel száguldott (~1510 km/h) és útjának körülbelül 72%-át már megtette úticélja felé.

Frissítés – 01.05. 18:00

A segédtükröt stabilizáló három tartókar is helyére rögzült, ezzel teljesen befejeződött a mai folyamat!

Frissítés – 01.05. 17:50

A segédtükör rendben a helyére került, ismét problémamentesen haladt tovább a JWST üzembe helyezése! Jelenleg a tartókarok reteszelése zajlik, hogy az egész küldetés folyamán stabil helyzetben maradjanak. A segédtükröt ezután tűpontossággal kell majd beállítani, hogy a főtükör által begyűjtött fényt a műszermodulba irányítsa. A következő fontos, és már lassan az utolsó lépések közé a főtükör két szárnyának kinyitása tartozik, amivel majd végleges formáját fel fogja venni a James Webb űrtávcső.

Jelen sorok írásakor a James Webb űrtávcső 958 ezer kilométerre volt a Földtől, 0,47 km/s sebességgel száguldott (~1700 km/h) és útjának körülbelül 66%-át már megtette úticélja felé.

A Webb űrtávcső a jelenlegi helyzetben. Kép forrása: NASA

Frissítés – 01.05. 15:51

A NASA legfrissebb közleménye szerint a segédtükör kihajtásának élő adása magyar idő szerint 16 óra 20 perckor kezdődik az eredeti 15:45 helyett – fontos kiemelni, hogy az idővonal flexibilis, és a mérnökök csak akkor kezdik meg a folyamatokat, ha teljesen biztosak a rendszerek működésében.

A segédtükör lehajtása. Kép forrása: NASA

Frissítés – 01.05. 12:00

A NASA legfrissebb blogbejegyzése szerint a mai nap folyamán fogják megkísérelni a segédtükör tartókarjainak lehajtását. A folyamatot a tegnapi napvédő pajzs kifeszítéshez hasonlóan élőben fogják közvetíteni a baltimore-i központból, maga az élő adás pedig magyar idő szerint 15 óra 45 perckor fog kezdődni (ottani idő szerint ez reggel 9 óra 45 perc). A folyamat során a segédtükröt tartó szerkezet a helyére kerül, ami két merev és egy nyitható karból áll. Ennek a manővernek a pontossága rendkívül fontos, ugyanis a segédtükör lesz azért felelős, hogy a 6,5 méter átmérőjű berilliumból készült főtükör által összegyűjtött fényt a teleszkóp műszereihez eljuttassa.

Frissítés – 01.04. 19:26

Újabb mérföldkő! A NASA csapata sikeresen kiadta a parancsot az ötödik napvédő réteg kifeszítésére, ami magyar idő szerint 17 óra 58 perckor ért véget, ezzel teljesen befejeződött a James Webb űrtávcső napvédő pajzsának a kicsomagolása. Ez űrtörténelem is egyben, ugyanis ilyen bonyolult folyamatot még sosem hajtottak végre egyetlen űrszondával sem.

A napellenzők kibontásához és feszítéséhez a Webb 178 kioldómechanizmusából 139-et, 70 csuklóegységet, nyolc kioldómotort, nagyjából 400 csigát és 90 egyedi kábelt használtak, amelyek összesen nagyjából 400 méter hosszúak voltak.

Az ötrétegű napellenző pajzs a távcsövet a Nap, a Föld és a Hold fényétől és hőjétől fogja megvédeni. Az egyes kaptonból készült lapok körülbelül olyan vékonyak, mint egy emberi hajszál, és egy speciális fényvisszaverő fémmel vannak bevonva. Ha mindennapi dolgokban kellene gondolkodunk, akkor körülbelül olyan effektív a JWST napdvédő pajzsa, mint egy egymillió faktoros naptej. Az öt réteg együttesen több mint 200 kilowattnyi napenergiából származó sugárzást mindössze egyetlen egy watt töredékére csökkenti.

A következő fontos lépés a segédtükör lehajtása lesz, várhatóan a következő napokban.

