Jelentős létszámleépítést tervez a Boeing az SLS rakéta gyártócsapatában

Kapcsolódó

Kiválasztották az európai Vigil űrszonda építőjét

Az Európai Űrügynökség május 22-én tartotta Brüsszelben azt az...

A nap képe #1481 – Tenacity kicsomagolás

A Dream Chaser Tenacity „kicsomagolása”, miután megérkezett a Kennedy...

Rendkívüli: kiválasztották a következő magyar űrhajóst!

Lezárult a HUNOR-Program kiválasztási szakasza, a végső felkészülés az...

44 éve indult első magyarként az űrbe Farkas Bertalan

1980. május 26-án kezdődött Farkas Bertalan űrrepülése a Szojuz-36...

Eddig jól muzsikálnak a Psyche űrszonda ionhajtóművei

A NASA a napokban számolt be arról a remek...

Több ok miatt is dönthet így a nagy múltú repülőgép- és rakétagyártó cég.

Csütörtökön tartott több mint 1000 dolgozója számára egy értekezletet a Boeing, melyen több forrás szerint is jelentős létszámleépítésről tájékoztatták az alkalmazottakat, ami az SLS hordozórakéta központi részegységét (core stage) gyártó részleget érintheti. A cég egyik szóvivője főleg „külső okokra” hivatkozva erősítette meg a híreket, amivel főleg az Artemis-program holdi küldetéseinek csúszásaira, így az SLS indításainak bizonytalan időpontjaira utalhatott. 

A 2010-es évtizedben az SLS-program igencsak jövedelmező volt a Boeing számára. A fejlesztést 2011-ben kezdte a vállalat a NASA megbízásából, és az eredeti tervek szerint 2016-2017 körül kellett volna repülnie az első rakétának, erre végül 2022 novemberében került sor. Ez idő alatt rengeteg kritika érte mind a Boeing-ot, mind a NASA-t az elképesztő méreteket öltő fejlesztési és indítási költségek miatt (napjainkig közel 24 milliárd dollárt emésztett fel a program), miközben a hordozórakéta legnagyobb részben a nyugdíjazott űrsikló-flotta különböző részegységeiből áll, melyek több mint 40 éves technológiát jelentenek. 

Az Artemis-1 sikere után a NASA lényegében üzemszerűen működtethetőnek is ítélte az SLS-t, a központi rakétafokozat és a repülési szoftver fejlesztései, tesztelései befejeződtek, így a létszámleépítés elkerülhetetlenné vált. Azt nem említette egyik forrás és a szóvivő sem, hogy pontosan milyen mértékű lesz a gyártócsapat „megkurtítása”, de valószínűleg több száz alkalmazottat érinthet. 

A 2024 januárjában bejelentett csúszások sem könnyítették meg a helyzetet, az Artemis-2 és 3 esetében is legalább egy éves halasztásról számolt be a NASA. Bár az SLS fokozatai várhatóan időben elkészülnek mindkét esetben, ezzel valamelyest elkerülve a program még további halasztásait. Az Artemis-2 esetében az Orion űrhajó hőpajzsával kapcsolatos problémák, az Artemis-3 esetében pedig a két fő beszállító, a SpaceX és az Axiom Space fejlesztései (holdkomp és szkafander) miatt várható további csúszás, de az űrhivatal krónikus alulfinanszírozottsága a Boeing-ra is kihatással van. Miközben a soron következő két küldetés rakétájának fő részegységei már készen vannak vagy nagyon előrehaladott állapotban tart a építésük, az Artemis-4-től kezdve egyelőre szinte teljesen kiszámíthatatlan, mikor valósulhatnak meg a missziók. Addig pedig a Boeingnek is jelentősen módosítani kell a gyártási kapacitáson, ha el akarja kerülni a túlzottan elnyúló program feleslegesen nagyszámú munkaerejének finanszírozását. 

Az első SLS rakéta indítása 2022. november 16-án. Fotó: NASA
Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Kérjük engedélyezd a reklámokat

Így tudod a Spacejunkie csapatát támogatni, hogy minél több friss hírt hozhassunk Nektek az űrutazás, űrkutatás világából!
Dark mode powered by Night Eye