Jól halad az új kínai holdrakéta hajtóművének tesztprogramja

Kapcsolódó

A Starlink-hálózat tizedik rétege után gyorsan bővült a kilencedik is

Mondhatni hamar sor került az újabb Starlink küldetésre, ugyanis...

A nap képe #1509 – Légzsilip teszt

A Langley Kutatóközpont tudósai egy légzsilip modelljén tesztelik, hogy...

Egy rakétacsere után került sor a hét utolsó Starlink indítására

A Starlink 10-2 küldetés másfél hét csúszás után indulhatott...

Kína első alkalommal hajtott végre 12 km-es függőleges fel- és leszállást egy rakétafokozattal

Ez újabb jelentős lépés az újrahasználható rakétakoncepció fejlesztésében! Meglepetésszerűen végzett...

Földünk az űrből: Ádám hídja

A Sentinel-2 felvételén szemügyre vehetjük Dél-India egyik csúcsát Srí...

A Hosszú Menetelés-9 óriásrakéta újrahasználható koncepcióként fog megvalósulni a legújabb tervek szerint.

Legutóbb annak kapcsán írhattunk Kína újgenerációs szupernehéz hordozójáról, hogy a korábbi tervekkel ellentétben teljesen újrahasználható járműként tervezik kifejleszteni a Hosszú Menetelés-9-et (CZ-9), amivel a jövőbeli holdi küldetéseket hajtanák végre. Tegnap érkezett újabb hír a rakétáról, pontosabban annak főhajtóművének fejlesztéséről: a tervezett ütemben halad a Tiencsüe-12 elnevezésű metalox (cseppfolyósított metánnal és oxigénnel működő) rakétamotor és a különböző részegységek földi tesztelése, bár részleteket nem közölt a China Aerospace Science and Technology Corporation (CASC). A Tiencsüe-12 egy teljes áramlási körrel rendelkező, szakaszos égési ciklusú hajtómű lesz (hasonlóan a Starship Raptorjához), 1,96 MN tolóerővel fog rendelkezni (a jelenleg legfejlettebb Raptor v2.5 2,53 MN tolóerő kifejtésére képes), és többször újraindítható lesz repülés közben is, ami a rakéta visszatérésekor elengedhetetlen lesz.

Forrás: China Aerospace

A Xi’an Aerospace Propulsion Institute tudományos újságban megjelent cikkben kihangsúlyozták, hogy más, 98 kN és 784 kN tolóerejű metalox hajtóművek fejlesztése is zajlik a háttérben, melyek alapterve egészen az 1980-as évekre nyúlik vissza. Jelenleg a holdraszállás ütemtervének tartásához azonban egyértelműen a Tiencsüe-12 fejlesztése élvez prioritást. A CZ-9-et 26 darab hajtóművel szerelik majd fel, így az össztolóerő megközelítheti majd az 51 MN-t. Ennek köszönhetően a rakéta 80 tonna hasznos terhet lenne képes Holdirányú pályára állítani, ami alapvető feltétele lesz a kínai-orosz International Lunar Research Station (ILRS) holdbázis kiépítésének és fenntartásának. 
Azonban ahogy a SpaceX-nek, úgy a CASC-nek is meg kell küzdenie a hajtómű jellemzőiből adódó kihívásokkal: a teljes áramlási kör és szakaszos égési ciklus nagy tolóerőt és hatékony működést ötvöz a megbízhatósággal és újraindítási képességgel, de ehhez az összetett rendszerek együttes, összehangolt működésére van szükség. 

Forrás: China Aerospace

A CZ-9 az eredeti, 2011-es tervek szerint még egyszer használható verziónak indult, és 4903 kN tolóerejű, kerolox (rakétakerozint és cseppfolyósított oxigént égető) hajtóműveket kapott volna, de ez hosszú távon jóval költségesebb üzemeltetést vont maga után. Az áprilisban bejelentett változtatással nagy kihívás lesz Kína számára, hogy még 2030 előtt embereket juttasson a Holdra. Viszont elnézve az állami és magánszektor gyors ütemű fejlődését, nem kizárt, hogy ezt sikerül megvalósítaniuk. Ami biztos, hogy az új űrverseny az Egyesült Államokat, illetve a NASA-t is hatékony és gyors cselekvésre készteti.

A Hosszú Menetelés-5 (háttérben) és 9 (előtérben) makettjei egy tavalyi bemutatón
Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Kérjük engedélyezd a reklámokat

Így tudod a Spacejunkie csapatát támogatni, hogy minél több friss hírt hozhassunk Nektek az űrutazás, űrkutatás világából!
Dark mode powered by Night Eye