Jelen sorok írásakor a James Webb űrtávcső 918 ezer kilométerre volt a Földtől, 0,51 km/s sebességgel száguldott (~1830 km/h) és útjának körülbelül 63%-át már megtette úticélja felé.

A Webb űrtávcső a jelenlegi helyzetben. Kép forrása: NASA

Frissítés – 01.04. 15:23

Egy rövid blogbejegyzésben bejelentette a NASA, hogy az utolsó két napvédő membrán feszesítését is megkezdték a mai nap, valamint hogy az utolsó réteg kifeszítését élőben fogják közvetíteni az űrhivatal YouTube-csatornáján, magyar idő szerint 15:30-tól.

Jelen sorok írásakor a James Webb űrtávcső 911 ezer kilométerre volt a Földtől, 0,51 km/s sebességgel száguldott (~1830 km/h) és útjának körülbelül 63%-át már megtette úticélja felé.

Frissítés – 01.04. 15:04

Magyarországról is lefotózták a James Webb űrtávcsövet

Mezei Balázs zalaegerszegi amatőrcsillagász 2022. január 1-jén sikeresen lencsvégre kapta a James Webb űrtávcsövet, amit az egyik első hazai észlelések közé sorolhatunk. Az éppen az Orion csillagképben járó űrteleszkópot egy 250/960-as Newton távcsővel sikerült elkapnia a késő esti órákban, amikor kedvezőek voltak a körülmények. Mezei Balázs mellett a világon több amatőrnek is sikerült már megörökíteni a Webbet kozmikus útja során, amit annak is köszönhetünk, hogy a NASA Jet Propulsion Laboratory (JPL) kutatóközpontja közzétette az űrtávcső pályaadatait, így bárki elő tudja magának hívni a szükséges adatokat az észleléshez.

Frissítés – 01.04. 9:15

Újabb remek hírek! Magyar idő szerint tegnap 21:48-kor sikeresen befejezték az első, Nap felé néző (és egyben legnagyobb) membrán feszesítését, a művelet minden probléma nélkül zajlott le. Ezután egyből megkezdték először a második majd harmadik réteg feszesítését is (22:09-kor és 23:48-kor), amik szintén sikeresek voltak, így az 5-ből már 3 napvédő réteg a végső pozícióban van. A folyamat a második rétegnél 74 percet, a harmadiknál pedig 71 percet vett igénybe. Ma folytatják az utolsó két réteg feszesítését.

Jelen sorok írásakor a James Webb űrtávcső 899 ezer kilométerre volt a Földtől, 0,52 km/s sebességgel száguldott, és útjának körülbelül 62%-át már megtette az L2 pont felé.

A teleszkóp napvédő rétegei

Frissítés – 01.03. 19:18

A NASA legfrissebb közleménye szerint a mérnökök a mai nap folyamán megkezdték a napvédő rétegek feszesítését. Körülbelül 2-3 napig fog tartani az egész folyamat, amialatt mind az öt ezüstszínű, kaptonból készült réteget kifeszítik. A mai közlemény mellett egy telekonferenciát is tartott az űrhivatal, amiben összefoglalták a Webb eddigi teljesítményét. Bill Ochs, a James Webb űrtávcső programvezetője elmondta, hogy eddig kiemelkedően jól teljesített az űrteleszkóp. Elárulta, hogy a távcsővel dolgozó mérnökök 12 órás műszakokban váltakozva felügyelik a folyamatokat, és a lehető legtöbb információt próbálják begyűjteni a JWST rendszereinek világűrben való viselkedéséről.

Részletezte, hogy a tegnapi közleményben az „energiaellátó rendszernek az optimalizálása” alatt azt értették, hogy egy kisebb probléma miatt újra kellett konfigurálni a távcső napelemtábláját (ami ugyebár az összes energiát szolgáltatja), ami azóta sikeresen meg is történt. A másik gond a feszítést végző motorok hőmérséklete volt, ugyanis azok csak ma érték el az üzemképes hőmérsékletüket. Ochs továbba kifejtette, hogy ha a tervek szerint halad a napvédő réteg kifeszítése a következő napokban, akkor az űrteleszkóp kritikus egyedi hibapontjainak 70-75%-án már túljutottak.

