Jól halad az új kínai holdrakéta hajtóművének tesztprogramja

Kapcsolódó

Nikon fényképezőgép utazik a Holdra

A NASA nemrégiben számolt be arról, hogy megállapodást kötöttek...

A nap képe #1396 – Ivanpahi naperőmű

A kaliforniai Mojave-sivatagban található ivanpahi naperőmű. Mindegyik torony egy...

Mivel foglalatoskodtak a Crew-7 űrhajósai a Nemzetközi Űrállomáson?

A Crew-7 küldetés tagjai hamarosan hazatérnek, de természetesen  nem...

Már tesztelik a Starship holdi verziójának dokkolórendszerét

A rendszer a Dragon 2 űrhajó aktív dokkolómechanizmusán alapul,...

A nap képe #1395 – A várakozó Buran

A várakozó Buran és az Antonov An-225 „Mrija” repülőgép.

A Hosszú Menetelés-9 óriásrakéta újrahasználható koncepcióként fog megvalósulni a legújabb tervek szerint.

Legutóbb annak kapcsán írhattunk Kína újgenerációs szupernehéz hordozójáról, hogy a korábbi tervekkel ellentétben teljesen újrahasználható járműként tervezik kifejleszteni a Hosszú Menetelés-9-et (CZ-9), amivel a jövőbeli holdi küldetéseket hajtanák végre. Tegnap érkezett újabb hír a rakétáról, pontosabban annak főhajtóművének fejlesztéséről: a tervezett ütemben halad a Tiencsüe-12 elnevezésű metalox (cseppfolyósított metánnal és oxigénnel működő) rakétamotor és a különböző részegységek földi tesztelése, bár részleteket nem közölt a China Aerospace Science and Technology Corporation (CASC). A Tiencsüe-12 egy teljes áramlási körrel rendelkező, szakaszos égési ciklusú hajtómű lesz (hasonlóan a Starship Raptorjához), 1,96 MN tolóerővel fog rendelkezni (a jelenleg legfejlettebb Raptor v2.5 2,53 MN tolóerő kifejtésére képes), és többször újraindítható lesz repülés közben is, ami a rakéta visszatérésekor elengedhetetlen lesz.

Forrás: China Aerospace

A Xi’an Aerospace Propulsion Institute tudományos újságban megjelent cikkben kihangsúlyozták, hogy más, 98 kN és 784 kN tolóerejű metalox hajtóművek fejlesztése is zajlik a háttérben, melyek alapterve egészen az 1980-as évekre nyúlik vissza. Jelenleg a holdraszállás ütemtervének tartásához azonban egyértelműen a Tiencsüe-12 fejlesztése élvez prioritást. A CZ-9-et 26 darab hajtóművel szerelik majd fel, így az össztolóerő megközelítheti majd az 51 MN-t. Ennek köszönhetően a rakéta 80 tonna hasznos terhet lenne képes Holdirányú pályára állítani, ami alapvető feltétele lesz a kínai-orosz International Lunar Research Station (ILRS) holdbázis kiépítésének és fenntartásának. 
Azonban ahogy a SpaceX-nek, úgy a CASC-nek is meg kell küzdenie a hajtómű jellemzőiből adódó kihívásokkal: a teljes áramlási kör és szakaszos égési ciklus nagy tolóerőt és hatékony működést ötvöz a megbízhatósággal és újraindítási képességgel, de ehhez az összetett rendszerek együttes, összehangolt működésére van szükség. 

Forrás: China Aerospace

A CZ-9 az eredeti, 2011-es tervek szerint még egyszer használható verziónak indult, és 4903 kN tolóerejű, kerolox (rakétakerozint és cseppfolyósított oxigént égető) hajtóműveket kapott volna, de ez hosszú távon jóval költségesebb üzemeltetést vont maga után. Az áprilisban bejelentett változtatással nagy kihívás lesz Kína számára, hogy még 2030 előtt embereket juttasson a Holdra. Viszont elnézve az állami és magánszektor gyors ütemű fejlődését, nem kizárt, hogy ezt sikerül megvalósítaniuk. Ami biztos, hogy az új űrverseny az Egyesült Államokat, illetve a NASA-t is hatékony és gyors cselekvésre készteti.

A Hosszú Menetelés-5 (háttérben) és 9 (előtérben) makettjei egy tavalyi bemutatón
Dark mode powered by Night Eye