Tegnap újabb telekonferenciát tartottak a NASA és a Boeing vezetői, ahol a jelenlegi körülményeket és a jövőbeli terveket részletezték.
Június eleji cikkünkben számoltunk be mi is arról az újabb hibáról, ezúttal az ejtőernyőkkel kapcsolatban, ami miatt ismét komolyabb csúszást szenved el a Starliner-program. Tegnap ismét egy nyilvános telekonferenciát tartott a NASA és a Boeing, hogy képet adjanak a jelenleg a háttérben zajló eseményekről, és a közeljövőt illető menetrendről. A sajtótájékoztatón Mark Nappi, a Boeing alelnöke és Starliner programigazgatója, Steve Stich, a NASA Commercial Crew Program vezetője és Joel Montalbano, a Nemzetközi Űrállomás üzemeltetési programjának igazgatója vett részt.
„A jelenlegi tervek alapján jövő márciusra állhat készen az űrhajó a személyzetes tesztrepülésre”- kezdte a beszámolóját Nappi, emellett kihangsúlyozta, hogy ez nem jelent automatikusan egy márciusi indítási időpontot. Folyamatosan zajlanak az egyeztetések a NASA-val és a ULA-vel is (a konzorcium Atlas-V rakétája indítja majd a Starlinert), és a következő hetek döntő fontosságúak lesznek a későbbi dátum kijelölését illetően. Idén már két alkalommal kellett halasztani a tervezett indításon, melynek keretében Barry Wilmore és Sunita Williams repülne a Nemzetközi Űrállomásra, miközben az űrhajót tüzetes tesztek és megfigyelések alá vetik.
A legutóbbi problémát okozó ejtőernyő részegységeket szeptember végéig kicserélik, és előreláthatólag november közepén vagy végén kerülhet sor egy újabb ejtőernyős tesztre. Nappi elmondása szerint ezen kritikus teszt kimenetelétől függ leginkább, hogy jövő tavaszra készen állhat-e az űrhajó.
Steve Stich elmondta, hogy a problémák ellenére jól haladnak a Starliner engedélyeztetési folyamatának végrehajtásában, és 98%-ban le is zárultak már ezen eljárások. De vajon mikor lehet meg az az utolsó 2%, ami már régóta várat magára?
Arra a kérdésre, hogy mikor kerülhet sor az első operatív repülésre, Stich kitérő választ adott: „Vajon jövő év végéig még lesz lehetőség erre? Úgy gondolom, jelenleg nagyon korai bármilyen kijelentést tenni ezzel kapcsolatban, előbb legyünk túl sikeresen az utolsó tesztrepülésen.”
A Boeing számára minden korábbinál nagyobb veszteséget jelent már a Starliner-program, és az a tény, akár négy vagy több év is eltelhet azután, hogy a SpaceX végrehajtotta a Crew Dragonnal a Demo-2 keretében a saját személyzettel történő tesztrepülést, igencsak kínosan érintheti a nagy múltú vállalatóriást.