Jelen sorok írásakor a James Webb űrtávcső 872 ezer kilométerre volt a Földtől, 0,55 km/s sebességgel száguldott (~1980 km/h) és útjának körülbelül 60%-át már megtette úticélja felé.

Frissítés – 01.03. 9:00

A NASA új blogbejegyzése szerint tegnap végül nem kezdődött el a napvédő rétegek feszesítése, helyette inkább a teleszkóp energiaellátó rendszerének optimalizálására fókuszáltak, illetve a távcső alrendszereinek az űrben való viselkedését tanulmányozták. Ezzel szeretnék biztosítani, hogy a JWST kiváló állapotban legyen a következő fontos műveletek előtt – például a feszesítést végző motorok is a megfelelő hőmérsékletre kerüljenek. A rétegek feszesítését legkorábban a mai nap kezdhetik el, és bár a halasztás nem volt előre tervezett, de a kinyitási folyamatba előzőleg belekalkuláltak ilyen lehetőségeket. Mike Menzel, a Goddard Űrközpont munkatársa, és a Webb vezető rendszermérnöke szerint az eddig végrehajtott műveletek a lehető leginkább zökkenőmentesen történtek, és most a csapat szeretett volna arra időt szakítani, hogy teljesen megérthessék a teleszkóp eddig üzembe helyezett elemeinek a működését és űrbéli viselkedését, mielőtt a következő fontos műveletbe belekezdenek.

Jelen sorok írásakor a James Webb űrtávcső 852 ezer kilométerre volt a Földtől, 0,57 km/s sebességgel száguldott, és útjának körülbelül 59%-át már megtette az L2 pont felé.

Frissítés – 01.01. 21:41

Új év, új eredmények – a NASA legutóbbi közleménye szerint a James Webb űrtávcső hátoldali (port) és kormányoldali (starboard) tartókarjait sikeresen kiengedték, amik magukkal húzták a napvédő pajzs rétegeit is. Legelőször a hátoldali tartókar kiengedése történt meg december 31-én, amit azonban egy kisebb technikai gond előzött meg. Még mielőtt a szakemberek kiadták volna a parancsot a tartókar kieresztésére, meg akartak teljes mértékben bizonyosodni arról, hogy a fóliát takaró védőréteg rendben eltávolításra került. Ez azért volt kérdéses, ugyanis azok a kapcsolók, amiknek a sikeres eltávolítás esetén kellett volna aktiválódniuk, nem léptek működésbe. A meghibásodás szerencsére nem volt kritikus, és másodlagos/harmadlagos forrásokból (hőmérséklet- és mozgásszenzorok) végül sikerült megállapítani, hogy a védőréteg rendben levált a napvédő pajzsról.

A tartókarok kiengedése 3-3 órába telt, és a lehető leglassabb és legóvatosabb módon hajtottak végre, hogy minimalizálják a pajzs sérülésének az esélyét. A hátoldali és kormányoldali karok két vége közötti távolság eléri a 12 métert, ami a Webb legnagyobb szélessége is egyben.

Az elmúlt két nap eseményei mérföldkövet jelentenek a JWST beüzemelését illetően: a pajzs kiengedéséhez szükséges 107 membránkioldó eszköz – amelyek mindegyikének működnie kellett ahhoz, hogy a rétegek elnyerhessék jelenlegi formájukat – sikeresen kioldódott. A Webb összesen 178 ilyen kioldóval rendelkezik, amiből 107-et használtak arra, hogy a napellenző pajzsot biztonságban, összehajtogatott állapotban tartsák a kibontás előtt.

A karok most már a végső helyzetükben vannak rögzítve, és semmi nem mozdíthatja el őket. Ezek tartják majd a membránokat a megfelelő helyükön, miközben a csapat a napellenző kicsomagolásának utolsó szakaszához, a feszesítéshez ér. Az elkövetkező napokban a szakemberek manuálisan küldött parancsokkal szétválasztják, majd egyenként megfeszítik mind az öt membrán-réteget, és a végleges, üzemképes formájukba állítják őket.

A Webb mérnökei a legalsó réteggel kezdik, ez fogja a legnagyobb hőmérsékletet is elérni, hiszen közvetlenül a távcső napos oldalán helyezkedik el. Sorban haladnak majd az ötödik és egyben legkisebb méretű réteg felé, ami a legközelebb van a főtükörhöz és a tudományos műszerekhez. A rétegek feszesítése több motor aktiválására for sor kerülni, amelyek összesen 90 vezetéket tekernek majd be számos csigarendszeren és kábelkezelő eszközön keresztül. A pajzs kifeszítése legalább két napot vesz majd igénybe.

Jelen sorok írásakor a James Webb űrtávcső 774 ezer kilométerre volt a Földtől, 0,64 km/s sebességgel száguldott (~2300 km/h) és útjának körülbelül 53%-át már megtette úticélja felé.

A Webb űrtávcső a jelenlegi helyzetben – jól látható ezen az animáción a már kihajtott, gyémánt alakú napvédő pajzs. Kép forrása: NASA

Frissítés – 12.30. 21:14

A legfrissebb hírek alapján az űrteleszkóp napvédő pajzsát takaró védőréteg eltávolítása megfelelően lezajlott, így ismét egy lépéssel közelebb kerültünk a James Webb űrtávcső teljeskörű beüzemeléséhez. A többi eseményhez hasonlóan ezt is a mérnökök manuálisan aktiválták egy parancs továbbításával. A közel egy órán át tartó folyamat során a Webb napfóliája először lett kitéve a világűr vákuumának és kietlen körülményeinek. A következő folyamat a pajzs hátoldali és kormányoldali tartókarjának a kiengedése lesz, és ezzel egyben ekkor fogják először kifeszíteni az ötétegű pajzsot a világűrben.

Jelen sorok írásakor a James Webb űrtávcső 650 ezer kilométerre volt a Földtől, 0,78 km/s sebességgel száguldott (~2800 km/h) és útjának körülbelül 45%-át már megtette úticélja felé.

Frissítés – 12.30. 16:43

A Webb üzembe helyezése továbbra is jó úton halad: percekkel ezelőtt érkezett a hír, miszerint a távcső hátsó részén található stabilizátor is sikeresen kinyílt. Az egész procedúra nagyjából 8 percig tartott, és a szárnyat rögzítő tartószerkezet kioldásával kezdődött, majd azt egy rugó tolta a végleges helyére.

A hátsó stabilizátor segít minimalizálni a mérnököknek a Webb teljes élettartama alatt felhasználandó üzemanyag mennyiségét, ugyanis folyamatosan segít fenntartani az obszervatórium stabil tájolását . Ahogy a napfény fotonjai a nagy napvédő pajzs felületét érik, gyenge nyomást gyakorolnak arra (ez a napszél sugárnyomása), és ha ez nem lenne megfelelően kiegyensúlyozva, akkor az űrtávcső olyan elfordulását okozná, amelyet a lendkerekeinek kellene ellensúlyozniuk.

A következő események lesznek talán a legkritikusabbak: először a napfóliát betakaró védőréteget kell eltávolítaniuk, majd a pajzs hátoldali és kormányoldali tartókarját is kiengedik, ami már magával húzza mind az öt rétegnyi, kaptonból készült membránt.

Jelen sorok írásakor a James Webb űrtávcső 637 ezer kilométerre volt a Földtől, 0,8 km/s sebességgel száguldott (~2950 km/h) és útjának körülbelül 44%-át már megtette úticélja felé.

A Webb űrtávcső a jelenlegi helyzetben – jól látható ezen az animáción a már kihajtott hátsó stabilizátor. Kép forrása: NASA

Frissítés – 12.30. 10:00

A NASA legújabb közleménye szerint a műszermodult és a napvédő pajzsot elválasztó szerkezet (Deployable Tower Assembly) is sikeresen kinyílt! A hat és fél órán át tartó folyamat során a távcső optikai egységeit (főtükör, segédtükör, stb.) és tudományos műszereit tartalmazó tornyot összesen 1,2 méterrel az ötrétegű napvédő membránok felszíne fölé emelték. Ennek köszönhetően a Webb érzékeny műszerei még távolabb kerülnek a zavaró tényezőknek tekintett, nagyobb hőmérsékletű komponensektől, és a napfólia rétegei is akadálymentesen nyílhatnak majd szét.

A következő fontos lépés a stabilizátorlap kihajtása lesz, amivel az űrtávcső giroszkópok folytonos használata nélkül is stabil pozícióban tud majd maradni, mert az kiegyensúlyozza a Webb hatalmas felületű napvédő fóliájára beeső napszél sugárnyomását. 

Jelen sorok írásakor a James Webb űrtávcső 617 ezer kilométerre volt a Földtől, 0,8 km/s sebességgel száguldott (~2950 km/h) és útjának körülbelül 43%-át már megtette úticélja felé.

A Webb űrtávcső a jelenlegi helyzetben – jól látható, hogy a főtükör és a műszermodul is távolabb helyezkedik el a műholdplatformtól és a napvédő pajzstól. Kép forrása: NASA

Frissítés – 12.29. 16:12

A James Webb űrtávcső tudományos munkájával kapcsolatban a lehető legjobb hírt közölte a NASA: miután a Webb-küldetést irányító csapat befejezte a távcső pályájának analízisét, megállapították, hogy 10, vagy annál több éves hosszúságú küldetésre elegendő üzemanyaggal kell rendelkeznie a tartályaiban. Ha minden jól alakul, ez lehetőve fogja tenni, hogy a Webb egy évtizeden keresztül folyamatosan működőképes legyen, és hosszú évekig szolgálja a kutatókat eddig soha nem látott felvételekkel és tudományos adatokkal.

Az analízisből kiderült, hogy a vártnál kevesebb hajtóanyagot kellett felhasználni az első és második pályakorrekciós manőverek során, aminek köszönhetően nagyobb mennyiség áll majd rendelkezésre az operatív tudományos küldetés folyamán. Fontos megemlíteni viszont, hogy emellett még több más tényező is jelentősen befolyásolhatja az obszervatórium várható élettartamát. A pályakorrekciós manőverek alacsonyabb hajtóanyag-igényét pedig a már korábban is említett rendkívül precíz pályára állításnak köszönhetjük, amit az Ariane-5 űrrakéta második fokozata hajtott végre.

Az első manőver (MCC1a) során 65 percig voltak működésben az űrtávcső hajtóművei, és ~20 m/s-el növelték meg a teleszkóp sebességét. A második manőver (MCC1b) során jóval csekélyebb mennyiségű üzemanyagot használtak fel, és 2,8 m/s-el növelték meg a Webb sebességét.

Az élő adás során pedig észrevehettük, hogy a JWST napelemtáblái 4 perccel hamarabb nyíltak ki a tervezettnél, ami nem meghibásodás volt – arra voltak távcső rendszerei beprogramozva, hogy csak egy bizonyos tájolási pontosságban nyíljanak ki a napelemek (itt a Nap felé tájolás pontosságát értjük). Az Ariane-5 második fokozata ezt is a vártnál jobban teljesítette, és az űrtávcső 4 perccel korábban már abba a helyzetbe ért, hogy a megfelelő irányba nézett a napelemtáblát hordozó oldala.

A mai nap során a napvédő pajzsot kifeszítő elülső és hátsó tartókar is rendben lehajtódott, a következő fázisban pedig a Webb tudományos műszereinek és főtükrének otthont adó műszermodult fogják 2 méterrel a műholdplatform fölé emeleni, várhatóan a holnapi nap folyamán.

A C/2021 A1 Leonard-üstökös és a James Webb űrtávcsüvet pályára állító Ariane-5 fokozat a thaiföldi égbolton. Kép forrása: Matipon Tangmatitham/APOD

Frissítés – 12.29. 09:50

További két újabb fontos műveletet hajtott végre a távcső: először a napfólia elülső tartókarja nyílt ki 19:21-kor, majd ezt követően 1:27-kor a hátsó tartókar is megfelelő pozícióba került! Ezeken a karokon helyezkedik el az egész szerkezet, mely majd az ötrétegű napfóliát rögzíti. Ez utóbbi virágszirom szerűen fog kinyílni a megfelelő fázisban, de előbb a különböző műszereket kell újrakalibrálni és konfigurálni, hiszen a Webb immár a teljes kicsomagolási fázist kezdte meg.

Jelen sorok írásakor a James Webb űrtávcső 540 ezer kilométerre volt a Földtől, 0,9 km/s sebességgel száguldott (~3240 km/h) és útjának körülbelül 37%-át már megtette úticélja felé.

Forrás: NASA

Frissítés – 12.28. 08:53

Újabb siker: magyar idő szerint tegnap délután 13 óra 20 perckor a Webb űrtávcső gond nélkül beindította hajtóműveit, és sor került a második pályakorrekciós manőverre (MCC1b). Ennek köszönhetően a JWST továbbra is a kijelölt sebességgel halad a keringési pályáján a Nap-Föld rendszer L2 Lagrange-pontja felé. Legközelebb már csak a 29 napos útjának végén lesznek a távcső fúvókái bekapcsolva, hogy lefékezzen az L2 pontnál.

Emellett tegnap egy jelentős mérföldkövet és elért az űrteleszkóp: hivatalosan is elhagyta a Hold pályamagasságát! Többször vetődött fel a kérdés, hogy ha több mint 9 km/s sebességre gyorsította az Ariane-5 fokozat a Webbet, akkor a világűr vákuumjában mi lassította le? – a válasz pedig egészen egyszerű, hiszen most is a feldobott labda esetére kell gondolnunk. A Webb jelenleg felfelé halad pályáján, a Föld gravitációja pedig folyamatosan „húzza” vissza. A legmagasabb pontján a pályájának (1,5 millió km) egy apró gyorsítással el fogják tudni érni, hogy sose zuhanjon vissza „labdaként” a Földre.

Jelen sorok írásakor a James Webb űrtávcső 448 ezer kilométerre volt a Földtől, 1,10 km/s sebességgel száguldott (~3960 km/h) és útjának körülbelül 30%-át már megtette úticélja felé.

A JSWT a második korrekciós manőverezés közben (számítógépes animáció). Kép forrása: NASA

Láthatjuk, hogy a Webb lesugárzott adataig jelenleg a NASA ausztráliai Canberra követőállomása fogadja, a beérkező adatáramlat sávszélessége 40 kb/s. Kép forrása: DSN Now

Frissítés – 12.27 13:54

Stéphane Israël, az Arianespace vezérigazgatója megosztotta a James Webb űrtávcső pályára állításáról szóló pontos adatokat. Az előzetes számítások szerint is tudhattuk már, hogy az Ariane-5 rakéta második fokozata nagyon pontos munkát végzett, de most a számokat is közzétették:

Kép forrása: Stéphane Israël/Arianespace

A 1st Evaluation oszlop az első teljes körű számítás adatait mutatja. Ezek szerint az Ariane-5 rakéta egy olyan keringési pályára bocsátotta a Webbet, melynek fél nagytengelye (az ellipszispálya legnagyobb átmérőjének a fele) 542 120 kilométer hosszú, excentricitása e=~0,9876 (ez a pálya lapultságát jellemzi, e=1 esetében parabola pályáról, e=0 esetében pedig tökéletes körpályáról beszélhetünk). A keringési pálya inklinációja 4,04° (ez a pálya síkja és a Föld Egyenlítője által bezárt szög nagysága). A Nominal oszlopban a küldetés előtt meghatározott kívánt értékek szerepelnek, mondhatni ezek lettek volna a tökéletes pályaadatok. Ahogy láthatjuk, az inklináció és az excentricitás adatok szinte tökéletesek, és a fél nagytengelynél is csak 6 ezer kilométeres eltérés van, ami egy közel 1 millió kilométeres távolságra húzódó pálya esetén nagyon alacsony eltérés. A Min és Max oszlopokban a minimális és maximális megengedett értékeket láthatjuk. Israël elmondása szerint nagyon örülnek az eredményeknek, ugyanis sokkal jobban teljesített az Ariane-5, mint amire számítottak. Az alábbi képen is láthatjuk, hogy a küldetés után mindenképp jó volt a hangulat.

A mai nap folyamán kerülhet sor az MCC1b jelzésű, sorrendben második pályakorrekciós manőverre, aminek alkalmával tovább pontosítják az űrtávcső útját az L2 Lagrange-pont felé.

Jelen sorok írásakor a James Webb űrtávcső 367 ezer kilométerre volt a Földtől, 1,27 km/s sebességgel száguldott (~4570 km/h) és útjának körülbelül 25%-át már megtette úticélja felé.

Bal oldalon Thomas Zurbuchent, a NASA tudományos küldetésekért felelős igazgatóját, középen Stéphane Israëlt Arianespace-vezérigazgatót, mögötte pedig Josef Aschbachert, az Európai Űrügynökség igazgatóját láthatjuk. Kép forrása: Stéphane Israël

Frissítés – 12.26 17:40

A NASA legfrissebb közleménye szerint a James Webb űrtávcső nagy nyereségű antennája is rendben kinyílt, ami a nagy sávszélességű kommunikációt hivatott lebonyolítani a földi irányítóközpontok és az űrteleszkóp között. Az operatív misszió során ennek az antennarendszernek a segítségével naponta kétszer, akár 28,6 GB tudományos adatot is át tud majd küldeni a Webb a Földre. Szintén a mai nap folyamán üzemelték be az űrtávcső hőmérsékletszenzorait és nyúlásmérő bélyegeit.

A következő mérföldkő a teleszkóp beüzemelésében az MCC1b pályakorrekciós manőver lesz várhatóan holnap, amivel tovább fogják pontosítani az űreszköz pályáját.

Jelen sorok írásakor a James Webb űrtávcső 264 ezer kilométerre volt a Földtől, 1,62 km/s sebességgel száguldott (~5800 km/h) és útjának körülbelül 18%-át már megtette úticélja felé.

Az űrtávcső kinyitott antennával. Kép forrása: NASA/Northrop Grumman

Frissítés – 12.26 10:30

Ahogy az tervben volt, ma hajnalban 1 óra 50 perckor sikeresen végrehajtotta a James Webb űrtávcső a Mid Course Correction Burn 1a (MCC1a) pályakorrekciós manővert (ez 12,5 órával történt meg a startot követően). A 65 percen keresztül tartó gyorsítást a napelemtábla kinyílása előzte meg, ami szintén rendben zajlott, és percekkel később meg is erősítették, hogy a kellő mennyiségű elektromos áramot állítja elő. Az MCC1a manőverre azért volt szükség, mert az Ariane-5 rakéta második fokozata tervezetten „alulteljesített”, és nem egyenesen egy olyan pályára állította az űrobszervatóriumot, ami keresztezné az L2 pontot – erre azért volt szükség, mert ha bármi okból egy kicsivel nagyobb löketet adott volna az Ariane, akkor a távcsövet az érzékeny optika miatt nem tudták volna menetiránnyal szemben megfordítani és lelassítani.

Fontos megemlíteni, hogy a napelemtábla kinyílása és az első korrekciós manőver volt az a két esemény, melyek a küldetés idővonala szempontjából kritikusak voltak – a soron következő manőverek esetleges csúszása vagy halasztása nem fogja kritikus módon befolyásolni a távcső működését, vagy az útját a Nap-Föld L2 Lagrange-pont felé. A következő mérföldkő a nagy nyereségű kommunikációs antenna kihajtása lesz, ami magyar idő szerint ma délután várható, 24 órával a felbocsátás után.

Kis érdekesség: jelen sorok írásakor a James Webb űrtávcső 219 ezer kilométerre volt a Földtől, 1,82 km/s sebességgel száguldott (~6200 km/h) és útjának körülbelül 15%-át már megtette úticélja felé.

3D animáció az MCC1a manőverről. Kép forrása: NASA/Northrop Grumman

Frissítés – 12.25 17:31

Pár perccel a rakétáról való leválás után ismét egy nagyon jó hír érkezett: az űrtávcső rendben kinyitotta a napelemszárnyát, ami pillanatokon belül elkezdte feltölteni az akkumulátorokat. Egy csodálatos pályára állítást maga mögött tudva a Webbet felügyelő mérnökök folyamatosan követik az űrtávcsövet, a következő nagyobb esemény pedig magyar idő szerint holnap hajnalban 1 óra 50 perckor érkezik: az MCC1a jelzésű, sorrendben az első pályakorrekciós manőver során beindítják a távcső fedélzeti hajtóműveit, és egy kisebb „löketet” adnak neki, hogy pontosan eljuthasson a Nap-Föld rendszer L2 Lagrange-pontjába.

Azóta a NASA Mélyűri Kommunikációs Hálózata (Deep Space Network, DSN) is bemérte az űrtávcsövet, és 40 kb/s sebességgel érkeznek folyamatosan a telemetriai adatok.

Frissítés – 12.25 13:55

Az indítás sikeresen lezajlott, és a James Webb űrteleszkóp levált az Ariane-5 második fokozatáról! Külön cikkünk a startról itt olvasható.



Frissítés – 12.25 12:55

Kevesebb mint fél óra múlva indulhat útnak a James Webb űrtávcső, az üzemanyag feltöltése rendben lezajlott, és a mérnökök az utolsó ellenőrzéseket végzik az Ariane-rakétán.

Image

Frissítés – 12.25 12:22

A magyar nyelvű élő közvetítés elindult!

Frissítés – 12.25 11:54

A legújabb információink szerint minden a legnagyobb rendben van, és a Guyana Űrközpont képernyőjén minden zöld!

Frissítés – 12.25. 11:37

Az Ariane-5 rakéta első fokozatán található Vulcain-2 hajtómű hűtése megkezdődött, és a nyomástartásért felelős héliumrekeszt is teljesen feltöltötték. A második fokozat tankolása is még zajlik, az időjárás rendben van, továbbra is érvényes a 13 óra 20 perces startidőpont.

Középen láthatjuk a Vulcain-2 hajtóművet, az ezüstszínű gömbtartályokban pedig a nyomástartásra használt héliumot tárolják. Kép forrása: ESA

Frissítés – 12.25. 10:47

Nem csak Francia Guyanában zajlanak az események – az indítás után a NASA Mélyűri Kommunikációs Hálózata (DSN) lesz a felelős a Webb követéséért, és az összes lesugárzott adat vételéért. Az Ausztráliában található Canberra követőállomás már készen áll, és a Madridban elhelyezett központban is várják már a küldetést.

A canberra-i követőállomás rendszerei már készen állnak a teleszkóp követésére. Kép forrása: NASA DSN

Frissítés – 12.25. 10:27

Stéphane Israël, az Arianespace vezérigazgatója megerősítette, hogy a rakéta második fokozatába is megkezdték a szakemberek betölteni a szükséges hajtóanyagokat. Jelenleg az összes körülmény annak kedvez, hogy ma elinduljon a Webb űrtávcső!

A JWST-küldetés második fokozata. Kép forrása: Arianespace

Frissítés – 12.25. 10:00

Kilenc óra után érkezett a hír, hogy az Arianespace szakemberei megkezdték az Ariane-5 rakéta feltöltését a szükséges hajtóanyagokkal. A hordozórakéta első fokozatának tartályaiba összesen 150 tonna cseppfolyósított oxigént (oxidálószer) és 25 tonna hidrogént (üzemanyag) fognak betölteni, míg a második fokozatba összesen 15 tonnányi hajtóanyag kerül majd. A feltöltési folyamat a tervek szerint a start előtt 1 órával és 22 perccel fejeződik majd be, a tartályok nyomás alá helyezéséért felelős héliumot pedig már tegnap átfejtették az Ariane tartályaiba.

Az időjárás is úgy tűnik, hogy javul, és jelenleg semmi akadálya nincs annak, hogy a Webb űrtávcső útra keljen 13 óra 20 perckor. A magyar nyelvű élő közvetítés 12 óra 20 perckor fog kezdődni a Spacejunkie YouTube-csatornán, melynek a linkjét itt találjátok.

Az Ariane-5 rakéta a startálláson, az indítást megelőző éjszakán. Kép forrása: P. Baudon/CNES

Dark mode powered by Night Eye